loading Kina har en lång historia, redan för 500 000 år sedan fanns där människor. I den här grottan, ett av Kinas världsarv, har flera rester efter människor hittats som är ungefär så gamla. När den här historien äger rum hade kineserna redan skaffat sig många insikter om livet. (Foto: Wikipedia)
Kina har en lång historia, redan för 500 000 år sedan fanns där människor. I den här grottan, ett av Kinas världsarv, har flera rester efter människor hittats som är ungefär så gamla. När den här historien äger rum hade kineserna redan skaffat sig många insikter om livet. (Foto: Wikipedia)
Traditionell kinesisk kultur

Tillåta olika åsikter

Bearbetad från Zhengjian.org

I forna tider när människor med bra dygd styrde en stat, förklarade de förhållandet mellan medborgarna och hovstaten med ett gammalt talesätt som lyder: ”Vatten kan hålla en båt flytande men kan även få den att kapsejsa”.

De med bra dygd tillät olika åsikter och gjorde sitt bästa för att vanliga människor fritt skulle uttrycka vad de hade i tankarna. På så sätt fick de veta om deras styre var bra nog och om allmänheten var positivt inställd till dem. De skulle fortsätta med det som hade folkets stöd och rätta till det som allmänheten var emot.

De såg allmänhetens åsikter som en spegel som återspeglade regeringens misstag. I Kina sades det att forntidens människor invigde många millennier med fred och harmoni, vilket förde med sig välsignelser och lycka till folket. Senare generationer har under olika tidpunkter längtat efter dessa stora tidsepoker.

Kejsare Tang Taizongs recept i konsten att härska

Staten Qi

Under De krigande staternas period (453-221 f.Kr.), fanns det en kansler vid namn Zou Ji i staten Qi. Han var lång och ansågs se mycket bra ut. En dag fick han höra att i den norra delen av staden fanns det en annan man, Xu Gong, som var känd för att vara en väldigt stilig man.

Då frågade han sin hustru:

– Om man jämför, vem är stiligast Xu Gong eller jag?

– Du är så vacker att Xu Gong inte kan jämföras med dig, svarade hustrun.
Zou Ji var ändå osäker på hennes svar, och ställde därför samma fråga till sin konkubin och sina gäster och alla svarade:

– Xu Gong är inte lika stilig som du.

Strax därefter fick Zou Ji möjlighet att själv träffa Xu Gong och kunde med egna ögon konstatera att Xu Gong var mycket vackrare än han själv.

Senare gick Zou Ji till hovet för att träffa kung Wei av Qi och sade till honom:

– Jag vet mycket väl att jag inte är lika stilig som Xu Gong, men min fru, min konkubin och mina gäster har alla sagt att jag stiligare än honom. Det säger de för min hustru älskar mig och är partisk, min konkubin är rädd för mig och mina gäster försöker få favörer från mig.

Zou Ji fortsatte:

– Nu har staten Qi ett territorium som sträcker sig över tusentals li (en li motsvarar 500 meter) med 120 städer. Hustrur och konkubiner vid ditt hov älskar dig och är därför partiska, dina ministrar är rädda för dig och dina undersåtar försöker få favörer från dig. Ers majestät, utifrån denna iakttagelse lever ni i dunkel och är blind för sanningen och verkligheten!

När kungen hörde detta sade han:

– Du har rätt, varpå han utfärdade en order till folket:

– Alla, oavsett om denne är statlig tjänsteman eller en vanlig person, kommer att bli rikligt belönad om han rakt i ansiktet på mig, kan peka ut mina misstag. De som skriver till mig för att påpeka mina misstag kommer också bli belönade, och de som pratar om mina misstag på offentliga platser, kommer likaledes att belönas.

Så snart ordern var utfärdad kom stora skaror av tjänstemän för att uttrycka sina åsikter och det kungliga hovet blev fullt av besökare. Månader senare kom det fortfarande folk till hovet för att uttrycka sina åsikter. Och om någon velat uttrycka en åsikt ett år senare fanns ingenting kvar att säga.

Resultatet blev att ett storartat styrelseskick blomstrade i staten Qi. När de närliggande staterna, Yan, Zhao, Han och Wei, hörde talas om detta for de alla till staten Qi för att betyga sin vördnad. På så sätt erövrade staten Qi fiendestaterna utan att behöva använda vapen eller militär styrka.

