Judy Wiles, före detta ballerina och lärare vid Kungliga Baletten, berömde Shen Yun Performing Arts när hon sett föreställningen på London Coliseum den 7:e april.
Hon blev imponerad av både dansarnas teknik och kraften i framförandet.
– De kan känna musiken och får en kärlek till dansen, och det är det viktigaste, en kärlek till rörelsen. Det var fantastiskt. Jag ville vara med på scenen! sade hon.
Den New York-baserade Shen Yun Performing Arts söker att återuppliva den sanna kinesiska kulturen genom klassisk kinesisk dans. Klassisk kinesisk dans innehåller danstekniker med många, mycket svåra rörelser – hopp, volter och snurrar som har varit en del i klassisk kinesisk dans under flera tusen år.
Wiles sade att man ser att dansarna har en stor teknisk förmåga och mycket disciplin.
– Jag kan verkligen uppskatta de små armrörelserna, sade hon och fortsatte:
– Något som ser så bra ut kräver många års hårt arbete.
Men hon sade också att dansarna förde med sig mer än bara tekniken i sina framträdanden.
– Det behövs mer än teknik, man behöver något i ögonen. På många sätt kommer magin genom ögonen till publiken. Deras ögon är levande och gnistrar, fulla av liv.
Hon slogs av känslan att dansarna förmedlade en sådan lätthet.
– Det finns en luftighet hos dem som är helt underbar. Den lyfter oss.
Wiles tog upp dansen På den mongoliska slätten, där manliga dansare fångar själen i det mongoliska slättlandet, deras ryttare, hjordar och majestätiska naturliv.
– De rör sig så vackert, sade hon, förundrad över känslan av rymd som de skapade.
Hon tyckte också mycket om det feminina hos de kvinnliga dansarna och sade att det är synd att det saknas i den moderna dansen.
– Det är fint, ljuvligt och oskyldigt. Flickorna är helt förtjusande. Det är något vi inte har blivit bortskämda med i de moderna traditionerna. De rör sig så delikat och det är inte vulgärt.
På tal om dansen Vid Min Nans stränder, där flickor i bambuhattar roar sig på en strand vid Sydkinesiska havet, sade hon:
– Flickorna i hattarna som dansade…om jag hade varit yngre hade det varit så roligt att dansa med dem, det var så underbart!
Wiles menade också att det är viktigt med humor i kommunikationen med publiken.
– Det betyder allt, att lyckas få publiken att skratta tillsammans. Det är en högre form av kommunikation eftersom det kommer från hjärtat och själen, man skrattar bara. Jag gillar humorn. Det är mycket viktigt, eftersom det är ett universellt språk. Man skrattar och behöver inte förstå språket. Man delar upplevelsen.
Wiles sade att hon lärde sig något om traditionell kinesisk kultur:
– Det fick mig att vilja åka och se de gröna vidderna, de fantastiska färgerna, och hur de använder färger och dräkter.
Musiken sade hon, var “berusande”.
Chin Liang och Louis Makiello var reportrar.
Härnäst framträder Shen Yun Performing Arts Touring Company i Haag, Nederländerna den 12:e och 14:e april. Danskompaniet kommer till Cirkus i Stockholm, den 24, 25, 26 och 27 april.
För ytterligare information se hemsidan www. ShenYunPerformingArts.org eller sv.shenyunperformingarts.org
Epoch Times är mediapartner till Shen Yun Performing Arts.
Översatt från engelska.