loadingPubliken vid föreställningen "Chinese Spectacular" på Cirkus i Stockholm den 26 mars. (The Epoch Times)
Publiken vid föreställningen "Chinese Spectacular" på Cirkus i Stockholm den 26 mars. (The Epoch Times)
Shen Yun

"Tyckte om erhun"

Linda Wu, Melissa och Li Xinaging, Epoch Times

Divine Performing Arts Company gav föreställningar i Stockholm på Cirkus och gav publiken ett kulturellt potpurri från Kinas 5000-åriga historia.

I publiken satt Laroos Lotoshon, Art Director för Reader’s Digest. Han såg på föreställningen utifrån sin artistiska bakgrund och sade:

– Det var magnifikt. Jag är imponerad, det var mycket bra.

Han hade lite svårt att avgöra vad han tyckte bäst om, men delade ändå med sig:

– Det var väldigt konstnärligt. Danserna och akrobatiken med trummorna var imponerande.

Hans mor Renee Lotoshon som var tillsammans med honom sade:

– Jag är väldigt imponerad över den höga kvalitén och de olika slags danserna.

Hon uttryckte stort gillande över framförandet med erhu [ett två-strängat instrument] och uppskattade det som är särskiljande från västerländska uppföranden – det gav henne ett nytt betraktelsesätt och något att tänka vidare över.

Daniel Devaldy, en 35-årig ingenjör, delade med sig av sina intryck:

– Ja, jag gillade det väldigt mycket. Showen var mycket färgrik, och det intressanta var musikens variationsrikedom, dansen och akrobatiken. Jag tyckte om avslutningen – trummorna. Det var väldigt fint, mycket annorlunda och kraftfullt; speciellt när de spelade tillsammans.

Han höll med Lotoshon om att danserna var skiljde sig mycket från västerländsk dans, men att de var inte desto mindre imponerande.

– Musiken var mycket behaglig, men jag föredrog danserna, färgerna och jag älskade dräkterna.

Han beundrade dansarnas skicklighet:

– Det är en stor dansgrupp. Det som imponerade var hur de rörde sig unisont, deras samklang.

Devaldy hade läst i en tidning om hur den kinesiska ambassaden bett teatern att ställa in showen:

– Efter att ha sett showen är jag inte längre förvånad. Några scener är emot det som sker i Kina. Jag anser att Kina ska bli en demokrati, så att man kan uttrycka vad man tänker och tycker. Jag kan inte samtycka med [regimen] dem i deras försök att stoppa denna show.

En annan besökare delade med sig om vad han tyckte:

– Jag tyckte väldigt mycket om det – mycket vackra dansare och artister.

Han hade sett Peking-operan i Stockholm 1985 och anmärkte:

– Det går inte att jämföra Peking-operan med denna show. Detta är något ganska annorlunda, så man kan inte göra några jämförelser. Denna föreställning har skapats i USA och i Väst, och inte i Kina. Det är mycket intressant och jag tror att den berättar om den verkliga situationen i Kina.

Mest lästa

Rekommenderat

loadingPubliken vid föreställningen "Chinese Spectacular" på Cirkus i Stockholm den 26 mars. (The Epoch Times)
Publiken vid föreställningen "Chinese Spectacular" på Cirkus i Stockholm den 26 mars. (The Epoch Times)
Shen Yun

"Tyckte om erhun"

Linda Wu, Melissa och Li Xinaging, Epoch Times

Divine Performing Arts Company gav föreställningar i Stockholm på Cirkus och gav publiken ett kulturellt potpurri från Kinas 5000-åriga historia.

I publiken satt Laroos Lotoshon, Art Director för Reader’s Digest. Han såg på föreställningen utifrån sin artistiska bakgrund och sade:

– Det var magnifikt. Jag är imponerad, det var mycket bra.

Han hade lite svårt att avgöra vad han tyckte bäst om, men delade ändå med sig:

– Det var väldigt konstnärligt. Danserna och akrobatiken med trummorna var imponerande.

Hans mor Renee Lotoshon som var tillsammans med honom sade:

– Jag är väldigt imponerad över den höga kvalitén och de olika slags danserna.

Hon uttryckte stort gillande över framförandet med erhu [ett två-strängat instrument] och uppskattade det som är särskiljande från västerländska uppföranden – det gav henne ett nytt betraktelsesätt och något att tänka vidare över.

Daniel Devaldy, en 35-årig ingenjör, delade med sig av sina intryck:

– Ja, jag gillade det väldigt mycket. Showen var mycket färgrik, och det intressanta var musikens variationsrikedom, dansen och akrobatiken. Jag tyckte om avslutningen – trummorna. Det var väldigt fint, mycket annorlunda och kraftfullt; speciellt när de spelade tillsammans.

Han höll med Lotoshon om att danserna var skiljde sig mycket från västerländsk dans, men att de var inte desto mindre imponerande.

– Musiken var mycket behaglig, men jag föredrog danserna, färgerna och jag älskade dräkterna.

Han beundrade dansarnas skicklighet:

– Det är en stor dansgrupp. Det som imponerade var hur de rörde sig unisont, deras samklang.

Devaldy hade läst i en tidning om hur den kinesiska ambassaden bett teatern att ställa in showen:

– Efter att ha sett showen är jag inte längre förvånad. Några scener är emot det som sker i Kina. Jag anser att Kina ska bli en demokrati, så att man kan uttrycka vad man tänker och tycker. Jag kan inte samtycka med [regimen] dem i deras försök att stoppa denna show.

En annan besökare delade med sig om vad han tyckte:

– Jag tyckte väldigt mycket om det – mycket vackra dansare och artister.

Han hade sett Peking-operan i Stockholm 1985 och anmärkte:

– Det går inte att jämföra Peking-operan med denna show. Detta är något ganska annorlunda, så man kan inte göra några jämförelser. Denna föreställning har skapats i USA och i Väst, och inte i Kina. Det är mycket intressant och jag tror att den berättar om den verkliga situationen i Kina.

Rekommenderat

Svenska Epoch Times

Publisher
Vasilios Zoupounidis
Politisk chefredaktör
Daniel Sundqvist
Opinionschef
Lotta Gröning
Sportchef
Jonas Arnesen
Kulturchef
Einar Askestad (föräldraledig)

Svenska Epoch Times
DN-skrapan
Rålambsvägen 17
112 59 Stockholm

Epoch Times är en unik röst bland svenska medier. Vi är fristående och samtidigt en del av det stora globala medienätverket Epoch Media Group. Vi finns i 36 länder på 23 språk och är det snabbast växande nätverket av oberoende nyhetsmedier i världen. Svenska Epoch Times grundades år 2006 som webbtidning.

Epoch Times är en heltäckande nyhetstidning med främst riksnyheter och internationella nyheter.

Vi vill rapportera de viktiga händelserna i vår tid, inte för att de är sensationella utan för att de har betydelse i ett långsiktigt perspektiv.

Vi vill upprätthålla universella mänskliga värden, rättigheter och friheter i det vi publicerar. Svenska Epoch Times är medlem i Tidningsutgivarna (TU).

© Svenska Epoch Times 2024