loadingMelodifestivalen är ett av 20 sponsrade evenemang SVT sänder. (Foto: Vilhelm Stokstad /TT-arkivbild)
Melodifestivalen är ett av 20 sponsrade evenemang SVT sänder. (Foto: Vilhelm Stokstad /TT-arkivbild)
Ekonomi & Näringsliv

SVT:s intäkter från sponsring ökar

TT

SVT:s intäkter från sponsring ökade med 3 miljoner kronor 2015 jämfört med 2014, trots att riksdagen 2010 fattade beslut om att public service måste bli mer restriktivt med sponsrade evenemang.

Riksdagsbeslutet från 2010 innebär att SVT får sända 20 sponsrade evenemang per år. Efter regeländringen minskade antalet sponsorbudskap i rutan, men fem år senare är de uppe på nästan samma nivå som de var när reglerna infördes och intäkterna har ökat, skriver Dagens Nyheter.

SVT:s sponsringsansvarige Stina Björk säger till Dagens Nyheter att det inte går att jämföra situationen nu och då, eftersom sponsorbudskapen i dag måste visas vid varje sändning och repris.

Gunnar Strömblad, ordförande i Public service-kommissionen – en grupp med representanter från olika mediebolag som ska utvärdera public services påverkan på medielandskapet – vill förbjuda sponsring i public service.

– SVT borde vara reklamfritt. Man trycker på sitt oberoende i olika sammanhang, så då borde man för sin egen skull inte hålla på med sponsring, säger han.

Samtidigt som SVT:s sponsorintäkter ökat har de totala reklamintäkterna i branschen minskat. Men i en rapport i fjol bedömde myndigheten för press, radio och tv att SVT:s möjlighet till sponsring hade en begränsad påverkan på marknaden för sponsring av tv-program.

 

Mest lästa

Rekommenderat

loadingMelodifestivalen är ett av 20 sponsrade evenemang SVT sänder. (Foto: Vilhelm Stokstad /TT-arkivbild)
Melodifestivalen är ett av 20 sponsrade evenemang SVT sänder. (Foto: Vilhelm Stokstad /TT-arkivbild)
Ekonomi & Näringsliv

SVT:s intäkter från sponsring ökar

TT

SVT:s intäkter från sponsring ökade med 3 miljoner kronor 2015 jämfört med 2014, trots att riksdagen 2010 fattade beslut om att public service måste bli mer restriktivt med sponsrade evenemang.

Riksdagsbeslutet från 2010 innebär att SVT får sända 20 sponsrade evenemang per år. Efter regeländringen minskade antalet sponsorbudskap i rutan, men fem år senare är de uppe på nästan samma nivå som de var när reglerna infördes och intäkterna har ökat, skriver Dagens Nyheter.

SVT:s sponsringsansvarige Stina Björk säger till Dagens Nyheter att det inte går att jämföra situationen nu och då, eftersom sponsorbudskapen i dag måste visas vid varje sändning och repris.

Gunnar Strömblad, ordförande i Public service-kommissionen – en grupp med representanter från olika mediebolag som ska utvärdera public services påverkan på medielandskapet – vill förbjuda sponsring i public service.

– SVT borde vara reklamfritt. Man trycker på sitt oberoende i olika sammanhang, så då borde man för sin egen skull inte hålla på med sponsring, säger han.

Samtidigt som SVT:s sponsorintäkter ökat har de totala reklamintäkterna i branschen minskat. Men i en rapport i fjol bedömde myndigheten för press, radio och tv att SVT:s möjlighet till sponsring hade en begränsad påverkan på marknaden för sponsring av tv-program.

 

Rekommenderat

Svenska Epoch Times

Publisher
Vasilios Zoupounidis
Politisk chefredaktör
Daniel Sundqvist
Opinionschef
Lotta Gröning
Sportchef
Jonas Arnesen
Kulturchef
Einar Askestad (föräldraledig)

Svenska Epoch Times
DN-skrapan
Rålambsvägen 17
112 59 Stockholm

Epoch Times är en unik röst bland svenska medier. Vi är fristående och samtidigt en del av det stora globala medienätverket Epoch Media Group. Vi finns i 36 länder på 23 språk och är det snabbast växande nätverket av oberoende nyhetsmedier i världen. Svenska Epoch Times grundades år 2006 som webbtidning.

Epoch Times är en heltäckande nyhetstidning med främst riksnyheter och internationella nyheter.

Vi vill rapportera de viktiga händelserna i vår tid, inte för att de är sensationella utan för att de har betydelse i ett långsiktigt perspektiv.

Vi vill upprätthålla universella mänskliga värden, rättigheter och friheter i det vi publicerar. Svenska Epoch Times är medlem i Tidningsutgivarna (TU).

© Svenska Epoch Times 2024