loadingMyndigheter satte in över 1000 poliser till platsen där taxiförare protesterade natten till den 6 oktober. (Foto: Weibo.com)
Myndigheter satte in över 1000 poliser till platsen där taxiförare protesterade natten till den 6 oktober. (Foto: Weibo.com)
Utrikes

Taxiförare strejkar i Xiamen

Shanshan Wu, Epoch Times

När tusentals taxiförare i Xiamen, Fujianprovinsen, Kina, nyligen gick ut i strejk blev situationen så våldsamt att strejkande förare misshandlade icke-strejkande förare och vandaliserade deras bilar.

Förhandlingar mellan strejkande taxiförare och deras arbetsgivare fick aldrig någon lösning. Upphovsmännen bakom strejken säger att de kommer att strejka till den 30 oktober om inte en uppgörelse nås.

Förare från tre stora taxibolag protesterade mot höga taxihyror, höjda bensinpriser och regeringens planer på att öka antalet taxilicenser trots att uppkörningsavgiften för taxikort inte har stigit på 12 år.

Under protesten blockerade taxiförare trafiken och orsakade omfattande trafikstockning. Myndigheter satte in 1000 poliser till platsen och grep flera protesterarna.


Icke-strejkande förares taxibilar förstörs av strejkande förare. (Foto: Weibo)

Icke-strejkande förares taxibilar förstörs av strejkande förare. (Foto: Weibo)

En del medier och bloggare i Kina beskrev strejken som våldsam då vissa strejkande förare misshandlade icke-strejkande förare, tog deras bilnycklar och tvingade dem att stänga av sina bilar. Mer än 60 taxibilar vandaliserades vid sammanstötningen.

Taxiföraren Xu berättade för Epoch Times att tusentals förare deltog i strejken.

– Många förare gick ut i strejk och sträckan var längre än två kilometer lång. Jag kunde inte ens se var den slutade. Tusentals poliser var också vid platsen, sade han.

En annan taxiförare, Zhao, berättade för Epoch Times att förare gick ut i strejk som protest mot sina låga vinstmarginaler.

– Regeringen utnyttjar taxibolagen som i sin tur utnyttjar taxiförarna. Förarna är därför längst ner i kedjan. Vi arbetar fruktansvärt hårt, vilket knappt räcker till att försörja våra familjer, sade han.

Xu sade att han arbetar 11-12 timmar om dagen och tar in 500 kronor. Men bensinen kostar 200 och han måste ge 200 till företaget. Med stigande bensinpriser och inflation räcker de resterande 100 kronorna knapp till att försörja hans familj.

De senaste åren har taxiförarstrejker ökat alltmer i Kina. I augusti var det strejker i Hangzhou och Wenzhou i Zhejiangprovinsen och Cang i Hebeiprovinsen.

Xu Guangjian, vice dekan för finansförvaltningen i statsförvaltningen vid Renminuniversitetet sade:

– Bakgrunden till strejken är att de lokala myndigheterna medvetet har skjutit upp taxitaxorna för att hålla inflationen i schack. Men inflationen har lett till minskade nettovinster för taxiförarna.

Xu säger att taxitaxan bör hålla samma takt med inflationen och bör justeras efter förutsättningarna.

You Chenli, forskare för den privatfinansierade tankesmedjan Transition Institute i Peking, har sedan ett tag följt taxistrejken. Han berättade för radiokanalen Sound of Hope (SOH) att regeringen kontrollerar antalet taxibilar. Taxiförare måste därför betala höga hyresavgifter till taxibolagen, vilket är till nackdel för både förarna och kunderna, och bereder vägen för monopol bland de etablerade taxibolagen.

Han sade också att det är väldigt svårt att sänka hyresavgiften eftersom maktinflytandet är stort bland intressegrupperna. Han påpekade att räntehöjning emellertid inte alltid är den bästa lösningen eftersom efterfrågan går ner när taxipriserna ökar, vilket ytterligare minskar taxiförarnas inkomst.

You föreslår att om myndigheter inte kontrollerade antal taxibilar och om fler personer får ha sina egna taxibilar, kunde problemet mildras.

Översatt från engelska.

Mest lästa

Rekommenderat

loadingMyndigheter satte in över 1000 poliser till platsen där taxiförare protesterade natten till den 6 oktober. (Foto: Weibo.com)
Myndigheter satte in över 1000 poliser till platsen där taxiförare protesterade natten till den 6 oktober. (Foto: Weibo.com)
Utrikes

Taxiförare strejkar i Xiamen

Shanshan Wu, Epoch Times

När tusentals taxiförare i Xiamen, Fujianprovinsen, Kina, nyligen gick ut i strejk blev situationen så våldsamt att strejkande förare misshandlade icke-strejkande förare och vandaliserade deras bilar.

