Allt oftare måste SOS Alarm ta hjälp av tolk för att förstå människor som larmar. Nu vill de ha flera miljoner kronor för att kunna fortsätta erbjuda tolkar.
SOS Alarm begär runt fyra miljoner kronor från regeringen för att hantera ett ökat tolkbehov. Mellan 2012-2015 har antalet SOS-samtal där tolk behövs ökat från 250 samtal per år till 3 500.
– Antalet har ökat dramatiskt. Bara sen årsskiftet har vi haft femhundra samtal per månad, säger SOS Alarms vd Maria Khorsand.
Totalt hanterar 112-tolkarna 49 olika språk. Arabiska, somaliska, tigrinja och ryska toppar listan över de språk som tolkas oftast.
SOS Alarm har nyligen skapat ett kartsystem över alla asylboenden i samarbete med Migrationsverket. Detta för att snabbare kunna hjälpa personer som behöver tolkhjälp.
-På så vis kan vi lokalisera var de befinner sig. Men det är inte enbart personer som bor på asylboenden som behöver tolkhjälp, säger Maria Khorsand.
Inför budgetpropositionen 2017 har SOS Alarm lämnat in en begäran om finansieringshjälp för att kunna möta det ökade tolkbehovet.
-Vi tycker att vi har en oerhört viktig del i samhället och har ett ansvar att hjälpa alla hjälpsökande. Det finns en risk att vi inte kan fortsätta att erbjuda tolktjänsten om vi inte får finansiering, säger Khorsand.