loadingSida vid sida: Segelfartygen under 2006-års Tall Ships' Races lägger till bredvid varandra i St. Malos hamn i Frankrike där varje utrymme räknas. Den tremastade holländska skonaren Eendracht, 59 meter lång (194 fot), är i förgrunden. (Foto: Marek Czasnojc /Courtesy Szczecin 2007)
Sida vid sida: Segelfartygen under 2006-års Tall Ships' Races lägger till bredvid varandra i St. Malos hamn i Frankrike där varje utrymme räknas. Den tremastade holländska skonaren Eendracht, 59 meter lång (194 fot), är i förgrunden. (Foto: Marek Czasnojc /Courtesy Szczecin 2007)
Utrikes

Tall ships race går i mål i Polen

Jan Jekielek, Epoch Times Polen

När de första Tall ships-tävlingarna arrangerades 1956 avsåg organisatörerna att de skulle vara en dödsmässa över gammaldags gigantiska segelfartyg. Efter att ångmotorerna kommit och Panamakanalen byggts hade fartygen blivit en utdöende art som långsamt tynade bort i världens hamnar.

Men tävlingen från Torquay till Lissabon 1956 ändrade allting. De 20 fartygen från tio olika länder skapade oväntat stort intresse bland allmänheten, medial yra och penningstarka köpare. Sedan dess har segelfartygstävlingar och sammankomster organiserats varje år och deltagarna har ökat dramatiskt.

2007-års tävlingar i Östersjön med en avslutande sammankomst i polska Szczecin (Stettin) den 4-7 augusti har över 115 deltagande fartyg från 20 länder.

– Detta är den enda tävling i sitt slag där segelfartygen faktiskt tävlar mot varandra på öppet hav, sade Mira Urbaniak som är huvudorganisatör av Szczecins 2007-års segelfartygsevenemang.

De tävlande väntas slutföra den sista sträckan från Stockholm till Szczecin den 30 juli med följande prisutdelning och festligheter den 4 augusti. Mira Urbaniak väntar då 1,5 miljoner åskådare.


Segelfartyg: Folkmassorna i St. Malos hamn i Frankrike tittar på tre segelfartyg inklusive en 56 meters (154 fot) holländsk tremastad utbildningsbark. Hamnen var ett stopp på 2006-års Tall ship races. (Foto:Marek Czasnojc/Courtesy Szczecin 2007)

Segelfartyg: Folkmassorna i St. Malos hamn i Frankrike tittar på tre segelfartyg inklusive en 56 meters (154 fot) holländsk tremastad utbildningsbark. Hamnen var ett stopp på 2006-års Tall ship races. (Foto:Marek Czasnojc/Courtesy Szczecin 2007)

Ett av världens färgstarkaste segelfartyg kommer att vara närvarande: Cuauhtemoc som är den mexikanska flottans övningsfartyg för kadetter och officerare.

– Det seglar in i hamnen på ett exceptionellt sätt, sjömännen står i rån (master från vilka fyrkantiga segel hänger) medan karakteristisk mexikansk musik fyller hamnen med sång, säger Urbaniak.

Den malaysiska flottans segelfartyg Tunas Samudera kommer också att delta med sjömän stående i rån. Det anlände till Europa för första gången för att delta i Östersjötävlingen som en del av jordenruntseglingen. De sker för övrigt samtidigt med sträckor i Medelhavet.

Utbildning i segling

Av fartygens besättningar är 6 000 personer i huvudsak ungdomar från över 30 olika länder som också utbildas på fartygen. Fartygsägarna är vanligen stiftelser vars målsättning delvis är att främja ”seglingsträning”, nämligen att utbilda unga människor mitt i det hårda sjölivet.
– Deras avsikt är inte att utbilda sjömän utan snarare att fostra människor med värderingar som är inspirerade av livet till havs, säger Mira Urbaniak.

Hon har seglat med segelfartyg runt jorden många gånger, varit ändå bort till Antarktis, och har utbildat många ungdomar under resorna.

Då är det inte heller överraskande att kamratskapet och att viljan att ge åskådarna en god föreställning går före kampen om att vara snabbast i tävlingen. Några av sträckorna är inte tävlingsinriktade utan man uppmuntrar där besättningsmedlemmar att byta mellan fartygen.


