loadingTaxibilar köar vid en bensinstation i staden Guiyang i Guizhouprovinsen. (Foto: gog.com)
Taxibilar köar vid en bensinstation i staden Guiyang i Guizhouprovinsen. (Foto: gog.com)
Utrikes

Svårt för kinesiska lastbilschaufförer när dieselpriset skjuter i höjden

Epoch Times Staff

Kinas kroniska dieselbrist fortsätter att orsaka långa köer vid bensinstationer och leda till allvarliga trafikstockningar. Eftersom lastbilar bara får handla diesel för 500 yuan ägnar man mer tid åt att köa för att få tanka än att transportera varor.

Bristen på drivmedel i Sichanprovinsen har stört produktion och leverans på Kinas största snabbnudelföretag, Tingyi. De ökade transportkostnaderna på grund av bristen påverkar även andra sektorer.

Enligt Sanxiang Daily stod mer än 100 lastbilar i kö på en bensinstation vid Tanshao-motorvägen i Hunanprovinsen för att få fylla på diesel. En förare från Jiangxiprovinsen som köat i fyra timmar sade att det råder dieselbrist över hela Kina. Två dagar tidigare hade över 1000 fordon köat vid gränsen mellan provinserna Sichuan och Shaanxi för att få tanka och liknande köer sågs i Gansuprovinsen, där det tog upp till tre dagar för de 1000 förare som köade att få tanka.

Effekten av bristen har redan påverkat ekonomin i allmänhet. Det är svårt att få tag i en taxi eftersom taxibilar som drivs av diesel endera köar vid bensinstationer eller har slutat köra. Byggföretag måste skicka anställda på jakt efter drivmedel. Fullastade långtradare från logistikföretag står still. Kostnaderna för frakt av grönsaker, leveranser med bud och långväga transporter har också ökat.

Frank Lin, ekonomichef på Tingyis holdingbolag bekräftade att produktion och leveranser störts. Under hans telefonintervju med China Business News den 15 november sade han att dieselbristen har lett till olägenheter för hans företag.

Yanzhou Metropolis Daily rapporterade att det vanligaste samtalsämnet, när lastbilschaufförer möts, är var de kan tanka. På dieselmarknaden är det vanligen ett tak på 200 eller 300 yuan för varje tankning, vilket innebär att en genomsnittlig lastbil måste fara till två eller tre bensinstationer för att kunna få full tank.

Lastbilschauffören Zheng
kör kol mellan Shemnu i Shaanxipovinsen och staden Shijiazhuang. Han sade att det går åt mellan 630 och 680 liter varje resa. Dieselpriserna gör hans redan smala vinstmarginal ännu mindre.

– Det är hårt att vara lastbilschaufför redan som det är, men vår inkomst i år är avsevärt lägre än tidigare år.

Den 3 november rapporterade Yanzhao Metropolis Daily att Yan, ägaren till ett stort privat oljeföretag i Shijiazhong sade att de bara kan få mellan 40 och 50 ton olja från Petro China per dag, så de måste begränsa sin försäljning.

– Nu ligger inköpspriset på diesel på 8100 yuan per ton plus en fraktkostnad på 100 yuan per ton, men jag kan bara sälja för 7700 yuan per ton, så jag förlorar 400 yuan per ton, sade han.

Översatt från engelska: http://www.theepochtimes.com/n2/content/view/46212/

Mest lästa

Rekommenderat

loadingTaxibilar köar vid en bensinstation i staden Guiyang i Guizhouprovinsen. (Foto: gog.com)
Taxibilar köar vid en bensinstation i staden Guiyang i Guizhouprovinsen. (Foto: gog.com)
Utrikes

Svårt för kinesiska lastbilschaufförer när dieselpriset skjuter i höjden

Epoch Times Staff

Kinas kroniska dieselbrist fortsätter att orsaka långa köer vid bensinstationer och leda till allvarliga trafikstockningar. Eftersom lastbilar bara får handla diesel för 500 yuan ägnar man mer tid åt att köa för att få tanka än att transportera varor.

