loadingArbetslösheten i Trollhättan är i dag lägre än den var innan Saab-konkursen för fem år sedan. (Foto: Adam Ihse / Exponera/TT)
Arbetslösheten i Trollhättan är i dag lägre än den var innan Saab-konkursen för fem år sedan. (Foto: Adam Ihse / Exponera/TT)
Inrikes

Trollhättan reste sig efter Saab-konkursen

Epoch Times

Det har gått på dagen fem år sedan biltillverkaren Saab gick i konkurs den 19 december 2011. Drygt 3 000 anställda förlorade jobben i en av de största konkurserna i svensk historia.

Man befarade att konkursen skulle slå hårt mot Trollhätteregionen och att arbetslöshetssiffrorna skulle skjuta i höjden. Men nu kan man se att farhågorna inte har besannats.

Arbetslösheten är nu lägre än innan konkursen. Så fem år efteråt kan många konstatera att det gick bättre än väntat, uppger Leif Johansson, sektionschef på Arbetsförmedlingen i norra Älvsborg, för P4 Väst.

För tjänstemännen gick det ganska lätt att hitta nya jobb. För bilbyggarna tog det längre tid. Men nu har fler än åtta av tio av dem jobb. Facket lyfter fram pengar från EU som gjorde att bilbyggarna kunde utbilda sig och samtidigt få a-kassa.

– Det var de förutsättningarna som fällde avgörandet, säger Mikael Johansson, ombudsman på IF Metall.

(TT)

Mest lästa

Rekommenderat

loadingArbetslösheten i Trollhättan är i dag lägre än den var innan Saab-konkursen för fem år sedan. (Foto: Adam Ihse / Exponera/TT)
Arbetslösheten i Trollhättan är i dag lägre än den var innan Saab-konkursen för fem år sedan. (Foto: Adam Ihse / Exponera/TT)
Inrikes

Trollhättan reste sig efter Saab-konkursen

Epoch Times

Det har gått på dagen fem år sedan biltillverkaren Saab gick i konkurs den 19 december 2011. Drygt 3 000 anställda förlorade jobben i en av de största konkurserna i svensk historia.

Man befarade att konkursen skulle slå hårt mot Trollhätteregionen och att arbetslöshetssiffrorna skulle skjuta i höjden. Men nu kan man se att farhågorna inte har besannats.

Arbetslösheten är nu lägre än innan konkursen. Så fem år efteråt kan många konstatera att det gick bättre än väntat, uppger Leif Johansson, sektionschef på Arbetsförmedlingen i norra Älvsborg, för P4 Väst.

För tjänstemännen gick det ganska lätt att hitta nya jobb. För bilbyggarna tog det längre tid. Men nu har fler än åtta av tio av dem jobb. Facket lyfter fram pengar från EU som gjorde att bilbyggarna kunde utbilda sig och samtidigt få a-kassa.

– Det var de förutsättningarna som fällde avgörandet, säger Mikael Johansson, ombudsman på IF Metall.

(TT)

Rekommenderat

Svenska Epoch Times

Publisher
Vasilios Zoupounidis
Politisk chefredaktör
Daniel Sundqvist
Opinionschef
Lotta Gröning
Sportchef
Jonas Arnesen
Kulturchef
Einar Askestad (föräldraledig)

Svenska Epoch Times
DN-skrapan
Rålambsvägen 17
112 59 Stockholm

Epoch Times är en unik röst bland svenska medier. Vi är fristående och samtidigt en del av det stora globala medienätverket Epoch Media Group. Vi finns i 36 länder på 23 språk och är det snabbast växande nätverket av oberoende nyhetsmedier i världen. Svenska Epoch Times grundades år 2006 som webbtidning.

Epoch Times är en heltäckande nyhetstidning med främst riksnyheter och internationella nyheter.

Vi vill rapportera de viktiga händelserna i vår tid, inte för att de är sensationella utan för att de har betydelse i ett långsiktigt perspektiv.

Vi vill upprätthålla universella mänskliga värden, rättigheter och friheter i det vi publicerar. Svenska Epoch Times är medlem i Tidningsutgivarna (TU).

© Svenska Epoch Times 2024