loading
Vetenskap

Vår läsförståelse: Omkastad "vteenksaplig sudtie"

Leonardo Vintiñi

Ett av de viktigaste jobben för en redaktör är att säkerställa att texterna inte innehåller stavfel. Men är texter med fel mindre förståeliga?

Vid upprepade tillfällen har forskare upptäckt att människor fortfarande kan förstå betydelsen i meningar även om de helt består av tillrörda ord.

Till exempel slukle vi knuna rröa iohp odren på vlkiet stät som hlset. Så lgnäe vi atlild har frötsa och stisa btoksvaen på rtät patls i odern frötsår vi ädnå txnetn.

Ni har säkert sett liknande exempel tidigare. Bland annat skickades ett populärt e-mail runt för några år sedan med samma typ av omrörda ord. Många förvånas över att en sådan röra fortfarande kan förstås utan större ansträngning.

Sinnet uppfattar ordet som en helhet

Fenomenet att man kan förstå omkastade ord sägs ha upptäckts i en studie på Cambridge University, även om man tvistar kring dess verkliga ursprung. Oavsett vem som började med experimenten menar forskare att det ger en insikt i hur vi läser. De menar att våra sinnen uppfattar orden som helhet och inte bokstav för bokstav.

Innebär då vår förmåga att tolka dessa gravt felstavade ord att orden redan existerar på en undermedveten nivå i våra minnen, åtminstone för dem som redan kan läsa?

Vi lär oss läsa genom att ljuda. Senare börjar vi förlita oss mindre och mindre på detta fonetiska system för att känna igen ord alltmedan vår växande vokabulär gradvis lärs in utantill. Till slut behöver vi inte längre uttala orden, eftersom våra sinnen omedelbart känner igen de ord vi är bekanta med.

Forskare fortsätter att testa denna språkliga teori, med allt större avvikelse i språket. Det har visats att desorganiserade texter kan förstås även om vissa bokstäver är fel.

Svårare att förstå halva ord

Experiment visar att texter kan förstås korrekt även om mellanrum mellan orden har lagts till godtyckligt i texten.

Till exempel: De nna speci fikastud iegjor despåe ttunger sktunive rsitet.

Trots att bokstäverna kommer i rätt ordning i det här exemplet tycks det vara svårare att förstå än exemplet där bokstäverna är blandade. Somliga menar att detta beror på sättet på vilket hjärnan arbetar. När en bokstav saknas eller är på fel plats tenderar hjärnan att ignorera felen och fokuserar istället sina resurser på det generella budskapet. Men när den huvudsakliga strukturen i texten förändras – som i det sista exemplet – har hjärnan den jämförelsevis svåra uppgiften att behöva rekonstruera de kända orden från vår vokabulär.

Ytterligare ett exempel visar att också nummer kan inkorporeras i våra ord (imiterande vårt alfabet) och att vi ändå kan tolka budskapet korrekt. Följande text (på engelska) berättar historien om två flickor.

“4 C3R7A1N D4Y 0N3 5UMM3R, 1 W45 0N 7H3 B34CH 0853RV1N6 7W0 61RL5 JUM91N6 1N 7H3 54ND W0RK1N6 H4RD C0N57RUC71N6 4 54ND C457L3 W17H 70W3R5, H1DD3N 573P5 4ND 8R1D635. WH3N 7H3Y F1N15H3D 4 W4V3 C4M3 4ND D357R0Y3D 17 4LL, R3DUC1N6 17 70 4 M0UN741N 0F 54ND 4ND F04M. 1 7HOU6H7 7H47 4F73R 50 MUCH W0RK, 7H3 91RL5 W0ULD 574R7 70 CRY, 8U7 1N5734D, 7H3Y R4N D0WN 7H3 834CH PL4Y1N6 4ND 8364N 70 8U1LD 4N07H3R C457L3.

1 UND3R5700D 7H47 1 H4D L34RN3D 4 6R347 L3550N. W3 5P3ND 4 L07 0F 71M3 1N 0UR L1V35 0N 0N3 7H1N6 8U7 L473R 4 W4V3 D357R0Y35 3V3RY7H1N6; 4LL 7H47 R3M41N5 15 FR13ND5H1P, L0V3, C4R3, 4ND 7H3 H4ND5 0F 7H053 WH0 4R3 C4P48L3 0F M4K1N6 U5 5M1L3.”

Den här texten tycks svår att förstå till en början men det visar sig att hjärnan faktiskt kan uttolka denna underliga alfanumeriska hybrid:

“A certain day one summer, I was on the beach observing two girls jumping in the sand working hard constructing a sand castle with towers, hidden steps and bridges. When they finished a wave came by and destroyed it all, reducing it to a mountain of sand and foam. I thought that after so much work the girls would start to cry, but instead, they ran down the beach playing and began to build another castle.

I understood that I had learned a great lesson. We spend a lot of time in our lives on one thing, but later a wave destroys everything; all that remains is friendship, love, care, and the hands of those who are capable of making us smile.”

 

Mest lästa

Rekommenderat

loading
Vetenskap

Vår läsförståelse: Omkastad "vteenksaplig sudtie"

Leonardo Vintiñi

Ett av de viktigaste jobben för en redaktör är att säkerställa att texterna inte innehåller stavfel. Men är texter med fel mindre förståeliga?

Vid upprepade tillfällen har forskare upptäckt att människor fortfarande kan förstå betydelsen i meningar även om de helt består av tillrörda ord.

Till exempel slukle vi knuna rröa iohp odren på vlkiet stät som hlset. Så lgnäe vi atlild har frötsa och stisa btoksvaen på rtät patls i odern frötsår vi ädnå txnetn.

