Att utveckla sociala och känslomässiga egenskaper ger en avsevärd förbättring av elevers inlärning och ”övergripande kvaliteter i skolan”. Detta enligt ny forskning där ett nytt personligt utvecklingsprogram provats på grundskolor på Hawaii.
Programmet, som testats på 20 skolor, bestod av en serie organiserade aktiviteter som tog en timma i veckan och som fokuserade på att utveckla personliga egenskaper hos eleverna, i kontrast till traditionella metoder med tillämpning av regler för att kontrollera eller bestraffa problembeteende.
”Det vi funnit nu är att vi verkligen kan hantera problem i skolan genom att fokusera mer på personliga egenskaper i klassrummet”, sade forskaren Brian Flay på Oregon State University i ett pressmeddelande.
”En lektion i tredje klass kan till exempel hjälpa barnen att förstå hur andra människor känner, att lära sig om empati. Det kan tyckas enkelt, men för det pedagogiska resultatet är det viktigt.”
Forskningen – den senaste i en serie av studier – tyder på att tidigare traditionella policys är ineffektiva när det gäller att stoppa beteendeproblem som våld och drogmissbruk eftersom man inte hanterar underliggande problem med elevers självkänsla och sociala problem. Resultaten från de nya testerna har visat sig vara lovande.
Tidigare studier har påvisat 72 procents färre avstängningar, 15 procents mindre frånvaro, och avsevärt förbättrad förmåga i läsning och matematik, baserat på nationella tester.
”Den aktuella forskningen stödjer hypotesen om att de här programmen kan generera förändringar för skolan som helhet och förbättra säkerhet och kvalitet i skolan”, skriver forskarna i sin artikel.
Resultaten publicerades i januariutgåvan av tidskriften School Health.
Översatt från engelska