loadingMänniskor passerar ett köpcenter i Calcutta. (Foto: Bikas Das /AP/TT-arkivbild)
Människor passerar ett köpcenter i Calcutta. (Foto: Bikas Das /AP/TT-arkivbild)
Ekonomi & Näringsliv

Svenska bolag blickar mot Indien

TT-Reuters

Svenska jättar som Ikea och H&M satsar på Indien, världens snabbast växande av de stora ekonomierna. Nya regler ska driva på shoppingsuget hos den växande medelklassen.

Riskkapitalbolagen vädrar morgonluft, på en marknad som tidigare möts av skepsis då konsumtionen legat lågt och rabatter från nätbutiker pressat de traditionella butikerna.

Men en växande köpstark medelklass och nya regler gör öppnar för en ny köpcentrumboom. Bland annat tillåts numera dygnetruntöppet och lättnader har införts för utländska investerare som satsar på märkesbutiker.

Trycket har gjort att det till och med börjat bli brist på handelsyta i landet, som pressar lokalhyrorna och fastighetspriserna uppåt, och i sin tur får köpare att intensifiera att jakten på nya investeringar.

Och landets köpcentrum, som tidigare var mer eller mindre ruckel, är numera luftkonditionerade shoppingpalats. Ikea siktar på att öppna 25 varuhus i landet om inom tio år medan H&M siktar på 50 butiker de närmaste fem åren. Och kosmetikabolaget Oriflame har tidigare pekat ut landet som företagets största marknad inom fem-tio år.

– Nästan alla återförsäljare vill vara här, och när de kommer behöver de kvalitetsytor, säger Siddharth Yog vid Xander, vars underbolag äger närmare en halv miljon kvadratmeter lokalyta i landet.

 

Mest lästa

Rekommenderat

loadingMänniskor passerar ett köpcenter i Calcutta. (Foto: Bikas Das /AP/TT-arkivbild)
Människor passerar ett köpcenter i Calcutta. (Foto: Bikas Das /AP/TT-arkivbild)
Ekonomi & Näringsliv

Svenska bolag blickar mot Indien

TT-Reuters

Svenska jättar som Ikea och H&M satsar på Indien, världens snabbast växande av de stora ekonomierna. Nya regler ska driva på shoppingsuget hos den växande medelklassen.

Riskkapitalbolagen vädrar morgonluft, på en marknad som tidigare möts av skepsis då konsumtionen legat lågt och rabatter från nätbutiker pressat de traditionella butikerna.

Men en växande köpstark medelklass och nya regler gör öppnar för en ny köpcentrumboom. Bland annat tillåts numera dygnetruntöppet och lättnader har införts för utländska investerare som satsar på märkesbutiker.

Trycket har gjort att det till och med börjat bli brist på handelsyta i landet, som pressar lokalhyrorna och fastighetspriserna uppåt, och i sin tur får köpare att intensifiera att jakten på nya investeringar.

Och landets köpcentrum, som tidigare var mer eller mindre ruckel, är numera luftkonditionerade shoppingpalats. Ikea siktar på att öppna 25 varuhus i landet om inom tio år medan H&M siktar på 50 butiker de närmaste fem åren. Och kosmetikabolaget Oriflame har tidigare pekat ut landet som företagets största marknad inom fem-tio år.

– Nästan alla återförsäljare vill vara här, och när de kommer behöver de kvalitetsytor, säger Siddharth Yog vid Xander, vars underbolag äger närmare en halv miljon kvadratmeter lokalyta i landet.

 

Rekommenderat

Svenska Epoch Times

Publisher
Vasilios Zoupounidis
Politisk chefredaktör
Daniel Sundqvist
Opinionschef
Lotta Gröning
Sportchef
Jonas Arnesen
Kulturchef
Einar Askestad (föräldraledig)

Svenska Epoch Times
DN-skrapan
Rålambsvägen 17
112 59 Stockholm

Epoch Times är en unik röst bland svenska medier. Vi är fristående och samtidigt en del av det stora globala medienätverket Epoch Media Group. Vi finns i 36 länder på 23 språk och är det snabbast växande nätverket av oberoende nyhetsmedier i världen. Svenska Epoch Times grundades år 2006 som webbtidning.

Epoch Times är en heltäckande nyhetstidning med främst riksnyheter och internationella nyheter.

Vi vill rapportera de viktiga händelserna i vår tid, inte för att de är sensationella utan för att de har betydelse i ett långsiktigt perspektiv.

Vi vill upprätthålla universella mänskliga värden, rättigheter och friheter i det vi publicerar. Svenska Epoch Times är medlem i Tidningsutgivarna (TU).

© Svenska Epoch Times 2024