loadingTrafikstockning på en motorväg i Tokyo i september. (Foto: Yoshikazu Tsuno/AFP)
Trafikstockning på en motorväg i Tokyo i september. (Foto: Yoshikazu Tsuno/AFP)
Utrikes

Trafikstockningar - dyrt och miljöovänligt

Kremena Krumova, Epoch Times

Att hantera trafikstockningar har blivit ett prioriterat mål för stadsregioner runt om i världen, och när 70 procent av världens befolkning beräknas bo i städer år 2050, kommer det bara att bli värre, enligt en rapport från IBM.

IBM: s forskning presenterades vid Intelligent Transport Systems (ITS) världskonferens i Stockholm i slutet av september.

Det var första året i historien som majoriteten av världens befolkning bodde i städer år 2008, enligt avdelningen för ekonomiska och sociala frågor i FN.

Inom EU finns ungefär 300 miljoner förare som driver upp kostnaderna för hantering av trafikstockningar till en procent av EU: s BNP, eller 100 miljarder euro. Varje år kostar trafikstockningar det amerikanska transportsystemet omkring 200 miljarder dollar.

Den nya studien ”Intelligent transport: Hur städer kan förbättra rörlighet” genomfördes i 57 städer runt om i världen och den utvärderade städernas transportsystem med hjälp av en rad ekonomiska indikatorer.

Överordnade transporttjänstemän i Australien, Chile, Kina, Egypten, Italien, Indien, Japan, Korea, Nederländerna, Singapore, Sverige, Taiwan och Storbritannien var alla överens om det akuta behovet av stora investeringar i infrastrukturen, men samtidigt betonades vikten av en bättre hantering och spridning av teknikbaserade ITS.

För att hjälpa städer att hantera utmaningar med trafikstockningar föreslår IBM lösningar som har sin tyngdpunkt på avancerat tänkande, strategisk planering och integrerat genomförande.

Stockholm pekades ut i forskningsrapporten som ett exempel på progressivt genomförande av transportpraxis. Med syfte att bli världens mest lättillgängliga huvudstad införde Stockholm trängselskatt som ledde till en 25 procentig minskning av biltrafik i centrum och en signifikant minskning av trafiken orsakade utsläpp av skadliga växthusgaser.

Införande av skatten var en del av en mångsidig trafikplan med välutbyggd busstrafik och ett integrerat system för biljettförsäljning som förbinder större transportnätverk.

Referens:

Intelligent Transport System: http://www-935.ibm.com/services/us/gbs/bus/html/gbs-intelligent-transport-mobility.html.

Mest lästa

Rekommenderat

loadingTrafikstockning på en motorväg i Tokyo i september. (Foto: Yoshikazu Tsuno/AFP)
Trafikstockning på en motorväg i Tokyo i september. (Foto: Yoshikazu Tsuno/AFP)
Utrikes

Trafikstockningar - dyrt och miljöovänligt

Kremena Krumova, Epoch Times

Att hantera trafikstockningar har blivit ett prioriterat mål för stadsregioner runt om i världen, och när 70 procent av världens befolkning beräknas bo i städer år 2050, kommer det bara att bli värre, enligt en rapport från IBM.

IBM: s forskning presenterades vid Intelligent Transport Systems (ITS) världskonferens i Stockholm i slutet av september.

Det var första året i historien som majoriteten av världens befolkning bodde i städer år 2008, enligt avdelningen för ekonomiska och sociala frågor i FN.

Inom EU finns ungefär 300 miljoner förare som driver upp kostnaderna för hantering av trafikstockningar till en procent av EU: s BNP, eller 100 miljarder euro. Varje år kostar trafikstockningar det amerikanska transportsystemet omkring 200 miljarder dollar.

Den nya studien ”Intelligent transport: Hur städer kan förbättra rörlighet” genomfördes i 57 städer runt om i världen och den utvärderade städernas transportsystem med hjälp av en rad ekonomiska indikatorer.

Överordnade transporttjänstemän i Australien, Chile, Kina, Egypten, Italien, Indien, Japan, Korea, Nederländerna, Singapore, Sverige, Taiwan och Storbritannien var alla överens om det akuta behovet av stora investeringar i infrastrukturen, men samtidigt betonades vikten av en bättre hantering och spridning av teknikbaserade ITS.

För att hjälpa städer att hantera utmaningar med trafikstockningar föreslår IBM lösningar som har sin tyngdpunkt på avancerat tänkande, strategisk planering och integrerat genomförande.

Stockholm pekades ut i forskningsrapporten som ett exempel på progressivt genomförande av transportpraxis. Med syfte att bli världens mest lättillgängliga huvudstad införde Stockholm trängselskatt som ledde till en 25 procentig minskning av biltrafik i centrum och en signifikant minskning av trafiken orsakade utsläpp av skadliga växthusgaser.

Införande av skatten var en del av en mångsidig trafikplan med välutbyggd busstrafik och ett integrerat system för biljettförsäljning som förbinder större transportnätverk.

Referens:

Intelligent Transport System: http://www-935.ibm.com/services/us/gbs/bus/html/gbs-intelligent-transport-mobility.html.

Rekommenderat

Svenska Epoch Times

Publisher
Vasilios Zoupounidis
Politisk chefredaktör
Daniel Sundqvist
Opinionschef
Lotta Gröning
Sportchef
Jonas Arnesen
Kulturchef
Einar Askestad (föräldraledig)

Svenska Epoch Times
DN-skrapan
Rålambsvägen 17
112 59 Stockholm

Epoch Times är en unik röst bland svenska medier. Vi är fristående och samtidigt en del av det stora globala medienätverket Epoch Media Group. Vi finns i 36 länder på 23 språk och är det snabbast växande nätverket av oberoende nyhetsmedier i världen. Svenska Epoch Times grundades år 2006 som webbtidning.

Epoch Times är en heltäckande nyhetstidning med främst riksnyheter och internationella nyheter.

Vi vill rapportera de viktiga händelserna i vår tid, inte för att de är sensationella utan för att de har betydelse i ett långsiktigt perspektiv.

Vi vill upprätthålla universella mänskliga värden, rättigheter och friheter i det vi publicerar. Svenska Epoch Times är medlem i Tidningsutgivarna (TU).

© Svenska Epoch Times 2024