Livligt: Den mexikanska flottans besättning på Cuauhtemoc imponerar åskådare under aktiviteterna på land i St. Malos hamn i Frankrike under 2006-års Tall Ships' Races. (Foto: Marek Czasnojc/Courtesy Szczecin 2007)

Livligt: Den mexikanska flottans besättning på Cuauhtemoc imponerar åskådare under aktiviteterna på land i St. Malos hamn i Frankrike under 2006-års Tall Ships’ Races. (Foto: Marek Czasnojc/Courtesy Szczecin 2007)

– Det finaste priset för evenemanget är att man skapar en atmosfär av vänskap och samarbete hellre än att man vinner tävlingen, säger Urbaniak.

– Det största fartygets, Sedovs, kapten har inte mer auktoritet än kaptenen på det minsta deltagande fartyget.

Ryska Sedov, som i Guinness rekordbok är världens största traditionella högmastade segelfartyg, med ett skrov som mäter 118 meter (385 fot) kommer att docka in Szczecin bredvid fartyg som är så små som nio meter (30 fot) vilket är den minsta längden som krävs för att kunna delta.

– Människorna är intresserade av atmosfären. Den sociala dimensionen uppfyller det hela. För sjömän är det en tid … att odla vänskap, simma och dela samma mat på grillen. Och allmänheten får delta i detta, förklarar hon.

“Segling och frihet är mitt liv”

– Den viktigaste saken i livet är att man behåller sin frihet, såväl ens personliga som yrkesmässiga frihet, säger Urbaniak.

Hon vill dela denna anda med ungdomen som utbildas i att segla.

Urbaniak har faktiskt accepterat ett fåtal kompromisser i sitt liv. Hon är äventyrare i ordets sanna betydelse. Hennes ”första kärlek” var ett polskt tremastat segelfartyg, Dar Mlodziezy (”Ungdomens gåva”). På Dar, vars spännvidd är 95 meter (310 fot), kryssade hon runt jordklotet och även till Nordamerikas Great Lakes. Som ödets nyck kommer hennes första kärlek att fira sin 25-årsdag under Szczecin-evenemanget.

Ännu ett fartyg som deltar är Fredrik Chopin, ett polskt utbildningfartyg med spännvidd på 44 meter (144 fot), på vilket Urbaniak en gång i tiden lärde högskolestudenter historia, geografi och ryska under deras halvårslånga resa.


Ljusfestival: Ett glittrande skådespel av ljus fäst till segelfartygens rigg för både turister och sjömän i St. Malos hamn i Frankrike under 2006-års Tall Ships' Races. (Foto: Marek Czasnojc/Courtesy Szczecin 2007)

Ljusfestival: Ett glittrande skådespel av ljus fäst till segelfartygens rigg för både turister och sjömän i St. Malos hamn i Frankrike under 2006-års Tall Ships’ Races. (Foto: Marek Czasnojc/Courtesy Szczecin 2007)

Bortsett från sitt arbete att utbilda, är Urbaniak chefredaktör på Gdansk radio och har arbetat för många olika polska massmedier, även en tidskrift om segling. Hon är också en celebritet på den polska centralkusten i Pomerania-regionen. Befolkningen i området röstade en gång henne till en av tio mest populära invånarna i området.

– Det viktigaste för mig är att förbereda Szczecin för alla möjliga eventualiteter, säger Urbaniak. Trettiosju av stadens unga sjömän har redan tävlat i tävlingar på stadens två deltagande fartyg, Dar Szczecina och Magnolia. I 2006-års tävlingar var 18 meters (60 fot) Dar Szczecina det snabbaste fartyget i sin klass.

Polen började 1972 delta i Cutty Sarks segelfartygstävlingar (kallad efter evenemangets huvudsponsor på den tiden) när Dar Mlodziezys föregångare Dar Pomorza vann tävlingen. Två år senare blev fartygets inhemska hamn Gdynia, den första polska hamnen, värd för sammankomsternas finalceremonier. För närvarande är den belgiska staden Antwerpen huvudsponsor för Tall Ship Race.

Översatt från originalartikel på engelska.

Mest lästa

Rekommenderat

loadingSida vid sida: Segelfartygen under 2006-års Tall Ships' Races lägger till bredvid varandra i St. Malos hamn i Frankrike där varje utrymme räknas. Den tremastade holländska skonaren Eendracht, 59 meter lång (194 fot), är i förgrunden. (Foto: Marek Czasnojc /Courtesy Szczecin 2007)
Sida vid sida: Segelfartygen under 2006-års Tall Ships' Races lägger till bredvid varandra i St. Malos hamn i Frankrike där varje utrymme räknas. Den tremastade holländska skonaren Eendracht, 59 meter lång (194 fot), är i förgrunden. (Foto: Marek Czasnojc /Courtesy Szczecin 2007)
Utrikes

Tall ships race går i mål i Polen

Jan Jekielek, Epoch Times Polen

När de första Tall ships-tävlingarna arrangerades 1956 avsåg organisatörerna att de skulle vara en dödsmässa över gammaldags gigantiska segelfartyg. Efter att ångmotorerna kommit och Panamakanalen byggts hade fartygen blivit en utdöende art som långsamt tynade bort i världens hamnar.

