loadingBananodlare i Ghana har fått det bättre tack vare Fairtrade. Foto: Andreas Carrillo El Guabo
Bananodlare i Ghana har fått det bättre tack vare Fairtrade. Foto: Andreas Carrillo El Guabo
Inrikes

Svenskarna vill ha mer Fairtrade

Epoch Times Sverige, Malin Nordstrand - Epoch Times

Svenska folket väljer att köpa rättvisemärkta varor i allt större utsträckning. Det blågröna Fairtrade-märket som visar att produkten är tillverkad under bra förhållanden blir allt vanligare i butikernas hyllor.

Fairtrade-märkt och ekoprodukter har fått ett rejält uppsving bland både konsumenter och företag under det gångna året, det visar produktmärkningsorganisationen Fairtrades årsrapport 2014. De varor som ökat mest är bananer, vin och rosor, men även kaffe, te och choklad är populära produkter.

– Den ekologiska trenden i samhället och det ökade intresset för miljön är sannolikt bidragande orsaker till att svenskarna nu också bryr sig mer om odlarnas villkor och de mänskliga rättigheterna, säger Johannes Hartvigson på Fairtrade Sverige.

Global ökning med tio procent

Sverige är tillsammans med Kanada och Hongkong det land där Fairtrade handeln ökat mest under 2014. Men även den globala försäljningen har ökat med 10 procent till 5,9 miljarder euro. Med ett försäljningsvärde på 300 miljoner euro placerar sig Sverige på femte plats i världen, att jämföras med Storbritannien som ligger i topp med 2 miljarder euro och Tyskland med 830 miljoner euro.

– Men om man ser per capita, vilket är mer rättvisande, ligger Sverige på en god tredjeplats, säger Hartvigson.

Den ökade handeln bidrar bland annat till att fler odlare världen över får bättre villkor, en säker arbetsmiljö, tryggare familjeekonomi, mer demokrati och större inflytande. Patience Adzimah som är bananodlare i Ghana, berättar att hennes barn tack vare Fairtrade fått möjlighet att gå i skolan. De har även fått sjukförsäkring, myggnät och sjukhus.

Vill bilda opinion

Eftersom företagen blir mer drivande och konsumenternas efterfrågan ökar så ser framtiden ljus ut, tycker Hartvigson.
– Vi jobbar främst med att bilda opinion, informera och utbilda.

Med budskapet ”Hej då fattigdom!” startar Fairtrade Fokus 2015, Fairtrades årliga kampanjveckor som äger rum i början av oktober, då bland annat butikerna sätter fokus på Fairtrade.

Målet är att fler ska upptäcka hur lätt det är att göra skillnad för odlare och anställda i länder med utbredd fattigdom.

Mest lästa

Rekommenderat

loadingBananodlare i Ghana har fått det bättre tack vare Fairtrade. Foto: Andreas Carrillo El Guabo
Bananodlare i Ghana har fått det bättre tack vare Fairtrade. Foto: Andreas Carrillo El Guabo
Inrikes

Svenskarna vill ha mer Fairtrade

Epoch Times Sverige, Malin Nordstrand - Epoch Times

Svenska folket väljer att köpa rättvisemärkta varor i allt större utsträckning. Det blågröna Fairtrade-märket som visar att produkten är tillverkad under bra förhållanden blir allt vanligare i butikernas hyllor.

Fairtrade-märkt och ekoprodukter har fått ett rejält uppsving bland både konsumenter och företag under det gångna året, det visar produktmärkningsorganisationen Fairtrades årsrapport 2014. De varor som ökat mest är bananer, vin och rosor, men även kaffe, te och choklad är populära produkter.

– Den ekologiska trenden i samhället och det ökade intresset för miljön är sannolikt bidragande orsaker till att svenskarna nu också bryr sig mer om odlarnas villkor och de mänskliga rättigheterna, säger Johannes Hartvigson på Fairtrade Sverige.

Global ökning med tio procent

Sverige är tillsammans med Kanada och Hongkong det land där Fairtrade handeln ökat mest under 2014. Men även den globala försäljningen har ökat med 10 procent till 5,9 miljarder euro. Med ett försäljningsvärde på 300 miljoner euro placerar sig Sverige på femte plats i världen, att jämföras med Storbritannien som ligger i topp med 2 miljarder euro och Tyskland med 830 miljoner euro.

– Men om man ser per capita, vilket är mer rättvisande, ligger Sverige på en god tredjeplats, säger Hartvigson.

Den ökade handeln bidrar bland annat till att fler odlare världen över får bättre villkor, en säker arbetsmiljö, tryggare familjeekonomi, mer demokrati och större inflytande. Patience Adzimah som är bananodlare i Ghana, berättar att hennes barn tack vare Fairtrade fått möjlighet att gå i skolan. De har även fått sjukförsäkring, myggnät och sjukhus.

Vill bilda opinion

Eftersom företagen blir mer drivande och konsumenternas efterfrågan ökar så ser framtiden ljus ut, tycker Hartvigson.
– Vi jobbar främst med att bilda opinion, informera och utbilda.

Med budskapet ”Hej då fattigdom!” startar Fairtrade Fokus 2015, Fairtrades årliga kampanjveckor som äger rum i början av oktober, då bland annat butikerna sätter fokus på Fairtrade.

Målet är att fler ska upptäcka hur lätt det är att göra skillnad för odlare och anställda i länder med utbredd fattigdom.

Rekommenderat

Svenska Epoch Times

Publisher
Vasilios Zoupounidis
Politisk chefredaktör
Daniel Sundqvist
Opinionschef
Lotta Gröning
Sportchef
Jonas Arnesen
Kulturchef
Einar Askestad (föräldraledig)

Svenska Epoch Times
DN-skrapan
Rålambsvägen 17
112 59 Stockholm

Epoch Times är en unik röst bland svenska medier. Vi är fristående och samtidigt en del av det stora globala medienätverket Epoch Media Group. Vi finns i 36 länder på 23 språk och är det snabbast växande nätverket av oberoende nyhetsmedier i världen. Svenska Epoch Times grundades år 2006 som webbtidning.

Epoch Times är en heltäckande nyhetstidning med främst riksnyheter och internationella nyheter.

Vi vill rapportera de viktiga händelserna i vår tid, inte för att de är sensationella utan för att de har betydelse i ett långsiktigt perspektiv.

Vi vill upprätthålla universella mänskliga värden, rättigheter och friheter i det vi publicerar. Svenska Epoch Times är medlem i Tidningsutgivarna (TU).

© Svenska Epoch Times 2024