loadingNu har 19-årige David Gabor tillsammans med några kompisar dragit in två miljoner kronor från tunga investerare som tror på deras app-bygge. (Foto: Pontus Lundahl/TT)
Nu har 19-årige David Gabor tillsammans med några kompisar dragit in två miljoner kronor från tunga investerare som tror på deras app-bygge. (Foto: Pontus Lundahl/TT)
Inrikes

Svensk kändisapp drar in miljoner

TT

En svensk 19-åring håller på att segla upp som nästa stora IT-stjärna. Nu har David Gabor tillsammans med några kompisar dragit in två miljoner kronor från tunga investerare.

– Konceptet började för några år sedan när jag byggde en app till ett pojkband i Australien som gjorde det enklare för deras fans att följa alla bandmedlemmarnas sociala nätverk på ett och samma ställe, säger David Gabor.

– Jag byggde appen på några kvällar för skojs skull. Första dygnet fick jag 30 000 användare som växte till omkring 155 000 användare.

Då gick David Gabor i grundskolan. Sedan dess har han hoppat av gymnasiet och jobbar som 19-åring i sitt eget företag.

Tillsammans med några kompisar har han tagit konceptet från pojkbandsappen vidare till en ny app där användarna på samma sätt ska kunna följa sina idolers sociala flöden.

– Vi började skissa på det och byggde ihop en hel plattform som blev Starflow, säger David Gabor.

Det kan handla om artister, idrottsstjärnor, tv-profiler, bloggare, Youtube-stjärnor och andra kändisar. Till en början har David och hans team själva samlat ihop omkring 5 000 stjärnor som går att följa. Men i framtiden är det tänkt att kända profiler själva ska kunna styra sina flöden via Starflow.

Till sin hjälp har Starflow-gänget IT-profilen Johan Staël von Holstein som rådgivare och delägare. Nu har de dragit in två miljoner kronor i riskkapital från tunga investerare.

– De har valt att inte gå ut med sina namn. Men det är ganska välkända personer inom affärsängelvärlden och riskkapitalbolag.

Tanken är att Starflow ska generera pengar genom annonser, men också genom bland annat e-shopping.

Mest lästa

Rekommenderat

loadingNu har 19-årige David Gabor tillsammans med några kompisar dragit in två miljoner kronor från tunga investerare som tror på deras app-bygge. (Foto: Pontus Lundahl/TT)
Nu har 19-årige David Gabor tillsammans med några kompisar dragit in två miljoner kronor från tunga investerare som tror på deras app-bygge. (Foto: Pontus Lundahl/TT)
Inrikes

Svensk kändisapp drar in miljoner

TT

En svensk 19-åring håller på att segla upp som nästa stora IT-stjärna. Nu har David Gabor tillsammans med några kompisar dragit in två miljoner kronor från tunga investerare.

– Konceptet började för några år sedan när jag byggde en app till ett pojkband i Australien som gjorde det enklare för deras fans att följa alla bandmedlemmarnas sociala nätverk på ett och samma ställe, säger David Gabor.

– Jag byggde appen på några kvällar för skojs skull. Första dygnet fick jag 30 000 användare som växte till omkring 155 000 användare.

Då gick David Gabor i grundskolan. Sedan dess har han hoppat av gymnasiet och jobbar som 19-åring i sitt eget företag.

Tillsammans med några kompisar har han tagit konceptet från pojkbandsappen vidare till en ny app där användarna på samma sätt ska kunna följa sina idolers sociala flöden.

– Vi började skissa på det och byggde ihop en hel plattform som blev Starflow, säger David Gabor.

Det kan handla om artister, idrottsstjärnor, tv-profiler, bloggare, Youtube-stjärnor och andra kändisar. Till en början har David och hans team själva samlat ihop omkring 5 000 stjärnor som går att följa. Men i framtiden är det tänkt att kända profiler själva ska kunna styra sina flöden via Starflow.

Till sin hjälp har Starflow-gänget IT-profilen Johan Staël von Holstein som rådgivare och delägare. Nu har de dragit in två miljoner kronor i riskkapital från tunga investerare.

– De har valt att inte gå ut med sina namn. Men det är ganska välkända personer inom affärsängelvärlden och riskkapitalbolag.

Tanken är att Starflow ska generera pengar genom annonser, men också genom bland annat e-shopping.

Rekommenderat

Svenska Epoch Times

Publisher
Vasilios Zoupounidis
Politisk chefredaktör
Daniel Sundqvist
Opinionschef
Lotta Gröning
Sportchef
Jonas Arnesen
Kulturchef
Einar Askestad (föräldraledig)

Svenska Epoch Times
DN-skrapan
Rålambsvägen 17
112 59 Stockholm

Epoch Times är en unik röst bland svenska medier. Vi är fristående och samtidigt en del av det stora globala medienätverket Epoch Media Group. Vi finns i 36 länder på 23 språk och är det snabbast växande nätverket av oberoende nyhetsmedier i världen. Svenska Epoch Times grundades år 2006 som webbtidning.

Epoch Times är en heltäckande nyhetstidning med främst riksnyheter och internationella nyheter.

Vi vill rapportera de viktiga händelserna i vår tid, inte för att de är sensationella utan för att de har betydelse i ett långsiktigt perspektiv.

Vi vill upprätthålla universella mänskliga värden, rättigheter och friheter i det vi publicerar. Svenska Epoch Times är medlem i Tidningsutgivarna (TU).

© Svenska Epoch Times 2024