loadingLapparna på väggen är olika affärsidéer som kommit på pränt. (Foton: B.Ebertz / NTDTV)
Lapparna på väggen är olika affärsidéer som kommit på pränt. (Foton: B.Ebertz / NTDTV)
Inrikes

Världsrekord i idéskapande

Barbro Plogander, Epoch Times Sverige & NTDTV

Rekordförsök i idéskapande på Entreprenörsdagen, gjordes på Svenska Mässan i Göteborg i veckan. Många fick inspiration till ett vidgat tänkande och inte bara när det gällde företagande. 

Mannen bakom idén med idéskapande heter Navid Modiri. Han driver bloggen: 365 saker du kan göra. Här lanserades också Idepedia på Internet. Världsrekordet gick ut på att under 3,65 timmar försöka få fram 365 bärande affärsidéer som sedan skulle läggas ut på nätet. 

Karin Stammarnäs är arrangörskonsulent och hon blev inbjuden för att skapa idéer och komma med nya förslag. I vanliga fall arbetar hon med musik och kultur.

– Vi ska komma på så många idéer som möjligt och sätta upp dem på ett stort papper. Tanken är inte att vi ska bestämma om det är bra eller dåliga idéer, utan allt som man har i huvudet ska komma ut så att man rensar skallen. Sedan får någon annan plocka åt sig min idé och jobba vidare med den. Så jag får alltså inte arbeta vidare med min egen idé utan det ska någon annan i gruppen göra och sedan lämnar vi in den som en färdig idé, säger Karin Stammarnäs till NTDTV.

Tre grupper arbetade med att göra förslag till bärande idé och de hade var sin kreativ ledare som roterade mellan grupperna. Grupperna arbetade med olika frågor till exempel sociala, samhälle, entreprenörskap, media, kultur och web. Varje idé klistrades upp på en vägg.

– Man har så många idéer som man aldrig hinner förverkliga och nu släpper jag ifrån mig dem så kanske de tar vägen någon annanstans, säger Karin som fortsätter:

– Det här är roligt, det är fyllt av energi och det är lust och det är också ett sätt att träffa andra människor som arbetar i lite liknande verksamheter. 

Hur vi, kollektivet, är i det offentliga rummet finner hon intressant och säger:
– Det är kul om det är idéer som gör att vi tillsammans känner att vi är i ett socialt sammanhang där vi tar ansvar för vad vi gör.

När tiden för rekordförsöket gick ut hade 1000 idéer kommit in, inte bara från de närvarande utan också från folk i hela landet. 516 idéer finns på Idepedia och arbetet fortsätter med att publicera idéerna, som vem som helst nu kan ta till sig


Initiativtagaren, Navid Modiri, till 365 saker du kan göra.

Initiativtagaren, Navid Modiri, till 365 saker du kan göra.


Karin Stammarnäs fullt upptagen med idéskapande

Karin Stammarnäs fullt upptagen med idéskapande

Mest lästa

Rekommenderat

loadingLapparna på väggen är olika affärsidéer som kommit på pränt. (Foton: B.Ebertz / NTDTV)
Lapparna på väggen är olika affärsidéer som kommit på pränt. (Foton: B.Ebertz / NTDTV)
Inrikes

Världsrekord i idéskapande

Barbro Plogander, Epoch Times Sverige & NTDTV

Rekordförsök i idéskapande på Entreprenörsdagen, gjordes på Svenska Mässan i Göteborg i veckan. Många fick inspiration till ett vidgat tänkande och inte bara när det gällde företagande. 

Mannen bakom idén med idéskapande heter Navid Modiri. Han driver bloggen: 365 saker du kan göra. Här lanserades också Idepedia på Internet. Världsrekordet gick ut på att under 3,65 timmar försöka få fram 365 bärande affärsidéer som sedan skulle läggas ut på nätet. 

Karin Stammarnäs är arrangörskonsulent och hon blev inbjuden för att skapa idéer och komma med nya förslag. I vanliga fall arbetar hon med musik och kultur.

– Vi ska komma på så många idéer som möjligt och sätta upp dem på ett stort papper. Tanken är inte att vi ska bestämma om det är bra eller dåliga idéer, utan allt som man har i huvudet ska komma ut så att man rensar skallen. Sedan får någon annan plocka åt sig min idé och jobba vidare med den. Så jag får alltså inte arbeta vidare med min egen idé utan det ska någon annan i gruppen göra och sedan lämnar vi in den som en färdig idé, säger Karin Stammarnäs till NTDTV.

Tre grupper arbetade med att göra förslag till bärande idé och de hade var sin kreativ ledare som roterade mellan grupperna. Grupperna arbetade med olika frågor till exempel sociala, samhälle, entreprenörskap, media, kultur och web. Varje idé klistrades upp på en vägg.

– Man har så många idéer som man aldrig hinner förverkliga och nu släpper jag ifrån mig dem så kanske de tar vägen någon annanstans, säger Karin som fortsätter:

– Det här är roligt, det är fyllt av energi och det är lust och det är också ett sätt att träffa andra människor som arbetar i lite liknande verksamheter. 

Hur vi, kollektivet, är i det offentliga rummet finner hon intressant och säger:
– Det är kul om det är idéer som gör att vi tillsammans känner att vi är i ett socialt sammanhang där vi tar ansvar för vad vi gör.

När tiden för rekordförsöket gick ut hade 1000 idéer kommit in, inte bara från de närvarande utan också från folk i hela landet. 516 idéer finns på Idepedia och arbetet fortsätter med att publicera idéerna, som vem som helst nu kan ta till sig


Initiativtagaren, Navid Modiri, till 365 saker du kan göra.

Initiativtagaren, Navid Modiri, till 365 saker du kan göra.


Karin Stammarnäs fullt upptagen med idéskapande

Karin Stammarnäs fullt upptagen med idéskapande

Rekommenderat

Svenska Epoch Times

Publisher
Vasilios Zoupounidis
Politisk chefredaktör
Daniel Sundqvist
Opinionschef
Lotta Gröning
Sportchef
Jonas Arnesen
Kulturchef
Einar Askestad (föräldraledig)

Svenska Epoch Times
DN-skrapan
Rålambsvägen 17
112 59 Stockholm

Epoch Times är en unik röst bland svenska medier. Vi är fristående och samtidigt en del av det stora globala medienätverket Epoch Media Group. Vi finns i 36 länder på 23 språk och är det snabbast växande nätverket av oberoende nyhetsmedier i världen. Svenska Epoch Times grundades år 2006 som webbtidning.

Epoch Times är en heltäckande nyhetstidning med främst riksnyheter och internationella nyheter.

Vi vill rapportera de viktiga händelserna i vår tid, inte för att de är sensationella utan för att de har betydelse i ett långsiktigt perspektiv.

Vi vill upprätthålla universella mänskliga värden, rättigheter och friheter i det vi publicerar. Svenska Epoch Times är medlem i Tidningsutgivarna (TU).

© Svenska Epoch Times 2024