Shen Yun Performing Arts 2009 World Tour, hedrades under sin sista föreställning i Sydney, Australien, med fullsatt salong på Parade Teatern i Kensington och tre ridåfall under rungande applåder.
Sydneys svar på att Shen Yun-showen skildrar forntida och moderna kinesiska historier, var att många bad gruppen att komma tillbaka så snart som möjligt.
Den i Europa och Australien högt ansedda operasångerskan Arax Mansourian, av armeniskt ursprung, hade sett fram emot att se showen tillsammans med sin make, konstnären Jacob Kiujia.
De kunde inte säga nog bra saker om föreställningen:
– Den var mycket intressant. Jag såg fram emot att se föreställningen, eftersom jag alltid varit intresserad av kinesisk konst och kultur, och jag har alltid velat se något sånt här. Det var fantastiskt!
– Varje nummer eller dans var som en tavla, som en fantasi. Det var vackert, det är ovanligt för det här landet (Australien) att se en show som denna.
Hon var imponerad av danserna, musiken, och framför allt av sångerna.
– Sopranen var mycket vacker och tenoren var mycket intressant, kinesiska melodier är harmonier, och kinesiska melodier är mycket lika deras kultur, deras natur.
– Deras natur ser så ljus ut, mycket grön och vacker. Och med musiken är det likadant – scenkläderna var otroliga.
Publiken älskade tenoren Guimin och kontralten Yang och de fick stående ovationer och applåder under showen. Som tack sjöngs extranummer.
Arax Mansourian tyckte om att lyssna till sångarna.
– O ja, jag tyckte mycket om dem. Sopranosångaren (Cina-ning Hsu) har en vacker röst. Som lärare i operasång kan jag säga att hon har en mycket bra teknik – en fantastiskt vacker röst.
– Tenoren var också storartad. Fantastisk, vacker teknik, vackra färgklanger och support. Utmärkt. En vacker röst.
– Jag har en massa elever på institutionen där jag undervisar i klassisk sång och jag skulle vilja skicka hit dem för att se denna show, eftersom deras själar skulle vara på en annan plats. Det är så vackert, så färgglatt, sade Mansourin
Hon var medveten om Kinas 5000-åriga historia och hade alltid drömt om att åka dit på ett besök.
Det här var första gången hon såg en Shen Yun-show.
För henne var hela showen ett kalejdoskop av färger och hon visste att hon såg med show med artister i världsklass.
– Du förstår, jag har alltid gillat kinesiska musik. Och showen är fantastiskt, eftersom det inte bara är musik. Det är musik, illustration, natur, [och] färg. … Det blir en vacker tavla.”
Sångtexterna visades på bakgrundsskärmen på både kinesiska och engelska och det var mycket uppskattat av publiken, bland annat av Arax Mansourian.
– Ja, jag kunde läsa dem. Jag läste historien, de var vackra sångtexter. Naturligtvis försökte jag läsa, förstå och föreställa mig hur musiken skulle kunna följa den här texten. Den var vacker och fantastisk
Arax Mansourians make, Jacob Kiujian, konstnär som målar i olja, klassisk målning och grafisk konstnär, sade:
– Det är häpnadsväckande. Jag blev faktiskt känslomässigt…
– Jag såg min man gråta efter det andra numret, sade Arax och Jacob svarade:
– Jag grät en stund. Jag höll tillbaka tårarna under alla inslagen. De lyfte mig upp så högt.
– Den lyfte upp min ande till himlen, ut ur den här världen, och mitt hjärta och mitt sinne berördes och det gav mig frid. Jag njöt verkligen av den eftersom det var en riktigt ärlig illustration, därför gillade jag den så mycket.”
Kiujian njöt av föreställningens alla delar och säger:
– Sångtexter, allt, danserna , färgerna – färgerna var speciellt vackra. Allt är fantastiskt. Jag är glad att man behållit denna kultur under alla dessa år. Det är häpnadsväckande. Det är häpnadsväckande. Alla scenerierna. Var och en av dem var unik.
– Det var fantastiskt, egentligen var det magiskt. Jag kan bara gratulera Shen Yun för det underbara arbetet och för att kulturarvet behållits.
– Jag tror att alla skulle vilja se och lyssna till den här sortens musik. Alltid.
The Epoch Times är stolt sponsor till Shen Yun performing Arts 2009 World Tour. För vidare information besök ShenYunPerformngArts.org
Översatt från: http://www.theepochtimes.com/n2/content/view/15980/