loadingSöt flaska som innehåller badsalt med pelargon. (Foton: Anne Hakosalo, Epoch Times)
Söt flaska som innehåller badsalt med pelargon. (Foton: Anne Hakosalo, Epoch Times)
Hälsa & Livsstil

Vårens trender för alla sinnen på Formexmässan

Anne Hakosalo, Epoch Times Sverige

Det kommande designåret går i pastell, lila, sandbeige och bleka toner. Vi kommer även att se dämpade färger som grått, gråblått och dovt rosa.

Temat på vårens Formexmässa kretsar kring de fem sinnena: hörsel, syn, känsel, lukt och smak. Designmässan lyfter även fram det andliga och okända. En hel del poetiska inslag både inomhus och utomhus är också några kommande trender. Mycket av materialen vi kommer att se i butikerna är lätta och luftiga, med sirliga former och pärlemoskimrande ytor.

Mässan bjöd även på det genuina och naturliga. Tvålmakarna från Öland presenterade handgjorda tvålar och badsalt i sin monter. Företaget drivs av makarna Mary och Johan Marin. Mary kommer ursprungligen från England, där designen ofta går i mer blommig ton än här i Sverige.

– När vi bodde i England, lärde en dam mig hur man tillverkar tvål, säger Mary Marin. 

2010 började hon tillverka tvålar i olika dofter. I början använde hon mycket blommiga dofter, men hon märkte snabbt att svenskarna tycker bättre om dofter som citron och lavendel. Badsaltet som de säljer innehåller pelargonblad och eterisk geraniumolja och enligt Mary kan det vara bra vid premenstruella spänningar och klimakteriebesvär.

Att tillverka tvålar är inte lätt, det krävs en hel del kunskap. I starskedet misslyckades de med ett stort parti tvålar berättar Mary. Hon poängterar också att de inte använder palmolja, parabener eller några andra kemiska tillsatser i sina produkter.

Formexmässan anordnas två gånger per år, januari och augusti. Den vänder sig till arkitekter och inköpare, formgivare, butiksägare och hela den nordiska inrednings- och presentbranchen.


Klubbor i olika färger och smaker, med vackra etiketter.

Klubbor i olika färger och smaker, med vackra etiketter.

Mest lästa

Rekommenderat

loadingSöt flaska som innehåller badsalt med pelargon. (Foton: Anne Hakosalo, Epoch Times)
Söt flaska som innehåller badsalt med pelargon. (Foton: Anne Hakosalo, Epoch Times)
Hälsa & Livsstil

Vårens trender för alla sinnen på Formexmässan

Anne Hakosalo, Epoch Times Sverige

Det kommande designåret går i pastell, lila, sandbeige och bleka toner. Vi kommer även att se dämpade färger som grått, gråblått och dovt rosa.

Temat på vårens Formexmässa kretsar kring de fem sinnena: hörsel, syn, känsel, lukt och smak. Designmässan lyfter även fram det andliga och okända. En hel del poetiska inslag både inomhus och utomhus är också några kommande trender. Mycket av materialen vi kommer att se i butikerna är lätta och luftiga, med sirliga former och pärlemoskimrande ytor.

Mässan bjöd även på det genuina och naturliga. Tvålmakarna från Öland presenterade handgjorda tvålar och badsalt i sin monter. Företaget drivs av makarna Mary och Johan Marin. Mary kommer ursprungligen från England, där designen ofta går i mer blommig ton än här i Sverige.

– När vi bodde i England, lärde en dam mig hur man tillverkar tvål, säger Mary Marin. 

2010 började hon tillverka tvålar i olika dofter. I början använde hon mycket blommiga dofter, men hon märkte snabbt att svenskarna tycker bättre om dofter som citron och lavendel. Badsaltet som de säljer innehåller pelargonblad och eterisk geraniumolja och enligt Mary kan det vara bra vid premenstruella spänningar och klimakteriebesvär.

Att tillverka tvålar är inte lätt, det krävs en hel del kunskap. I starskedet misslyckades de med ett stort parti tvålar berättar Mary. Hon poängterar också att de inte använder palmolja, parabener eller några andra kemiska tillsatser i sina produkter.

Formexmässan anordnas två gånger per år, januari och augusti. Den vänder sig till arkitekter och inköpare, formgivare, butiksägare och hela den nordiska inrednings- och presentbranchen.


Klubbor i olika färger och smaker, med vackra etiketter.

Klubbor i olika färger och smaker, med vackra etiketter.

Rekommenderat

Svenska Epoch Times

Publisher
Vasilios Zoupounidis
Politisk chefredaktör
Daniel Sundqvist
Opinionschef
Lotta Gröning
Sportchef
Jonas Arnesen
Kulturchef
Einar Askestad

Svenska Epoch Times
DN-skrapan
Rålambsvägen 17
112 59 Stockholm

Epoch Times är en unik röst bland svenska medier. Vi är fristående och samtidigt en del av det stora globala medienätverket Epoch Media Group. Vi finns i 36 länder på 23 språk och är det snabbast växande nätverket av oberoende nyhetsmedier i världen. Svenska Epoch Times grundades år 2006 som webbtidning.

Epoch Times är en heltäckande nyhetstidning med främst riksnyheter och internationella nyheter.

Vi vill rapportera de viktiga händelserna i vår tid, inte för att de är sensationella utan för att de har betydelse i ett långsiktigt perspektiv.

Vi vill upprätthålla universella mänskliga värden, rättigheter och friheter i det vi publicerar. Svenska Epoch Times är medlem i Tidningsutgivarna (TU).

© Svenska Epoch Times 2024