Förhandlingar mellan strejkande taxiförare och deras arbetsgivare fick aldrig någon lösning. Upphovsmännen bakom strejken säger att de kommer att strejka till den 30 oktober om inte en uppgörelse nås.

Förare från tre stora taxibolag protesterade mot höga taxihyror, höjda bensinpriser och regeringens planer på att öka antalet taxilicenser trots att uppkörningsavgiften för taxikort inte har stigit på 12 år.

Under protesten blockerade taxiförare trafiken och orsakade omfattande trafikstockning. Myndigheter satte in 1000 poliser till platsen och grep flera protesterarna.


Icke-strejkande förares taxibilar förstörs av strejkande förare. (Foto: Weibo)

Icke-strejkande förares taxibilar förstörs av strejkande förare. (Foto: Weibo)

En del medier och bloggare i Kina beskrev strejken som våldsam då vissa strejkande förare misshandlade icke-strejkande förare, tog deras bilnycklar och tvingade dem att stänga av sina bilar. Mer än 60 taxibilar vandaliserades vid sammanstötningen.

Taxiföraren Xu berättade för Epoch Times att tusentals förare deltog i strejken.

– Många förare gick ut i strejk och sträckan var längre än två kilometer lång. Jag kunde inte ens se var den slutade. Tusentals poliser var också vid platsen, sade han.

En annan taxiförare, Zhao, berättade för Epoch Times att förare gick ut i strejk som protest mot sina låga vinstmarginaler.

– Regeringen utnyttjar taxibolagen som i sin tur utnyttjar taxiförarna. Förarna är därför längst ner i kedjan. Vi arbetar fruktansvärt hårt, vilket knappt räcker till att försörja våra familjer, sade han.

Xu sade att han arbetar 11-12 timmar om dagen och tar in 500 kronor. Men bensinen kostar 200 och han måste ge 200 till företaget. Med stigande bensinpriser och inflation räcker de resterande 100 kronorna knapp till att försörja hans familj.

De senaste åren har taxiförarstrejker ökat alltmer i Kina. I augusti var det strejker i Hangzhou och Wenzhou i Zhejiangprovinsen och Cang i Hebeiprovinsen.

Xu Guangjian, vice dekan för finansförvaltningen i statsförvaltningen vid Renminuniversitetet sade:

– Bakgrunden till strejken är att de lokala myndigheterna medvetet har skjutit upp taxitaxorna för att hålla inflationen i schack. Men inflationen har lett till minskade nettovinster för taxiförarna.

Xu säger att taxitaxan bör hålla samma takt med inflationen och bör justeras efter förutsättningarna.

You Chenli, forskare för den privatfinansierade tankesmedjan Transition Institute i Peking, har sedan ett tag följt taxistrejken. Han berättade för radiokanalen Sound of Hope (SOH) att regeringen kontrollerar antalet taxibilar. Taxiförare måste därför betala höga hyresavgifter till taxibolagen, vilket är till nackdel för både förarna och kunderna, och bereder vägen för monopol bland de etablerade taxibolagen.

Han sade också att det är väldigt svårt att sänka hyresavgiften eftersom maktinflytandet är stort bland intressegrupperna. Han påpekade att räntehöjning emellertid inte alltid är den bästa lösningen eftersom efterfrågan går ner när taxipriserna ökar, vilket ytterligare minskar taxiförarnas inkomst.

You föreslår att om myndigheter inte kontrollerade antal taxibilar och om fler personer får ha sina egna taxibilar, kunde problemet mildras.

Översatt från engelska.

Rekommenderat

Svenska Epoch Times

Publisher
Vasilios Zoupounidis
Politisk chefredaktör
Daniel Sundqvist
Opinionschef
Lotta Gröning
Sportchef
Jonas Arnesen
Kulturchef
Einar Askestad (föräldraledig)

Svenska Epoch Times
DN-skrapan
Rålambsvägen 17
112 59 Stockholm

Epoch Times är en unik röst bland svenska medier. Vi är fristående och samtidigt en del av det stora globala medienätverket Epoch Media Group. Vi finns i 36 länder på 23 språk och är det snabbast växande nätverket av oberoende nyhetsmedier i världen. Svenska Epoch Times grundades år 2006 som webbtidning.

Epoch Times är en heltäckande nyhetstidning med främst riksnyheter och internationella nyheter.

Vi vill rapportera de viktiga händelserna i vår tid, inte för att de är sensationella utan för att de har betydelse i ett långsiktigt perspektiv.

Vi vill upprätthålla universella mänskliga värden, rättigheter och friheter i det vi publicerar. Svenska Epoch Times är medlem i Tidningsutgivarna (TU).

© Svenska Epoch Times 2024