Bristen på drivmedel i Sichanprovinsen har stört produktion och leverans på Kinas största snabbnudelföretag, Tingyi. De ökade transportkostnaderna på grund av bristen påverkar även andra sektorer.

Enligt Sanxiang Daily stod mer än 100 lastbilar i kö på en bensinstation vid Tanshao-motorvägen i Hunanprovinsen för att få fylla på diesel. En förare från Jiangxiprovinsen som köat i fyra timmar sade att det råder dieselbrist över hela Kina. Två dagar tidigare hade över 1000 fordon köat vid gränsen mellan provinserna Sichuan och Shaanxi för att få tanka och liknande köer sågs i Gansuprovinsen, där det tog upp till tre dagar för de 1000 förare som köade att få tanka.

Effekten av bristen har redan påverkat ekonomin i allmänhet. Det är svårt att få tag i en taxi eftersom taxibilar som drivs av diesel endera köar vid bensinstationer eller har slutat köra. Byggföretag måste skicka anställda på jakt efter drivmedel. Fullastade långtradare från logistikföretag står still. Kostnaderna för frakt av grönsaker, leveranser med bud och långväga transporter har också ökat.

Frank Lin, ekonomichef på Tingyis holdingbolag bekräftade att produktion och leveranser störts. Under hans telefonintervju med China Business News den 15 november sade han att dieselbristen har lett till olägenheter för hans företag.

Yanzhou Metropolis Daily rapporterade att det vanligaste samtalsämnet, när lastbilschaufförer möts, är var de kan tanka. På dieselmarknaden är det vanligen ett tak på 200 eller 300 yuan för varje tankning, vilket innebär att en genomsnittlig lastbil måste fara till två eller tre bensinstationer för att kunna få full tank.

Lastbilschauffören Zheng
kör kol mellan Shemnu i Shaanxipovinsen och staden Shijiazhuang. Han sade att det går åt mellan 630 och 680 liter varje resa. Dieselpriserna gör hans redan smala vinstmarginal ännu mindre.

– Det är hårt att vara lastbilschaufför redan som det är, men vår inkomst i år är avsevärt lägre än tidigare år.

Den 3 november rapporterade Yanzhao Metropolis Daily att Yan, ägaren till ett stort privat oljeföretag i Shijiazhong sade att de bara kan få mellan 40 och 50 ton olja från Petro China per dag, så de måste begränsa sin försäljning.

– Nu ligger inköpspriset på diesel på 8100 yuan per ton plus en fraktkostnad på 100 yuan per ton, men jag kan bara sälja för 7700 yuan per ton, så jag förlorar 400 yuan per ton, sade han.

Översatt från engelska: http://www.theepochtimes.com/n2/content/view/46212/

Rekommenderat

Svenska Epoch Times

Publisher
Vasilios Zoupounidis
Politisk chefredaktör
Daniel Sundqvist
Opinionschef
Lotta Gröning
Sportchef
Jonas Arnesen
Kulturchef
Einar Askestad (föräldraledig)

Svenska Epoch Times
DN-skrapan
Rålambsvägen 17
112 59 Stockholm

Epoch Times är en unik röst bland svenska medier. Vi är fristående och samtidigt en del av det stora globala medienätverket Epoch Media Group. Vi finns i 36 länder på 23 språk och är det snabbast växande nätverket av oberoende nyhetsmedier i världen. Svenska Epoch Times grundades år 2006 som webbtidning.

Epoch Times är en heltäckande nyhetstidning med främst riksnyheter och internationella nyheter.

Vi vill rapportera de viktiga händelserna i vår tid, inte för att de är sensationella utan för att de har betydelse i ett långsiktigt perspektiv.

Vi vill upprätthålla universella mänskliga värden, rättigheter och friheter i det vi publicerar. Svenska Epoch Times är medlem i Tidningsutgivarna (TU).

© Svenska Epoch Times 2024