Ni har säkert sett liknande exempel tidigare. Bland annat skickades ett populärt e-mail runt för några år sedan med samma typ av omrörda ord. Många förvånas över att en sådan röra fortfarande kan förstås utan större ansträngning.

Sinnet uppfattar ordet som en helhet

Fenomenet att man kan förstå omkastade ord sägs ha upptäckts i en studie på Cambridge University, även om man tvistar kring dess verkliga ursprung. Oavsett vem som började med experimenten menar forskare att det ger en insikt i hur vi läser. De menar att våra sinnen uppfattar orden som helhet och inte bokstav för bokstav.

Innebär då vår förmåga att tolka dessa gravt felstavade ord att orden redan existerar på en undermedveten nivå i våra minnen, åtminstone för dem som redan kan läsa?

Vi lär oss läsa genom att ljuda. Senare börjar vi förlita oss mindre och mindre på detta fonetiska system för att känna igen ord alltmedan vår växande vokabulär gradvis lärs in utantill. Till slut behöver vi inte längre uttala orden, eftersom våra sinnen omedelbart känner igen de ord vi är bekanta med.

Forskare fortsätter att testa denna språkliga teori, med allt större avvikelse i språket. Det har visats att desorganiserade texter kan förstås även om vissa bokstäver är fel.

Svårare att förstå halva ord

Experiment visar att texter kan förstås korrekt även om mellanrum mellan orden har lagts till godtyckligt i texten.

Till exempel: De nna speci fikastud iegjor despåe ttunger sktunive rsitet.

Trots att bokstäverna kommer i rätt ordning i det här exemplet tycks det vara svårare att förstå än exemplet där bokstäverna är blandade. Somliga menar att detta beror på sättet på vilket hjärnan arbetar. När en bokstav saknas eller är på fel plats tenderar hjärnan att ignorera felen och fokuserar istället sina resurser på det generella budskapet. Men när den huvudsakliga strukturen i texten förändras – som i det sista exemplet – har hjärnan den jämförelsevis svåra uppgiften att behöva rekonstruera de kända orden från vår vokabulär.

Ytterligare ett exempel visar att också nummer kan inkorporeras i våra ord (imiterande vårt alfabet) och att vi ändå kan tolka budskapet korrekt. Följande text (på engelska) berättar historien om två flickor.

“4 C3R7A1N D4Y 0N3 5UMM3R, 1 W45 0N 7H3 B34CH 0853RV1N6 7W0 61RL5 JUM91N6 1N 7H3 54ND W0RK1N6 H4RD C0N57RUC71N6 4 54ND C457L3 W17H 70W3R5, H1DD3N 573P5 4ND 8R1D635. WH3N 7H3Y F1N15H3D 4 W4V3 C4M3 4ND D357R0Y3D 17 4LL, R3DUC1N6 17 70 4 M0UN741N 0F 54ND 4ND F04M. 1 7HOU6H7 7H47 4F73R 50 MUCH W0RK, 7H3 91RL5 W0ULD 574R7 70 CRY, 8U7 1N5734D, 7H3Y R4N D0WN 7H3 834CH PL4Y1N6 4ND 8364N 70 8U1LD 4N07H3R C457L3.

1 UND3R5700D 7H47 1 H4D L34RN3D 4 6R347 L3550N. W3 5P3ND 4 L07 0F 71M3 1N 0UR L1V35 0N 0N3 7H1N6 8U7 L473R 4 W4V3 D357R0Y35 3V3RY7H1N6; 4LL 7H47 R3M41N5 15 FR13ND5H1P, L0V3, C4R3, 4ND 7H3 H4ND5 0F 7H053 WH0 4R3 C4P48L3 0F M4K1N6 U5 5M1L3.”

Den här texten tycks svår att förstå till en början men det visar sig att hjärnan faktiskt kan uttolka denna underliga alfanumeriska hybrid:

“A certain day one summer, I was on the beach observing two girls jumping in the sand working hard constructing a sand castle with towers, hidden steps and bridges. When they finished a wave came by and destroyed it all, reducing it to a mountain of sand and foam. I thought that after so much work the girls would start to cry, but instead, they ran down the beach playing and began to build another castle.

I understood that I had learned a great lesson. We spend a lot of time in our lives on one thing, but later a wave destroys everything; all that remains is friendship, love, care, and the hands of those who are capable of making us smile.”

 

Rekommenderat

Svenska Epoch Times

Publisher
Vasilios Zoupounidis
Politisk chefredaktör
Daniel Sundqvist
Opinionschef
Lotta Gröning
Sportchef
Jonas Arnesen
Kulturchef
Einar Askestad

Svenska Epoch Times
DN-skrapan
Rålambsvägen 17
112 59 Stockholm

Epoch Times är en unik röst bland svenska medier. Vi är fristående och samtidigt en del av det stora globala medienätverket Epoch Media Group. Vi finns i 36 länder på 23 språk och är det snabbast växande nätverket av oberoende nyhetsmedier i världen. Svenska Epoch Times grundades år 2006 som webbtidning.

Epoch Times är en heltäckande nyhetstidning med främst riksnyheter och internationella nyheter.

Vi vill rapportera de viktiga händelserna i vår tid, inte för att de är sensationella utan för att de har betydelse i ett långsiktigt perspektiv.

Vi vill upprätthålla universella mänskliga värden, rättigheter och friheter i det vi publicerar. Svenska Epoch Times är medlem i Tidningsutgivarna (TU).

© Svenska Epoch Times 2024