Chefer på multinationella företag stationerade i Kina anser att landet fortfarande är svårt att jobba i, men att erfarenheten ger en bra skjuts i karriären, enligt en rapport som McKinsey tagit fram. Det finns också en skillnad mellan vad som händer ur ett makroperspektiv i Kina och vad som sker på lokal nivå.
Utländska företag som etablerar sig i Kina och gör affärer med landet får en viss insyn i vad som händer. Det här har analysföretaget McKinsey tagit fasta på då de samlat in information till sin rapport ”How China country heads are coping”. De intervjuade 70 företagschefer på multinationella företag med verksamheter i Kina.
Cheferna som intervjuats känner av ”trycket”, men menar att Kina fortfarande är bra för företagens tillväxt. 55 procent av de tillfrågade företagen växer snabbare än motsvarande marknadssegment i Kina.
Överlag upplevde de flesta (80 procent) att det var svårt att svara mot de snabba förändringarna på den kinesiska marknaden. Andra svårigheter var att nå resultat samtidigt som det fanns problem med minskad efterfrågan. Det var också svårt att bygga bra arbetsteam.
När det uppstod problem kom de riktiga utmaningarna; mycket lite eller ingen hjälp kom från huvudkontoren. Cheferna menade att det var svårt att förklara den unika kinesiska kontexten för huvudkontoren, skriver McKinsey.
Att göra affärer i Kina är komplicerat. Korruptionen är utbredd, och affärsmän kan fängslas utan anledning, något som affärsmannen George Karimi kan intyga, som Epoch Times tidigare berättat om. Karimi satt fängslad i sju år i Kina och fem år i Sverige för ett brott som han menar att han inte har begått, där huvudvittnet mot honom senare tog tillbaka sitt vittnesmål och sade att det hade tvingats fram genom tortyr.
Strejker och upplopp förekommer också med jämna mellanrum, som en del av det allmänna sociala missnöjet i Kina.
De flesta i McKinseys undersökning upplevde att företagsklimaten i Kina inte på något sätt har blivit lättare. De flesta uttryckte att de kände en rädsla för att det politiska klimatet för de multinationella företagen i Kina, kommer att bli ännu mer utmanande.