Men tävlingen från Torquay till Lissabon 1956 ändrade allting. De 20 fartygen från tio olika länder skapade oväntat stort intresse bland allmänheten, medial yra och penningstarka köpare. Sedan dess har segelfartygstävlingar och sammankomster organiserats varje år och deltagarna har ökat dramatiskt.

2007-års tävlingar i Östersjön med en avslutande sammankomst i polska Szczecin (Stettin) den 4-7 augusti har över 115 deltagande fartyg från 20 länder.

– Detta är den enda tävling i sitt slag där segelfartygen faktiskt tävlar mot varandra på öppet hav, sade Mira Urbaniak som är huvudorganisatör av Szczecins 2007-års segelfartygsevenemang.

De tävlande väntas slutföra den sista sträckan från Stockholm till Szczecin den 30 juli med följande prisutdelning och festligheter den 4 augusti. Mira Urbaniak väntar då 1,5 miljoner åskådare.


Segelfartyg: Folkmassorna i St. Malos hamn i Frankrike tittar på tre segelfartyg inklusive en 56 meters (154 fot) holländsk tremastad utbildningsbark. Hamnen var ett stopp på 2006-års Tall ship races. (Foto:Marek Czasnojc/Courtesy Szczecin 2007)

Segelfartyg: Folkmassorna i St. Malos hamn i Frankrike tittar på tre segelfartyg inklusive en 56 meters (154 fot) holländsk tremastad utbildningsbark. Hamnen var ett stopp på 2006-års Tall ship races. (Foto:Marek Czasnojc/Courtesy Szczecin 2007)

Ett av världens färgstarkaste segelfartyg kommer att vara närvarande: Cuauhtemoc som är den mexikanska flottans övningsfartyg för kadetter och officerare.

– Det seglar in i hamnen på ett exceptionellt sätt, sjömännen står i rån (master från vilka fyrkantiga segel hänger) medan karakteristisk mexikansk musik fyller hamnen med sång, säger Urbaniak.

Den malaysiska flottans segelfartyg Tunas Samudera kommer också att delta med sjömän stående i rån. Det anlände till Europa för första gången för att delta i Östersjötävlingen som en del av jordenruntseglingen. De sker för övrigt samtidigt med sträckor i Medelhavet.

Utbildning i segling

Av fartygens besättningar är 6 000 personer i huvudsak ungdomar från över 30 olika länder som också utbildas på fartygen. Fartygsägarna är vanligen stiftelser vars målsättning delvis är att främja ”seglingsträning”, nämligen att utbilda unga människor mitt i det hårda sjölivet.
– Deras avsikt är inte att utbilda sjömän utan snarare att fostra människor med värderingar som är inspirerade av livet till havs, säger Mira Urbaniak.

Hon har seglat med segelfartyg runt jorden många gånger, varit ändå bort till Antarktis, och har utbildat många ungdomar under resorna.

Då är det inte heller överraskande att kamratskapet och att viljan att ge åskådarna en god föreställning går före kampen om att vara snabbast i tävlingen. Några av sträckorna är inte tävlingsinriktade utan man uppmuntrar där besättningsmedlemmar att byta mellan fartygen.


Livligt: Den mexikanska flottans besättning på Cuauhtemoc imponerar åskådare under aktiviteterna på land i St. Malos hamn i Frankrike under 2006-års Tall Ships' Races. (Foto: Marek Czasnojc/Courtesy Szczecin 2007)

Livligt: Den mexikanska flottans besättning på Cuauhtemoc imponerar åskådare under aktiviteterna på land i St. Malos hamn i Frankrike under 2006-års Tall Ships’ Races. (Foto: Marek Czasnojc/Courtesy Szczecin 2007)

– Det finaste priset för evenemanget är att man skapar en atmosfär av vänskap och samarbete hellre än att man vinner tävlingen, säger Urbaniak.

– Det största fartygets, Sedovs, kapten har inte mer auktoritet än kaptenen på det minsta deltagande fartyget.

