loadingTsering Woeser (Foto från webben)
Tsering Woeser (Foto från webben)
Opinion

Tibetansk författare ifrågasätter Pekings version av Tibets historia

Zhang Nan, Voice of America

Den 28 mars är dagen då regimen firar ”Dagen till minne för trälarnas befrielse i Tibet”. Peking har intensifierat sin kritik om Dalai Lama och det ”gamla Tibet”. Den tibetanska författaren Tsering Woeser menar att mediarapporterna är regimens propaganda för att demonisera Tibet.

– Gamla Tibet var inte alls ett ”helvete på jorden” som Peking beskriver det. Då trodde tibetaner, inklusive adelsmän och tjänstemän, på buddhism. Det kunde inte ha varit så hemskt, Peking överdriver, sade Woeser.

Kinas officiella historia skildrar det forna Tibet som en barbarisk feodal träldom. När man hade utställningar i Peking om Tibet så visade man upp tortyrinstrument, såsom burar, schacklar, hals-skampålen, stenar och knivar som användes för att gräva ut ögonglober. 

Enligt Woeser fanns det två mycket små fängelser i Lhasa: 
– De var stora nog för ungefär 20 fångar. Fängelseledningen var mycket avslappnad. Fångarna kunde gå ut för att be om mat. Under det tibetanska nyåret fick de tibetanska fångarna åka hem för att vara med sina familjer och komma tillbaka efter det.

Woeser berättar att det mest brutala tortyrinstrumenten kom från inlandet. Det var det kejserliga sändebudet från Qingdynastin (1644 – 1912) som förde med sig dem till Tibet.

– I Tibets historia fanns det aldrig någon storskalig hungersnöd så som i Kinas inland. Inga människor dog av svält, inga bönder gjorde uppror. Men om vi ser tillbaka på den kinesiska historien, finns det många uppror som vi alla känner till. I den tibetanska historien gjorde man aldrig någon revolt på grund av förtryck.

Woeser frågar sig: Om det gamla Tibet var ett ”helvete på jorden” och det omvända Tibet är ett himmelrike på jorden – varför har då aldrig protesterna och upploppen upphört under Pekings dryg 50-åriga styre?

– Förra årets protester nådde en rekordhög nivå och det skedde överallt i Tibet, även intellektuella och studenter reste sig upp.

– Först var det flera hundra människor från Northwest University for Nationalities i Lanzhou, sedan var det Minzu University of China i Peking, och i Qinghai och Chengdu. Det var inte bara universitet, man protesterade även i mellanstadie- och grundskolor. Det började med en sittande protest. Jag tror det var den 16 mars förra året. De höll skyltar med slagord som: ”Vi vill ha mänskliga rättigheter”, ”Vi vill ha frihet”, ”Stoppa dödandet av tibetaner”. Woeser betonar att dessa demonstranter ofta är ättlingar från den så kallade ”träldomen” i det förflutna. 

När hon talar om orsakerna bakom tibetanernas protester, berättar Woeser om en munk från Ragyaklostret som nyligen hoppade i Gula floden och tog sitt liv under ett polisförhör. Woeser intervjuade en äldre Lama 2007 från samma tempel. Enligt Laman hade munkklostret tidigare fler än 2500 munkar. Under revolutionen mot Peking 1958 sparkades många ut ur templet, några greps och 800 av dem sändes till en saltgruva i Tsaidam Basin för att utföra slavarbete. Endast 100 av dem återvände. Lamans yngre bror tog också livet av sig genom att hoppa i Gula floden vid en ”kamp” under kulturrevolutionen.

Det är inte på grund av sin bakgrund som hon försvarar Tibet, förklarar Woeser. Hennes eget ursprung är inte från någon släkt högt i hierarkin som ägde nästan allt land i det gamla Tibet. Men hon har en stark politisk familjebakgrund. Båda hennes föräldrar är medlemmar i det kinesiska kommunistpartiet. Hennes far var vice befälhavare i ett militärt delområde i Lhasa och hennes mor pensionerade sig från den politiska och lagstiftande kommittén i den autonoma regionen Tibet.

Woeser växte upp med filmer om ”träldomens tragiska liv” i Tibet. 
– Med en sådan utbildning trodde jag på [den kinesiska] regimen en lång tid. När jag sedan växte upp och kunde tänka självständigt började jag ifrågasätta och leta efter svar. Jag insåg att jag hade blivit lurad hela tiden.

Anmärkning: Woeser använder termen ”gamla Tibet” för perioden före det kinesiska kommunistpartiets ockupation 1950. 

Översatt från engelska: http://www.theepochtimes.com/n2/content/view/14422/

Mest lästa

Rekommenderat

loadingTsering Woeser (Foto från webben)
Tsering Woeser (Foto från webben)
Opinion

Tibetansk författare ifrågasätter Pekings version av Tibets historia

Zhang Nan, Voice of America

Den 28 mars är dagen då regimen firar ”Dagen till minne för trälarnas befrielse i Tibet”. Peking har intensifierat sin kritik om Dalai Lama och det ”gamla Tibet”. Den tibetanska författaren Tsering Woeser menar att mediarapporterna är regimens propaganda för att demonisera Tibet.

