loading
Inrikes

Västernorrland satsar på lokalproducerad mat

Epoch Times Sverige

Västernorrland är känt för sin vackra kust och sina ådalar, men också för sitt högkvalitativa mathantverk. Därför vill man nu satsa på lokalproducerad mat för att skapa fler jobb och locka besökare.

2008 lanserade regeringen med landsbygdsminister Eskil Erlandsson sin vision om Matlandet Sverige. Målsättningen är att Sverige med sina olika landskap, livsmedelskvalité och kunnande ska bli Europas nya matland. Därför har man utsett matambassadörer som skall bidra till denna utveckling.

”Vi har en mängd duktiga matproducenter, alltifrån bagerier till osttillverkare och småskaliga slakterier. Vi har landet och havet som förser oss med kvalitativa råvaror, en styrka vi ser som självklar och som därför lätt glöms bort”, säger Kerstin Kårén, matambassadör för Ångermanland i ett pressmeddelande.

Den skandinaviska och svenska mattraditionen är mer intressant för omvärlden än man kanske tror, då vår mat betraktas som både fräsch och hälsosam.

I höst planerar man för en regional matmässa i Kramfors, där besökare får en chans att smaka på alla de läckerheter som länet har att erbjuda. Man vill lyfta fram länets mathantverk och på sikt göra länet mer känt. Dessutom vill man främja entreprenörskap för att skapa fler jobb.

Mest lästa

Rekommenderat

loading
Inrikes

Västernorrland satsar på lokalproducerad mat

Epoch Times Sverige

Västernorrland är känt för sin vackra kust och sina ådalar, men också för sitt högkvalitativa mathantverk. Därför vill man nu satsa på lokalproducerad mat för att skapa fler jobb och locka besökare.

2008 lanserade regeringen med landsbygdsminister Eskil Erlandsson sin vision om Matlandet Sverige. Målsättningen är att Sverige med sina olika landskap, livsmedelskvalité och kunnande ska bli Europas nya matland. Därför har man utsett matambassadörer som skall bidra till denna utveckling.

”Vi har en mängd duktiga matproducenter, alltifrån bagerier till osttillverkare och småskaliga slakterier. Vi har landet och havet som förser oss med kvalitativa råvaror, en styrka vi ser som självklar och som därför lätt glöms bort”, säger Kerstin Kårén, matambassadör för Ångermanland i ett pressmeddelande.

Den skandinaviska och svenska mattraditionen är mer intressant för omvärlden än man kanske tror, då vår mat betraktas som både fräsch och hälsosam.

I höst planerar man för en regional matmässa i Kramfors, där besökare får en chans att smaka på alla de läckerheter som länet har att erbjuda. Man vill lyfta fram länets mathantverk och på sikt göra länet mer känt. Dessutom vill man främja entreprenörskap för att skapa fler jobb.

Rekommenderat

Svenska Epoch Times

Publisher
Vasilios Zoupounidis
Politisk chefredaktör
Daniel Sundqvist
Opinionschef
Lotta Gröning
Sportchef
Jonas Arnesen
Kulturchef
Einar Askestad

Svenska Epoch Times
DN-skrapan
Rålambsvägen 17
112 59 Stockholm

Epoch Times är en unik röst bland svenska medier. Vi är fristående och samtidigt en del av det stora globala medienätverket Epoch Media Group. Vi finns i 36 länder på 23 språk och är det snabbast växande nätverket av oberoende nyhetsmedier i världen. Svenska Epoch Times grundades år 2006 som webbtidning.

Epoch Times är en heltäckande nyhetstidning med främst riksnyheter och internationella nyheter.

Vi vill rapportera de viktiga händelserna i vår tid, inte för att de är sensationella utan för att de har betydelse i ett långsiktigt perspektiv.

Vi vill upprätthålla universella mänskliga värden, rättigheter och friheter i det vi publicerar. Svenska Epoch Times är medlem i Tidningsutgivarna (TU).

© Svenska Epoch Times 2024