loading
Inrikes

Trängselskatt i Göteborg

Epoch Times Sverige

Förslaget om trängselskatt i Göteborg har godkänts i kommunfullmäktige på torsdagen. Det rör sig om fyrtio betalstationer, som kommer att finnas i en cirkel runt centrala Göteborg. Avgifterna ska leda till mindre trafik och finansiera delar av det västsvenska infrastrukturpaketet.

Det blev inte någon minskning av trafiken i Stockholm efter att tränselskatten blev permanent där för två år sedan. Karin Brundell Frej vid konsultföretaget WSP uppger till DN att trafiken har ”ökat med någon procent jämfört med försöksåret”.

Kommunstyrelsens ordförande i Göteborg, Anneli Hulthén, säger till DN att beslutet är viktigt:

– Därför att det utgör en del av finansieringen av det paket som gör att Halland och Västra Götaland ska få en bra infrastruktur.

Trängselskatten ska ge tolv av de totalt trettio miljarder som behövs för att finansiera det västsvenska infrastrukturpaketet.

Det ska kosta tio kronor att passera betalstationen och maximalt 60 kronor om dagen. Under juli månad ska det vara gratis liksom det ska vara gratis dag före helgdag.

Det finns ett dyrare alternativ där varje passage kostar elva kronor. Fullmäktige röstade genom förslaget på torsdagen efter knappt 40 minuters debatt.

Innan detta blir verklighet ska en begäran skickas från Göteborgs stad och Vägverket till regeringen. Beslut fattas under våren i riksdagen.

Mest lästa

Rekommenderat

loading
Inrikes

Trängselskatt i Göteborg

Epoch Times Sverige

Förslaget om trängselskatt i Göteborg har godkänts i kommunfullmäktige på torsdagen. Det rör sig om fyrtio betalstationer, som kommer att finnas i en cirkel runt centrala Göteborg. Avgifterna ska leda till mindre trafik och finansiera delar av det västsvenska infrastrukturpaketet.

Det blev inte någon minskning av trafiken i Stockholm efter att tränselskatten blev permanent där för två år sedan. Karin Brundell Frej vid konsultföretaget WSP uppger till DN att trafiken har ”ökat med någon procent jämfört med försöksåret”.

Kommunstyrelsens ordförande i Göteborg, Anneli Hulthén, säger till DN att beslutet är viktigt:

– Därför att det utgör en del av finansieringen av det paket som gör att Halland och Västra Götaland ska få en bra infrastruktur.

Trängselskatten ska ge tolv av de totalt trettio miljarder som behövs för att finansiera det västsvenska infrastrukturpaketet.

Det ska kosta tio kronor att passera betalstationen och maximalt 60 kronor om dagen. Under juli månad ska det vara gratis liksom det ska vara gratis dag före helgdag.

Det finns ett dyrare alternativ där varje passage kostar elva kronor. Fullmäktige röstade genom förslaget på torsdagen efter knappt 40 minuters debatt.

Innan detta blir verklighet ska en begäran skickas från Göteborgs stad och Vägverket till regeringen. Beslut fattas under våren i riksdagen.

Rekommenderat

Svenska Epoch Times

Publisher
Vasilios Zoupounidis
Politisk chefredaktör
Daniel Sundqvist
Opinionschef
Lotta Gröning
Sportchef
Jonas Arnesen
Kulturchef
Einar Askestad (föräldraledig)

Svenska Epoch Times
DN-skrapan
Rålambsvägen 17
112 59 Stockholm

Epoch Times är en unik röst bland svenska medier. Vi är fristående och samtidigt en del av det stora globala medienätverket Epoch Media Group. Vi finns i 36 länder på 23 språk och är det snabbast växande nätverket av oberoende nyhetsmedier i världen. Svenska Epoch Times grundades år 2006 som webbtidning.

Epoch Times är en heltäckande nyhetstidning med främst riksnyheter och internationella nyheter.

Vi vill rapportera de viktiga händelserna i vår tid, inte för att de är sensationella utan för att de har betydelse i ett långsiktigt perspektiv.

Vi vill upprätthålla universella mänskliga värden, rättigheter och friheter i det vi publicerar. Svenska Epoch Times är medlem i Tidningsutgivarna (TU).

© Svenska Epoch Times 2024