SVT:s intäkter från sponsring ökade med 3 miljoner kronor 2015 jämfört med 2014, trots att riksdagen 2010 fattade beslut om att public service måste bli mer restriktivt med sponsrade evenemang.
Riksdagsbeslutet från 2010 innebär att SVT får sända 20 sponsrade evenemang per år. Efter regeländringen minskade antalet sponsorbudskap i rutan, men fem år senare är de uppe på nästan samma nivå som de var när reglerna infördes och intäkterna har ökat, skriver Dagens Nyheter.
SVT:s sponsringsansvarige Stina Björk säger till Dagens Nyheter att det inte går att jämföra situationen nu och då, eftersom sponsorbudskapen i dag måste visas vid varje sändning och repris.
Gunnar Strömblad, ordförande i Public service-kommissionen – en grupp med representanter från olika mediebolag som ska utvärdera public services påverkan på medielandskapet – vill förbjuda sponsring i public service.
– SVT borde vara reklamfritt. Man trycker på sitt oberoende i olika sammanhang, så då borde man för sin egen skull inte hålla på med sponsring, säger han.
Samtidigt som SVT:s sponsorintäkter ökat har de totala reklamintäkterna i branschen minskat. Men i en rapport i fjol bedömde myndigheten för press, radio och tv att SVT:s möjlighet till sponsring hade en begränsad påverkan på marknaden för sponsring av tv-program.