– Gamla Tibet var inte alls ett ”helvete på jorden” som Peking beskriver det. Då trodde tibetaner, inklusive adelsmän och tjänstemän, på buddhism. Det kunde inte ha varit så hemskt, Peking överdriver, sade Woeser.

Kinas officiella historia skildrar det forna Tibet som en barbarisk feodal träldom. När man hade utställningar i Peking om Tibet så visade man upp tortyrinstrument, såsom burar, schacklar, hals-skampålen, stenar och knivar som användes för att gräva ut ögonglober. 

Enligt Woeser fanns det två mycket små fängelser i Lhasa: 
– De var stora nog för ungefär 20 fångar. Fängelseledningen var mycket avslappnad. Fångarna kunde gå ut för att be om mat. Under det tibetanska nyåret fick de tibetanska fångarna åka hem för att vara med sina familjer och komma tillbaka efter det.

Woeser berättar att det mest brutala tortyrinstrumenten kom från inlandet. Det var det kejserliga sändebudet från Qingdynastin (1644 – 1912) som förde med sig dem till Tibet.

– I Tibets historia fanns det aldrig någon storskalig hungersnöd så som i Kinas inland. Inga människor dog av svält, inga bönder gjorde uppror. Men om vi ser tillbaka på den kinesiska historien, finns det många uppror som vi alla känner till. I den tibetanska historien gjorde man aldrig någon revolt på grund av förtryck.

Woeser frågar sig: Om det gamla Tibet var ett ”helvete på jorden” och det omvända Tibet är ett himmelrike på jorden – varför har då aldrig protesterna och upploppen upphört under Pekings dryg 50-åriga styre?

– Förra årets protester nådde en rekordhög nivå och det skedde överallt i Tibet, även intellektuella och studenter reste sig upp.

– Först var det flera hundra människor från Northwest University for Nationalities i Lanzhou, sedan var det Minzu University of China i Peking, och i Qinghai och Chengdu. Det var inte bara universitet, man protesterade även i mellanstadie- och grundskolor. Det började med en sittande protest. Jag tror det var den 16 mars förra året. De höll skyltar med slagord som: ”Vi vill ha mänskliga rättigheter”, ”Vi vill ha frihet”, ”Stoppa dödandet av tibetaner”. Woeser betonar att dessa demonstranter ofta är ättlingar från den så kallade ”träldomen” i det förflutna. 

När hon talar om orsakerna bakom tibetanernas protester, berättar Woeser om en munk från Ragyaklostret som nyligen hoppade i Gula floden och tog sitt liv under ett polisförhör. Woeser intervjuade en äldre Lama 2007 från samma tempel. Enligt Laman hade munkklostret tidigare fler än 2500 munkar. Under revolutionen mot Peking 1958 sparkades många ut ur templet, några greps och 800 av dem sändes till en saltgruva i Tsaidam Basin för att utföra slavarbete. Endast 100 av dem återvände. Lamans yngre bror tog också livet av sig genom att hoppa i Gula floden vid en ”kamp” under kulturrevolutionen.

Det är inte på grund av sin bakgrund som hon försvarar Tibet, förklarar Woeser. Hennes eget ursprung är inte från någon släkt högt i hierarkin som ägde nästan allt land i det gamla Tibet. Men hon har en stark politisk familjebakgrund. Båda hennes föräldrar är medlemmar i det kinesiska kommunistpartiet. Hennes far var vice befälhavare i ett militärt delområde i Lhasa och hennes mor pensionerade sig från den politiska och lagstiftande kommittén i den autonoma regionen Tibet.

Woeser växte upp med filmer om ”träldomens tragiska liv” i Tibet. 
– Med en sådan utbildning trodde jag på [den kinesiska] regimen en lång tid. När jag sedan växte upp och kunde tänka självständigt började jag ifrågasätta och leta efter svar. Jag insåg att jag hade blivit lurad hela tiden.

Anmärkning: Woeser använder termen ”gamla Tibet” för perioden före det kinesiska kommunistpartiets ockupation 1950. 

Översatt från engelska: http://www.theepochtimes.com/n2/content/view/14422/

Rekommenderat

Svenska Epoch Times

Publisher
Vasilios Zoupounidis
Politisk chefredaktör
Daniel Sundqvist
Opinionschef
Lotta Gröning
Sportchef
Jonas Arnesen
Kulturchef
Einar Askestad (föräldraledig)

Svenska Epoch Times
DN-skrapan
Rålambsvägen 17
112 59 Stockholm

Epoch Times är en unik röst bland svenska medier. Vi är fristående och samtidigt en del av det stora globala medienätverket Epoch Media Group. Vi finns i 36 länder på 23 språk och är det snabbast växande nätverket av oberoende nyhetsmedier i världen. Svenska Epoch Times grundades år 2006 som webbtidning.

Epoch Times är en heltäckande nyhetstidning med främst riksnyheter och internationella nyheter.

Vi vill rapportera de viktiga händelserna i vår tid, inte för att de är sensationella utan för att de har betydelse i ett långsiktigt perspektiv.

Vi vill upprätthålla universella mänskliga värden, rättigheter och friheter i det vi publicerar. Svenska Epoch Times är medlem i Tidningsutgivarna (TU).

© Svenska Epoch Times 2024