Ryska Sedov, som i Guinness rekordbok är världens största traditionella högmastade segelfartyg, med ett skrov som mäter 118 meter (385 fot) kommer att docka in Szczecin bredvid fartyg som är så små som nio meter (30 fot) vilket är den minsta längden som krävs för att kunna delta.

– Människorna är intresserade av atmosfären. Den sociala dimensionen uppfyller det hela. För sjömän är det en tid … att odla vänskap, simma och dela samma mat på grillen. Och allmänheten får delta i detta, förklarar hon.

“Segling och frihet är mitt liv”

– Den viktigaste saken i livet är att man behåller sin frihet, såväl ens personliga som yrkesmässiga frihet, säger Urbaniak.

Hon vill dela denna anda med ungdomen som utbildas i att segla.

Urbaniak har faktiskt accepterat ett fåtal kompromisser i sitt liv. Hon är äventyrare i ordets sanna betydelse. Hennes ”första kärlek” var ett polskt tremastat segelfartyg, Dar Mlodziezy (”Ungdomens gåva”). På Dar, vars spännvidd är 95 meter (310 fot), kryssade hon runt jordklotet och även till Nordamerikas Great Lakes. Som ödets nyck kommer hennes första kärlek att fira sin 25-årsdag under Szczecin-evenemanget.

Ännu ett fartyg som deltar är Fredrik Chopin, ett polskt utbildningfartyg med spännvidd på 44 meter (144 fot), på vilket Urbaniak en gång i tiden lärde högskolestudenter historia, geografi och ryska under deras halvårslånga resa.


Ljusfestival: Ett glittrande skådespel av ljus fäst till segelfartygens rigg för både turister och sjömän i St. Malos hamn i Frankrike under 2006-års Tall Ships' Races. (Foto: Marek Czasnojc/Courtesy Szczecin 2007)

Ljusfestival: Ett glittrande skådespel av ljus fäst till segelfartygens rigg för både turister och sjömän i St. Malos hamn i Frankrike under 2006-års Tall Ships’ Races. (Foto: Marek Czasnojc/Courtesy Szczecin 2007)

Bortsett från sitt arbete att utbilda, är Urbaniak chefredaktör på Gdansk radio och har arbetat för många olika polska massmedier, även en tidskrift om segling. Hon är också en celebritet på den polska centralkusten i Pomerania-regionen. Befolkningen i området röstade en gång henne till en av tio mest populära invånarna i området.

– Det viktigaste för mig är att förbereda Szczecin för alla möjliga eventualiteter, säger Urbaniak. Trettiosju av stadens unga sjömän har redan tävlat i tävlingar på stadens två deltagande fartyg, Dar Szczecina och Magnolia. I 2006-års tävlingar var 18 meters (60 fot) Dar Szczecina det snabbaste fartyget i sin klass.

Polen började 1972 delta i Cutty Sarks segelfartygstävlingar (kallad efter evenemangets huvudsponsor på den tiden) när Dar Mlodziezys föregångare Dar Pomorza vann tävlingen. Två år senare blev fartygets inhemska hamn Gdynia, den första polska hamnen, värd för sammankomsternas finalceremonier. För närvarande är den belgiska staden Antwerpen huvudsponsor för Tall Ship Race.

Översatt från originalartikel på engelska.

Rekommenderat

Svenska Epoch Times

Publisher
Vasilios Zoupounidis
Politisk chefredaktör
Daniel Sundqvist
Opinionschef
Lotta Gröning
Sportchef
Jonas Arnesen
Kulturchef
Einar Askestad

Svenska Epoch Times
DN-skrapan
Rålambsvägen 17
112 59 Stockholm

Epoch Times är en unik röst bland svenska medier. Vi är fristående och samtidigt en del av det stora globala medienätverket Epoch Media Group. Vi finns i 36 länder på 23 språk och är det snabbast växande nätverket av oberoende nyhetsmedier i världen. Svenska Epoch Times grundades år 2006 som webbtidning.

Epoch Times är en heltäckande nyhetstidning med främst riksnyheter och internationella nyheter.

Vi vill rapportera de viktiga händelserna i vår tid, inte för att de är sensationella utan för att de har betydelse i ett långsiktigt perspektiv.

Vi vill upprätthålla universella mänskliga värden, rättigheter och friheter i det vi publicerar. Svenska Epoch Times är medlem i Tidningsutgivarna (TU).

© Svenska Epoch Times 2024