loading
Den som köper en bil med höga koldioxidutsläpp efter 2018 ska betala mer i fordonsskatt, föreslår en ny utredning. (Foto: Erik Svensson /TT-arkivbild)
Den som köper en bil med höga koldioxidutsläpp efter 2018 ska betala mer i fordonsskatt, föreslår en ny utredning. (Foto: Erik Svensson /TT-arkivbild)
Miljö

Utredare vill höja skatten på bilar

TT

En ny utredning vill att bilar med höga utsläpp av koldioxid ska beskattas högre, medan bilar med lägre utsläpp ska få en bonus vid inköpstillfället.

Enligt betänkandet som i dag lämnades till regeringen föreslås att detta ska införas för personbilar, lätta lastbilar och lätta bussar av fordonsår 2018 eller senare.

Om det nya systemet blir verklighet kommer fordonsskatten att höjas påtagligt för bensinslukande bilar. Merkostnader på över 15 000 kronor per år kan bli verklighet för den som efter 2018 väljer en bil med höga koldioxidutsläpp.

– Visst är det så. Det rör sig om ganska höga kostnader. Men tanken med systemet är ju att få människor att köpa miljövänligare bilar, säger utredaren Petter Classon.

Petter Classon påpekar dock att stora höjningar bara gäller för bilar med riktigt stora utsläpp. För de flesta blir höjningarna mer måttliga – i genomsnitt kommer fordonsskatten för nya bensindrivna personbilar att öka från 800 kronor till 3050 kronor per år under de tre första åren, därefter sänks skatten påtagligt.

– Enligt ekonomerna blir effekterna större om kostnaden är högre i början. Människor tänker ganska kortsiktigt, säger Classon.

 

Mest lästa

Rekommenderat

loading
Den som köper en bil med höga koldioxidutsläpp efter 2018 ska betala mer i fordonsskatt, föreslår en ny utredning. (Foto: Erik Svensson /TT-arkivbild)
Den som köper en bil med höga koldioxidutsläpp efter 2018 ska betala mer i fordonsskatt, föreslår en ny utredning. (Foto: Erik Svensson /TT-arkivbild)
Miljö

Utredare vill höja skatten på bilar

TT

En ny utredning vill att bilar med höga utsläpp av koldioxid ska beskattas högre, medan bilar med lägre utsläpp ska få en bonus vid inköpstillfället.

Enligt betänkandet som i dag lämnades till regeringen föreslås att detta ska införas för personbilar, lätta lastbilar och lätta bussar av fordonsår 2018 eller senare.

Om det nya systemet blir verklighet kommer fordonsskatten att höjas påtagligt för bensinslukande bilar. Merkostnader på över 15 000 kronor per år kan bli verklighet för den som efter 2018 väljer en bil med höga koldioxidutsläpp.

– Visst är det så. Det rör sig om ganska höga kostnader. Men tanken med systemet är ju att få människor att köpa miljövänligare bilar, säger utredaren Petter Classon.

Petter Classon påpekar dock att stora höjningar bara gäller för bilar med riktigt stora utsläpp. För de flesta blir höjningarna mer måttliga – i genomsnitt kommer fordonsskatten för nya bensindrivna personbilar att öka från 800 kronor till 3050 kronor per år under de tre första åren, därefter sänks skatten påtagligt.

– Enligt ekonomerna blir effekterna större om kostnaden är högre i början. Människor tänker ganska kortsiktigt, säger Classon.

 

Rekommenderat

Svenska Epoch Times

Publisher
Vasilios Zoupounidis
Politisk chefredaktör
Daniel Sundqvist
Opinionschef
Lotta Gröning
Sportchef
Jonas Arnesen
Kulturchef
Einar Askestad (föräldraledig)

Svenska Epoch Times
DN-skrapan
Rålambsvägen 17
112 59 Stockholm

Epoch Times är en unik röst bland svenska medier. Vi är fristående och samtidigt en del av det stora globala medienätverket Epoch Media Group. Vi finns i 36 länder på 23 språk och är det snabbast växande nätverket av oberoende nyhetsmedier i världen. Svenska Epoch Times grundades år 2006 som webbtidning.

Epoch Times är en heltäckande nyhetstidning med främst riksnyheter och internationella nyheter.

Vi vill rapportera de viktiga händelserna i vår tid, inte för att de är sensationella utan för att de har betydelse i ett långsiktigt perspektiv.

Vi vill upprätthålla universella mänskliga värden, rättigheter och friheter i det vi publicerar. Svenska Epoch Times är medlem i Tidningsutgivarna (TU).

© Svenska Epoch Times 2024