Den blomstrande Tangdynastin

Staten Zheng

I staten Zheng (806-375 f.Kr.) fanns en offentlig mötesplats dit folk ofta gick för att tala om aktuella frågor, både goda och dåliga, som rörde det kungliga hovet. En gång frågade en hög tjänsteman vid namn Ran Ming, Zhengs premiärminister Zi Chan, om de skulle ta bort den offentliga mötesplatsen.

Zi Chan svarade:

– Varför skulle vi det? Före och efter arbetet kan folk komma hit och tala om bra och dåliga saker som rör hovet. Då kommer vi att fortsätta göra det som de tycker om och rätta till sådant som de ogillar. Vi kan lära oss mycket av det här, så varför skulle vi vilja göra oss av med det?

Han fortsatte:

– Jag har hört att sanningsenlighet och älskvärdhet kan minska osämja och hat. Men jag har aldrig hört att styrka och kraft mot andra, kan förhindra osämja och hat. Det är inte svårt att stoppa sådant prat, eller hur? Men om vi gör det, är det som att försöka hindra en flod från att rinna vidare. Resultatet skulle bli att floden svämmar över och skadar fler människor. Varför inte öppna en liten dammlucka och låta det flöda med en viss reglering? Så låt mig höra deras samtal och ta dem som bra recept på hur staten ska styras.

Följaktligen sades det att Zi Chan styrde staten Zheng med ett gott statsskick, som var i harmoni med folket i 26 år. När Zi Chan dog kände folket en djup sorg, som om de hade förlorat en förälder.

Det fanns också de som valde ett motsatt tillvägagångssätt. Ett gammalt ordspråk säger: ”En rättvis sak har mycket stöd medan en orättfärdig sak bara får lite stöd. En orättfärdig sak kan inte ens vinna stöd från familjemedlemmar och släktingar”.

För de som går emot folkets vilja är inte välsignade av himlen, och har inte heller sina familjemedlemmars och släktingars stöd.

En god ledare behöver lyssna till andra

Kung Li av Zhou

Kung Li av Zhou levde i västra Zhou-perioden (1046 – 771 f.Kr.). Han sades vara utan dygd och var mycket grym. Men bakom hans rygg pratade folket om hans tyranniska styre. Zhao Gong (sonen till kung Wen av Zhou och yngre bror till kung Wu) sade till honom:

– Folket kan inte längre uthärda sådant här tyranni.

Kung Li blev rasande när han hörde detta. Han skickade efter en rådgivare från staten Wei och gav honom jobbet som väktare över dem som talade om hovets angelägenheter. Baserat på rådgivarens rapport, dödade kung Li dem som blev anklagade. Följden blev att folk inte längre vågade prata men när man möttes på gatan, uttryckte de sitt missnöje med ögonen.

Kung Li var mycket nöjd med situationen och sade till Zhao Gong:

– Du ser att jag kan stoppa folk från att prata. De vågar inte längre säga något.

– Det är bara att få människor att hålla tyst. Att täppa till munnen på folk är farligare än att dämma upp en flod. När floden svämmar över på grund av blockeringen orsakar det skador för många människor. Detsamma gäller när man blockerar folkets mun. Därför, om du vill reglera ett vattenflöde måste du öppna dammluckor så att vattnet kan rinna igenom. När du regerar över människor måste du också tillåta dem att få ”dammluckor”, så att de fritt kan säga vad de har på hjärtat, svarade Zhao Gong och fortsatte:

– Människor ska vara fria att uttrycka sina åsikter om regeringsärenden, vilka kan undersökas och utvärderas. Bra saker kan föras vidare och dåliga saker kan förhindras. Som ett resultat kommer vårt välstånd att öka. Om du istället tystar ned människor, vem bryr sig då om regeringens ärenden?

Men kung Li ville inte lyssna och folket vågade inte längre tala. Så innan det ens gått tre år, straffade folket honom genom att skicka honom i exil till ett ställe som heter ”Zhi”.

Video: Dödad för organ – Kinas hemliga transplantationsindustri

Dåliga tjänstemän straffas av himlen

Historien speglar dynastiernas uppgång och fall. Den vise segrar medan den icke vise försvinner. De gamla sade att de som har dygd välsignades av himlen med en bra regering, eftersom det ger harmoni bland människorna. De sade också att himlen rasar över tjänstemän utan dygd och folket blir förbittrat, och därför kommer sådana tjänstemän att straffas både av himlen och folket.

