loadingVW står inför enorma skadeståndskrav ovanpå böter och åtgärdskostnader för utsläppsskandalen. (Foto: Markus Schreiber AP/TT)
VW står inför enorma skadeståndskrav ovanpå böter och åtgärdskostnader för utsläppsskandalen. (Foto: Markus Schreiber AP/TT)
Ekonomi & Näringsliv

Tyska krav hopar sig för VW

Epoch Times

Investerare har krävt den tyska fordonstillverkaren Volkswagen (VW) på sammanlagt 8,2 miljarder euro (nästan 80 miljarder kronor), enligt ett uttalande från en tysk domstol. Totalt rör det sig om 1 400 ersättningskrav.

Bara i måndags, då det gått precis ett år sedan VW:s fusk med dieselutsläpp avslöjades, inkom 750 stämningsansökningar.

Domstolen i Braunschweig, som hanterar målet, har rekryterat extrapersonal för att kunna ta hand om dem.

De flesta tyska stämningsansökningarna mot VW har gjorts av privata investerare, men bland målsägarna finns även stora institutionella investerare, tyska delstatsregeringar och USA:s regering.

Domstolens besked kommer sedan VW meddelat att man åtgärdat omkring 10 procent av de 8,5 miljoner fordon i Europa som har mjukvaror som manipulerar utsläpp från dieselmotorer.

Globalt omfattas elva miljoner dieselbilar av problemet.

(TT-AFP-Reuters)

Mest lästa

Rekommenderat

loadingVW står inför enorma skadeståndskrav ovanpå böter och åtgärdskostnader för utsläppsskandalen. (Foto: Markus Schreiber AP/TT)
VW står inför enorma skadeståndskrav ovanpå böter och åtgärdskostnader för utsläppsskandalen. (Foto: Markus Schreiber AP/TT)
Ekonomi & Näringsliv

Tyska krav hopar sig för VW

Epoch Times

Investerare har krävt den tyska fordonstillverkaren Volkswagen (VW) på sammanlagt 8,2 miljarder euro (nästan 80 miljarder kronor), enligt ett uttalande från en tysk domstol. Totalt rör det sig om 1 400 ersättningskrav.

Bara i måndags, då det gått precis ett år sedan VW:s fusk med dieselutsläpp avslöjades, inkom 750 stämningsansökningar.

Domstolen i Braunschweig, som hanterar målet, har rekryterat extrapersonal för att kunna ta hand om dem.

De flesta tyska stämningsansökningarna mot VW har gjorts av privata investerare, men bland målsägarna finns även stora institutionella investerare, tyska delstatsregeringar och USA:s regering.

Domstolens besked kommer sedan VW meddelat att man åtgärdat omkring 10 procent av de 8,5 miljoner fordon i Europa som har mjukvaror som manipulerar utsläpp från dieselmotorer.

Globalt omfattas elva miljoner dieselbilar av problemet.

(TT-AFP-Reuters)

Rekommenderat

Svenska Epoch Times

Publisher
Vasilios Zoupounidis
Politisk chefredaktör
Daniel Sundqvist
Opinionschef
Lotta Gröning
Sportchef
Jonas Arnesen
Kulturchef
Einar Askestad

Svenska Epoch Times
DN-skrapan
Rålambsvägen 17
112 59 Stockholm

Epoch Times är en unik röst bland svenska medier. Vi är fristående och samtidigt en del av det stora globala medienätverket Epoch Media Group. Vi finns i 36 länder på 23 språk och är det snabbast växande nätverket av oberoende nyhetsmedier i världen. Svenska Epoch Times grundades år 2006 som webbtidning.

Epoch Times är en heltäckande nyhetstidning med främst riksnyheter och internationella nyheter.

Vi vill rapportera de viktiga händelserna i vår tid, inte för att de är sensationella utan för att de har betydelse i ett långsiktigt perspektiv.

Vi vill upprätthålla universella mänskliga värden, rättigheter och friheter i det vi publicerar. Svenska Epoch Times är medlem i Tidningsutgivarna (TU).

© Svenska Epoch Times 2024