Teslas europeiska ”gigafabrik” ska ligga vid Östersjön. Det tycker staden Vasa, som satsar på att locka till sig en storsatsning från den amerikanska batteri- och biltillverkaren.
Den finländska staden ungefär i höjd med Örnsköldsvik ”undersöker möjligheten att ansöka” om en Tesla-fabrik, heter det i ett pressmeddelande.
”Det här är en fin möjlighet för hela Finland, jag är mycket entusiastisk över projektet”, säger Finlands blivande näringsminister Mika Lintilä enligt pressmeddelandet.
”Jag kommer för egen del att stöda projektet så mycket som möjligt.”
Kapplöpning igång
Tesla håller just på att färdigställa ”Gigafabrik 1” i Nevada, en anläggning som när den är helt utbyggd blir så stor att den fördubblar mänsklighetens globala produktion av litiumjonbatterier. Den innebär mångmiljardsatsningar och tusentals arbetstillfällen, vilket gjorde att flera delstater slogs om projektet.
Och i takt med att företagets vd Elon Musk blivit allt tydligare med att ”Gigafabrik 2” ska ligga i Europa är kapplöpningen nu i gång även här.
Frankrikes energiminister Ségolène Royal uppvaktade Musk redan i våras.
– Jag sa till honom: Vi har ett ställe till dig – Fessenheim, berättade hon enligt franska medier.
Där, nära tyska gränsen, ligger ett ålderstiget kärnkraftverk som Frankrikes ledning nu gärna ersätter med hypermodern batteri- och elbilsteknik.
– Han sa inte nej. Friskt vågat, hälften vunnet, fortsatte Royal.
Litium trumfkort
Det har också ryktats om gamla bilcentra som Trollhättan (Saab), Bochum i Tyskland (Opel) och inte minst Tilburg i Nederländerna, där Tesla redan har sin europeiska bas i form av en sammansättningsanläggning för de amerikanska bilar som säljs i Europa.
Men Finland har ett trumfkort – litium. Större delen av världens litiumreserver ligger i för västvärlden opraktiska länder som Chile och Kina. Men mineralen, som behövs till batterier i alltifrån mobiltelefoner till elbilar, finns också i vad som beräknas vara Europas största mängder vid Kaustby, inte långt nordost om Vasa.
(TT)
Tesla och gigabyggen |
Tesla grundades i Kalifornien 2003. Under Elon Musks ledning har det vuxit fram till en tongivande, men ännu inte speciellt stor, biltillverkare. 2015 levererades 50 000 elbilar, i år beräknas produktionen till 80 000 fordon, och cirka 2020 ska Tesla spotta ur sig över 500 000 bilar per år. Om målet nås kan Tesla komma att springa om Volvo, som förra året producerade en halv miljon bilar. Hittills har Tesla köpt battericeller av japanska Panasonic, som även är inblandat i planeringen av gigafabrikerna. ”Gigafabrik 1” håller på att färdigställas i Nevada-öknen i USA. Budgeten är 5 miljarder USA-dollar, och räknat i upptagen markyta blir det världens största byggnad – 540 000 kvadratmeter, eller 54 hektar, motsvarande 1,5 gånger Gamla Stan i Stockholm. Källor: Tesla, amerikanska medier |