På det kinesiska fastlandet i dagens Kina kan man se att det har nått sin yttersta gräns, där människor inte tillåts att fritt uttrycka sina åsikter. Kung Li av Zhou hade bara en rådgivare som vakade över dem som pratade, och folk kunde ändå använda ögonen för att uttryck sitt missnöje på gatan.

I Kina idag vakar omkring en miljon medlemmar av den hemliga polisen över Internet-användare. Det finns också ett stort antal civilklädda poliser överallt.

Även när folk beter sig bra och är lydiga, eller bara stannar hemma, blir de ändå ibland kidnappade och sätts i fängelse utan anledning.

De ges inte ens en chans att ”använda ögonen för att uttrycka sina känslor på gatan”. De blir ofta misshandlade, blir handikappade eller dödas, och familjemedlemmar har inte ens rätt att uttrycka sin sorg över dem som blivit handikappade eller dödats.

Kung Li av Zhou klarade bara att hindra människor från att vädra sina åsikter i tre år innan han blev förvisad av folket. Det kinesiska kommunistpartiet (KKP) har varit en tyrannisk regering i decennier.

KKP: s ondskefulla praxis, att förhindra folk från att vädra sina åsikter, har passerat kung Li av Zhous gräns. KKP har helt förlorat folkets förtroende. Om vi använder kunskapen från forna tider, gör detta både Himlen och människorna väldigt arga och KKP kommer definitivt att elimineras.

Mest lästa

Rekommenderat

loading Kina har en lång historia, redan för 500 000 år sedan fanns där människor. I den här grottan, ett av Kinas världsarv, har flera rester efter människor hittats som är ungefär så gamla. När den här historien äger rum hade kineserna redan skaffat sig många insikter om livet. (Foto: Wikipedia)
Kina har en lång historia, redan för 500 000 år sedan fanns där människor. I den här grottan, ett av Kinas världsarv, har flera rester efter människor hittats som är ungefär så gamla. När den här historien äger rum hade kineserna redan skaffat sig många insikter om livet. (Foto: Wikipedia)
Traditionell kinesisk kultur

Tillåta olika åsikter

Bearbetad från Zhengjian.org

I forna tider när människor med bra dygd styrde en stat, förklarade de förhållandet mellan medborgarna och hovstaten med ett gammalt talesätt som lyder: ”Vatten kan hålla en båt flytande men kan även få den att kapsejsa”.

De med bra dygd tillät olika åsikter och gjorde sitt bästa för att vanliga människor fritt skulle uttrycka vad de hade i tankarna. På så sätt fick de veta om deras styre var bra nog och om allmänheten var positivt inställd till dem. De skulle fortsätta med det som hade folkets stöd och rätta till det som allmänheten var emot.

De såg allmänhetens åsikter som en spegel som återspeglade regeringens misstag. I Kina sades det att forntidens människor invigde många millennier med fred och harmoni, vilket förde med sig välsignelser och lycka till folket. Senare generationer har under olika tidpunkter längtat efter dessa stora tidsepoker.

Kejsare Tang Taizongs recept i konsten att härska

Staten Qi

Under De krigande staternas period (453-221 f.Kr.), fanns det en kansler vid namn Zou Ji i staten Qi. Han var lång och ansågs se mycket bra ut. En dag fick han höra att i den norra delen av staden fanns det en annan man, Xu Gong, som var känd för att vara en väldigt stilig man.

Då frågade han sin hustru:

– Om man jämför, vem är stiligast Xu Gong eller jag?

– Du är så vacker att Xu Gong inte kan jämföras med dig, svarade hustrun.
Zou Ji var ändå osäker på hennes svar, och ställde därför samma fråga till sin konkubin och sina gäster och alla svarade:

– Xu Gong är inte lika stilig som du.

Strax därefter fick Zou Ji möjlighet att själv träffa Xu Gong och kunde med egna ögon konstatera att Xu Gong var mycket vackrare än han själv.

Senare gick Zou Ji till hovet för att träffa kung Wei av Qi och sade till honom:

– Jag vet mycket väl att jag inte är lika stilig som Xu Gong, men min fru, min konkubin och mina gäster har alla sagt att jag stiligare än honom. Det säger de för min hustru älskar mig och är partisk, min konkubin är rädd för mig och mina gäster försöker få favörer från mig.

