Västernorrland är känt för sin vackra kust och sina ådalar, men också för sitt högkvalitativa mathantverk. Därför vill man nu satsa på lokalproducerad mat för att skapa fler jobb och locka besökare.
2008 lanserade regeringen med landsbygdsminister Eskil Erlandsson sin vision om Matlandet Sverige. Målsättningen är att Sverige med sina olika landskap, livsmedelskvalité och kunnande ska bli Europas nya matland. Därför har man utsett matambassadörer som skall bidra till denna utveckling.
”Vi har en mängd duktiga matproducenter, alltifrån bagerier till osttillverkare och småskaliga slakterier. Vi har landet och havet som förser oss med kvalitativa råvaror, en styrka vi ser som självklar och som därför lätt glöms bort”, säger Kerstin Kårén, matambassadör för Ångermanland i ett pressmeddelande.
Den skandinaviska och svenska mattraditionen är mer intressant för omvärlden än man kanske tror, då vår mat betraktas som både fräsch och hälsosam.
I höst planerar man för en regional matmässa i Kramfors, där besökare får en chans att smaka på alla de läckerheter som länet har att erbjuda. Man vill lyfta fram länets mathantverk och på sikt göra länet mer känt. Dessutom vill man främja entreprenörskap för att skapa fler jobb.