loadingByggarbetare firar efter att borrmaskinen trängt igenom den sista bergsbiten under hösten 2010. (Foto: Arno Balzarini/AP/TT)
Byggarbetare firar efter att borrmaskinen trängt igenom den sista bergsbiten under hösten 2010. (Foto: Arno Balzarini/AP/TT)
Utrikes

Världens längsta tågtunnel invigs

TT

Två timmar och fyrtio minuter – så snabbt kommer det att gå med tåg mellan Zürich och Milano när världens längsta järnvägstunnel tas i bruk.

På onsdag invigs tunneln i Schweiz med pompa och ståt.

Den 57 kilometer långa tågtunneln under Gotthardmassivet är drygt tre kilometer längre än Seikantunneln i Japan, som hittills haft rekordet. Vid invigningsceremonin deltar 1 100 hedersgäster och 300 journalister från hela världen, rapporterar Neue Zürcher Zeitung.

Idén till projektet föddes redan 1947, då den schweiziske ingenjören Eduard Gruner tillkännagav förslaget att bygga en tunnel under Alperna. Nu har det blivit verklighet.

Tunneln börjar i Erstfeld i kantonen Uri och mynnar ut i Bodio i kantonen Ticino, inte långt från gränsen mot Italien. Den beräknas korta restiden från Zürich Hauptbahnhof – en av världens mest trafikerade järnvägsstationer – till Milanos centralstation med omkring en timme, till två timmar och fyrtio minuter, skriver nyhetsbyrån AFP.

Gotthardtunneln, som tas i fullt bruk senare i år, har kostat närmare 12 miljarder schweiziska franc att bygga, motsvarande omkring 100 miljarder kronor. När själva genomborrningen av berget var klar i oktober 2010 sade Schweiz dåvarande transportminister Moritz Leuenberger att Gotthard ”för alltid (kommer) att vara ett spektakulärt och storslaget monument som alla tunnlar kommer att jämföras med”.

Tunneln i siffror
Tunnellängd: 57 kilometer.
Längd på borrmaskinen som användes: 410 meter.
Sten som borrats bort: 28 miljoner ton.
Restid mellan Zürich och Milano: 2 timmar och 40 minuter.
Tillåten hastighet genom tunneln: 200 kilometer i timmen.
Källa: AFP

 

Mest lästa

Rekommenderat

loadingByggarbetare firar efter att borrmaskinen trängt igenom den sista bergsbiten under hösten 2010. (Foto: Arno Balzarini/AP/TT)
Byggarbetare firar efter att borrmaskinen trängt igenom den sista bergsbiten under hösten 2010. (Foto: Arno Balzarini/AP/TT)
Utrikes

Världens längsta tågtunnel invigs

TT

Två timmar och fyrtio minuter – så snabbt kommer det att gå med tåg mellan Zürich och Milano när världens längsta järnvägstunnel tas i bruk.

På onsdag invigs tunneln i Schweiz med pompa och ståt.

Den 57 kilometer långa tågtunneln under Gotthardmassivet är drygt tre kilometer längre än Seikantunneln i Japan, som hittills haft rekordet. Vid invigningsceremonin deltar 1 100 hedersgäster och 300 journalister från hela världen, rapporterar Neue Zürcher Zeitung.

Idén till projektet föddes redan 1947, då den schweiziske ingenjören Eduard Gruner tillkännagav förslaget att bygga en tunnel under Alperna. Nu har det blivit verklighet.

Tunneln börjar i Erstfeld i kantonen Uri och mynnar ut i Bodio i kantonen Ticino, inte långt från gränsen mot Italien. Den beräknas korta restiden från Zürich Hauptbahnhof – en av världens mest trafikerade järnvägsstationer – till Milanos centralstation med omkring en timme, till två timmar och fyrtio minuter, skriver nyhetsbyrån AFP.

Gotthardtunneln, som tas i fullt bruk senare i år, har kostat närmare 12 miljarder schweiziska franc att bygga, motsvarande omkring 100 miljarder kronor. När själva genomborrningen av berget var klar i oktober 2010 sade Schweiz dåvarande transportminister Moritz Leuenberger att Gotthard ”för alltid (kommer) att vara ett spektakulärt och storslaget monument som alla tunnlar kommer att jämföras med”.

Tunneln i siffror
Tunnellängd: 57 kilometer.
Längd på borrmaskinen som användes: 410 meter.
Sten som borrats bort: 28 miljoner ton.
Restid mellan Zürich och Milano: 2 timmar och 40 minuter.
Tillåten hastighet genom tunneln: 200 kilometer i timmen.
Källa: AFP

 

Rekommenderat

Svenska Epoch Times

Publisher
Vasilios Zoupounidis
Politisk chefredaktör
Daniel Sundqvist
Opinionschef
Lotta Gröning
Sportchef
Jonas Arnesen
Kulturchef
Einar Askestad (föräldraledig)

Svenska Epoch Times
DN-skrapan
Rålambsvägen 17
112 59 Stockholm

Epoch Times är en unik röst bland svenska medier. Vi är fristående och samtidigt en del av det stora globala medienätverket Epoch Media Group. Vi finns i 36 länder på 23 språk och är det snabbast växande nätverket av oberoende nyhetsmedier i världen. Svenska Epoch Times grundades år 2006 som webbtidning.

Epoch Times är en heltäckande nyhetstidning med främst riksnyheter och internationella nyheter.

Vi vill rapportera de viktiga händelserna i vår tid, inte för att de är sensationella utan för att de har betydelse i ett långsiktigt perspektiv.

Vi vill upprätthålla universella mänskliga värden, rättigheter och friheter i det vi publicerar. Svenska Epoch Times är medlem i Tidningsutgivarna (TU).

© Svenska Epoch Times 2024