Zou Ji fortsatte:

– Nu har staten Qi ett territorium som sträcker sig över tusentals li (en li motsvarar 500 meter) med 120 städer. Hustrur och konkubiner vid ditt hov älskar dig och är därför partiska, dina ministrar är rädda för dig och dina undersåtar försöker få favörer från dig. Ers majestät, utifrån denna iakttagelse lever ni i dunkel och är blind för sanningen och verkligheten!

När kungen hörde detta sade han:

– Du har rätt, varpå han utfärdade en order till folket:

– Alla, oavsett om denne är statlig tjänsteman eller en vanlig person, kommer att bli rikligt belönad om han rakt i ansiktet på mig, kan peka ut mina misstag. De som skriver till mig för att påpeka mina misstag kommer också bli belönade, och de som pratar om mina misstag på offentliga platser, kommer likaledes att belönas.

Så snart ordern var utfärdad kom stora skaror av tjänstemän för att uttrycka sina åsikter och det kungliga hovet blev fullt av besökare. Månader senare kom det fortfarande folk till hovet för att uttrycka sina åsikter. Och om någon velat uttrycka en åsikt ett år senare fanns ingenting kvar att säga.

Resultatet blev att ett storartat styrelseskick blomstrade i staten Qi. När de närliggande staterna, Yan, Zhao, Han och Wei, hörde talas om detta for de alla till staten Qi för att betyga sin vördnad. På så sätt erövrade staten Qi fiendestaterna utan att behöva använda vapen eller militär styrka.

Den blomstrande Tangdynastin

Staten Zheng

I staten Zheng (806-375 f.Kr.) fanns en offentlig mötesplats dit folk ofta gick för att tala om aktuella frågor, både goda och dåliga, som rörde det kungliga hovet. En gång frågade en hög tjänsteman vid namn Ran Ming, Zhengs premiärminister Zi Chan, om de skulle ta bort den offentliga mötesplatsen.

Zi Chan svarade:

– Varför skulle vi det? Före och efter arbetet kan folk komma hit och tala om bra och dåliga saker som rör hovet. Då kommer vi att fortsätta göra det som de tycker om och rätta till sådant som de ogillar. Vi kan lära oss mycket av det här, så varför skulle vi vilja göra oss av med det?

Han fortsatte:

– Jag har hört att sanningsenlighet och älskvärdhet kan minska osämja och hat. Men jag har aldrig hört att styrka och kraft mot andra, kan förhindra osämja och hat. Det är inte svårt att stoppa sådant prat, eller hur? Men om vi gör det, är det som att försöka hindra en flod från att rinna vidare. Resultatet skulle bli att floden svämmar över och skadar fler människor. Varför inte öppna en liten dammlucka och låta det flöda med en viss reglering? Så låt mig höra deras samtal och ta dem som bra recept på hur staten ska styras.

Följaktligen sades det att Zi Chan styrde staten Zheng med ett gott statsskick, som var i harmoni med folket i 26 år. När Zi Chan dog kände folket en djup sorg, som om de hade förlorat en förälder.

Det fanns också de som valde ett motsatt tillvägagångssätt. Ett gammalt ordspråk säger: ”En rättvis sak har mycket stöd medan en orättfärdig sak bara får lite stöd. En orättfärdig sak kan inte ens vinna stöd från familjemedlemmar och släktingar”.

För de som går emot folkets vilja är inte välsignade av himlen, och har inte heller sina familjemedlemmars och släktingars stöd.

En god ledare behöver lyssna till andra

Kung Li av Zhou

Kung Li av Zhou levde i västra Zhou-perioden (1046 – 771 f.Kr.). Han sades vara utan dygd och var mycket grym. Men bakom hans rygg pratade folket om hans tyranniska styre. Zhao Gong (sonen till kung Wen av Zhou och yngre bror till kung Wu) sade till honom:

– Folket kan inte längre uthärda sådant här tyranni.

Kung Li blev rasande när han hörde detta. Han skickade efter en rådgivare från staten Wei och gav honom jobbet som väktare över dem som talade om hovets angelägenheter. Baserat på rådgivarens rapport, dödade kung Li dem som blev anklagade. Följden blev att folk inte längre vågade prata men när man möttes på gatan, uttryckte de sitt missnöje med ögonen.

