Medan världens ledare samlades i Köpenhamn i hopp om att rädda planeten och bestämma hur oräkneliga miljarder dollar skall spenderas de kommande åren, tycks internetsurfarna vara mer intresserade av att ta reda på de senaste nyheterna om Tiger Woods pågående äventyr. Skillnaden är större än 6 till 1.
Enligt utdata från Google Trends, en tjänst som spårar den relativa sökfrekvenstermen via den ledande sökmotoren Google, överskred termen ”Tiger Woods” alla totala sökningar efter ”Köpenhamn”, ”klimatförändring” och ”COP15” (namnet på den pågående klimatkonferensen) med en frekvens på cirka 6 till 1 under de senaste 30 dagarna.
Själva termen ”Tiger Woods älskarinna” hade i själva verket fyra gånger fler sökningar än för ”COP15” räknat i grova drag enligt tjänsten.
Google tillhandahåller inte absoluta siffror för sökningarna men tillåter användarna att jämföra med termernas relativa sökfrekvens globalt och regionalt.
Användare av Googles sökmotor som oftast sökte på ordet ”Köpenhamn” under de senaste 30 dagarna fanns inte så överraskande i tre danska städer – Lungby, Köpenhamn och Århus.
Städerna med mest sökningar för ”klimatförändring” under samma tid dominerades av Australien där städerna Perth, Birsbane, Sydney och Melbourne fick fem topplaceringar. Makati på Filippinerna var på plats nummer två, Washington DC på sjätte plats och Toronto som den enda kanadensiska staden av tio högst rankade, på nionde plats.
Charlotte i North Carolina visade sig vara en global härd för ”Tiger Woods”-sökningar under de senaste 30 dagarna, följd av Minneapolis, Orlando och Boston. Den enda icke-amerikanska staden av topp tio var Waterloo i Kanada på femte plats.
Trots avvikelsen i sökfrekvensen visar av Googles spårade nyhetsrapportering att fler journalister rapporterade om Köpenhamn och klimatförändringarna än om Tiger Woods under de senaste 30 dagarna, enligt utdata från Google Trends.
Översatt från: http://www.theepochtimes.com/n2/content/view/26624/