loadingHantverkstjänster och begagnade bilar får flest klagomål. (Foto: Jonas Ekströmer/TT-arkivbild)
Hantverkstjänster och begagnade bilar får flest klagomål. (Foto: Jonas Ekströmer/TT-arkivbild)
Inrikes

Utan skriftligt avtal är det kört

Epoch Times

Hantverkare och bilhandlare är de yrkesgrupper som vi klagar mest på. Även mobiltelefonen ger oss gråa hår, visar nya siffror från Konsumentverket.

Begagnade bilar och hantverkstjänster brukar ligga i topp när Konsumentverket summerar det gånga årets inkomna klagomål. Så även 2016, då 121 000 klagomål kom in till den kommunala konsumentvägledningen och till Konsumentverkets webbtjänst Hallå konsument.

Det handlar ofta om debitering eller fel på köpta varor. Att bilar och renoveringar år efter år toppar listan förvånar inte expertisen.

– Det handlar om mycket pengar, och när det saknas skriftliga avtal är det svårt att bevisa vem som har rätt, säger Niclas Sturesson, ordförande för Konsumentvägledarnas yrkesförening.

Svårt bevisa

– När det gäller hantverkare kan man undvika att behöva klaga genom att se till att ha allt skriftligt, annars kan det bli en svår bevisfråga. När man köper bil är det viktigt att undersöka bilen innan köp, så man ser om något är fel innan man betalat.

De tjänster som förutom hantverkstjänster får mest klagomål är mobiltelefoni, fast telefoni, flyg och internet. De varor som får mest klagomål är förutom begagnade bilar elektronik, möbler, hälsokost och kläder.

– Telefoni handlar tyvärr oftast om telefonförsäljare. Någon ringer upp och får den som svarar att gå med på ett muntligt avtal, men det blir då på falska premisser, säger Niclas Sturesson.

Tacka aldrig ja

Han förklarar att bedragarna ofta ringer upp och ljuger om något, för att sedan börja spela in när personen accepterar avtalet om exempelvis ett nytt telefonabonnemang. Ofta riktar sig bedragarna till just äldre.

– Ett tips är att aldrig tacka ja till något via telefon, eller någon gång du blir påhoppad, säger Niclas Sturesson.

(TT)

Det här klagar vi mest på
Tjänster:
1. Hantverkstjänster
2. Mobiltelefoni
3. Fast telefoni
4. Flyg
5. Internet/fiber
Varor:
1. Begagnad bil
2. Elektronik
3. Möbler/husgeråd/inredning
4. Hälsokost
5. Kläder
Källa: Konsumentverket

 

Mest lästa

Rekommenderat

loadingHantverkstjänster och begagnade bilar får flest klagomål. (Foto: Jonas Ekströmer/TT-arkivbild)
Hantverkstjänster och begagnade bilar får flest klagomål. (Foto: Jonas Ekströmer/TT-arkivbild)
Inrikes

Utan skriftligt avtal är det kört

Epoch Times

Hantverkare och bilhandlare är de yrkesgrupper som vi klagar mest på. Även mobiltelefonen ger oss gråa hår, visar nya siffror från Konsumentverket.

Begagnade bilar och hantverkstjänster brukar ligga i topp när Konsumentverket summerar det gånga årets inkomna klagomål. Så även 2016, då 121 000 klagomål kom in till den kommunala konsumentvägledningen och till Konsumentverkets webbtjänst Hallå konsument.

Det handlar ofta om debitering eller fel på köpta varor. Att bilar och renoveringar år efter år toppar listan förvånar inte expertisen.

– Det handlar om mycket pengar, och när det saknas skriftliga avtal är det svårt att bevisa vem som har rätt, säger Niclas Sturesson, ordförande för Konsumentvägledarnas yrkesförening.

Svårt bevisa

– När det gäller hantverkare kan man undvika att behöva klaga genom att se till att ha allt skriftligt, annars kan det bli en svår bevisfråga. När man köper bil är det viktigt att undersöka bilen innan köp, så man ser om något är fel innan man betalat.

De tjänster som förutom hantverkstjänster får mest klagomål är mobiltelefoni, fast telefoni, flyg och internet. De varor som får mest klagomål är förutom begagnade bilar elektronik, möbler, hälsokost och kläder.

– Telefoni handlar tyvärr oftast om telefonförsäljare. Någon ringer upp och får den som svarar att gå med på ett muntligt avtal, men det blir då på falska premisser, säger Niclas Sturesson.

Tacka aldrig ja

Han förklarar att bedragarna ofta ringer upp och ljuger om något, för att sedan börja spela in när personen accepterar avtalet om exempelvis ett nytt telefonabonnemang. Ofta riktar sig bedragarna till just äldre.

– Ett tips är att aldrig tacka ja till något via telefon, eller någon gång du blir påhoppad, säger Niclas Sturesson.

(TT)

Det här klagar vi mest på
Tjänster:
1. Hantverkstjänster
2. Mobiltelefoni
3. Fast telefoni
4. Flyg
5. Internet/fiber
Varor:
1. Begagnad bil
2. Elektronik
3. Möbler/husgeråd/inredning
4. Hälsokost
5. Kläder
Källa: Konsumentverket

 

Rekommenderat

Svenska Epoch Times

Publisher
Vasilios Zoupounidis
Politisk chefredaktör
Daniel Sundqvist
Opinionschef
Lotta Gröning
Sportchef
Jonas Arnesen
Kulturchef
Einar Askestad (föräldraledig)

Svenska Epoch Times
DN-skrapan
Rålambsvägen 17
112 59 Stockholm

Epoch Times är en unik röst bland svenska medier. Vi är fristående och samtidigt en del av det stora globala medienätverket Epoch Media Group. Vi finns i 36 länder på 23 språk och är det snabbast växande nätverket av oberoende nyhetsmedier i världen. Svenska Epoch Times grundades år 2006 som webbtidning.

Epoch Times är en heltäckande nyhetstidning med främst riksnyheter och internationella nyheter.

Vi vill rapportera de viktiga händelserna i vår tid, inte för att de är sensationella utan för att de har betydelse i ett långsiktigt perspektiv.

Vi vill upprätthålla universella mänskliga värden, rättigheter och friheter i det vi publicerar. Svenska Epoch Times är medlem i Tidningsutgivarna (TU).

© Svenska Epoch Times 2024