Kung Li var mycket nöjd med situationen och sade till Zhao Gong:

– Du ser att jag kan stoppa folk från att prata. De vågar inte längre säga något.

– Det är bara att få människor att hålla tyst. Att täppa till munnen på folk är farligare än att dämma upp en flod. När floden svämmar över på grund av blockeringen orsakar det skador för många människor. Detsamma gäller när man blockerar folkets mun. Därför, om du vill reglera ett vattenflöde måste du öppna dammluckor så att vattnet kan rinna igenom. När du regerar över människor måste du också tillåta dem att få ”dammluckor”, så att de fritt kan säga vad de har på hjärtat, svarade Zhao Gong och fortsatte:

– Människor ska vara fria att uttrycka sina åsikter om regeringsärenden, vilka kan undersökas och utvärderas. Bra saker kan föras vidare och dåliga saker kan förhindras. Som ett resultat kommer vårt välstånd att öka. Om du istället tystar ned människor, vem bryr sig då om regeringens ärenden?

Men kung Li ville inte lyssna och folket vågade inte längre tala. Så innan det ens gått tre år, straffade folket honom genom att skicka honom i exil till ett ställe som heter ”Zhi”.

Video: Dödad för organ – Kinas hemliga transplantationsindustri

Dåliga tjänstemän straffas av himlen

Historien speglar dynastiernas uppgång och fall. Den vise segrar medan den icke vise försvinner. De gamla sade att de som har dygd välsignades av himlen med en bra regering, eftersom det ger harmoni bland människorna. De sade också att himlen rasar över tjänstemän utan dygd och folket blir förbittrat, och därför kommer sådana tjänstemän att straffas både av himlen och folket.

På det kinesiska fastlandet i dagens Kina kan man se att det har nått sin yttersta gräns, där människor inte tillåts att fritt uttrycka sina åsikter. Kung Li av Zhou hade bara en rådgivare som vakade över dem som pratade, och folk kunde ändå använda ögonen för att uttryck sitt missnöje på gatan.

I Kina idag vakar omkring en miljon medlemmar av den hemliga polisen över Internet-användare. Det finns också ett stort antal civilklädda poliser överallt.

Även när folk beter sig bra och är lydiga, eller bara stannar hemma, blir de ändå ibland kidnappade och sätts i fängelse utan anledning.

De ges inte ens en chans att ”använda ögonen för att uttrycka sina känslor på gatan”. De blir ofta misshandlade, blir handikappade eller dödas, och familjemedlemmar har inte ens rätt att uttrycka sin sorg över dem som blivit handikappade eller dödats.

Kung Li av Zhou klarade bara att hindra människor från att vädra sina åsikter i tre år innan han blev förvisad av folket. Det kinesiska kommunistpartiet (KKP) har varit en tyrannisk regering i decennier.

KKP: s ondskefulla praxis, att förhindra folk från att vädra sina åsikter, har passerat kung Li av Zhous gräns. KKP har helt förlorat folkets förtroende. Om vi använder kunskapen från forna tider, gör detta både Himlen och människorna väldigt arga och KKP kommer definitivt att elimineras.

Rekommenderat

Svenska Epoch Times

Publisher
Vasilios Zoupounidis
Politisk chefredaktör
Daniel Sundqvist
Opinionschef
Lotta Gröning
Sportchef
Jonas Arnesen
Kulturchef
Einar Askestad (föräldraledig)

Svenska Epoch Times
DN-skrapan
Rålambsvägen 17
112 59 Stockholm

Epoch Times är en unik röst bland svenska medier. Vi är fristående och samtidigt en del av det stora globala medienätverket Epoch Media Group. Vi finns i 36 länder på 23 språk och är det snabbast växande nätverket av oberoende nyhetsmedier i världen. Svenska Epoch Times grundades år 2006 som webbtidning.

Epoch Times är en heltäckande nyhetstidning med främst riksnyheter och internationella nyheter.

Vi vill rapportera de viktiga händelserna i vår tid, inte för att de är sensationella utan för att de har betydelse i ett långsiktigt perspektiv.

Vi vill upprätthålla universella mänskliga värden, rättigheter och friheter i det vi publicerar. Svenska Epoch Times är medlem i Tidningsutgivarna (TU).

© Svenska Epoch Times 2024