En ny utredning vill att bilar med höga utsläpp av koldioxid ska beskattas högre, medan bilar med lägre utsläpp ska få en bonus vid inköpstillfället.
Enligt betänkandet som i dag lämnades till regeringen föreslås att detta ska införas för personbilar, lätta lastbilar och lätta bussar av fordonsår 2018 eller senare.
Om det nya systemet blir verklighet kommer fordonsskatten att höjas påtagligt för bensinslukande bilar. Merkostnader på över 15 000 kronor per år kan bli verklighet för den som efter 2018 väljer en bil med höga koldioxidutsläpp.
– Visst är det så. Det rör sig om ganska höga kostnader. Men tanken med systemet är ju att få människor att köpa miljövänligare bilar, säger utredaren Petter Classon.
Petter Classon påpekar dock att stora höjningar bara gäller för bilar med riktigt stora utsläpp. För de flesta blir höjningarna mer måttliga – i genomsnitt kommer fordonsskatten för nya bensindrivna personbilar att öka från 800 kronor till 3050 kronor per år under de tre första åren, därefter sänks skatten påtagligt.
– Enligt ekonomerna blir effekterna större om kostnaden är högre i början. Människor tänker ganska kortsiktigt, säger Classon.