loadingFranska stormarknaden Carrefour, världens näst största återförsäljare – här i Jakarta, Indonesien den 11 januari 2009. Carrefour säger att man kommer att sluta köpa papper från Asia Pulp & Paper (APP), som reaktion på en rapport från Greenpeace. (Foto: Bay Ismoyo / Getty Images)
Franska stormarknaden Carrefour, världens näst största återförsäljare – här i Jakarta, Indonesien den 11 januari 2009. Carrefour säger att man kommer att sluta köpa papper från Asia Pulp & Paper (APP), som reaktion på en rapport från Greenpeace. (Foto: Bay Ismoyo / Getty Images)
Utrikes

Supermarketjätte bojkottar pappersleverantör efter rapport om Indonesiens avskogning

Eva Chen, Epoch Times

Den franska stormarknadsjätten Carrefour säger att man kommer sluta köpa papper från Asia Pulp & Paper (APP), som reaktion på en rapport från Greenpeace som offentliggjordes den 6 juli, där man hävdar att företaget förstör regnskogar som är hemvist för hotade arter.

Greenpeace säger att de undersökt två regnskogsområden på den indonesiska ön Sumatra och drar slutsatsen att APP är ansvarigt för förstörande av regnskogar och kolrika torvmarker.

Enligt den icke-statliga organisationen är Bukit Tigapuluhskogen en av de sista tillflyktsorterna för Sumatras tigrar och orangutanger.

APP, som ägs av det indonesiska konglomeratet Sinar Mas Group, är ett av världens största pappersföretag.

”Detta är bara två av många viktiga regnskogar som decimerats av Sinar Mas,” sade Bustar Maitar, skogsaktivist vid Greenpeace Sydostasien, i ett pressmeddelande den 6 juli.

Carrefours indonesiske informationschef Hendri Satrio bekräftade i ett brev till Jakarta Post att man kommer att sluta köpa in från APP för sina egna varumärken från och med årets mitt.

Rapporten från Greenpeace med titeln ”Hur Sinar Mas krossar planeten till trämassa” (How Sinar Mas is Pulping the Planet) gör gällande att APP i hemlighet planerade att öka kapaciteten i sin verksamhet från 2,6 miljoner ton per år till 17 miljoner ton per år.

– Dess ”åtaganden när det gäller uthållighet” är inte värda pappret de är skrivna på och ändå driver vissa större internationella varumärken också på förstörelsen av Indonesiens regnskogar genom att köpa deras produkter, säger Bustar.

APP har förnekat alla anklagelserna och avböjt att kommentera. Enligt Post sade APP att Greenpeace har onda avsikter bakom sin kampanj och bad gruppen göra ordentliga undersökningar innan man fäller ytterligare kommentarer.

– De utgör en del av den globala konkurrensen. Vi misstänker att Sinar Mas bara är ett delmål, sade Sinar Mas vd Gandhi Sulistiyanto till Jakarta Post på telefon.

Detta är inte första gången som Sinar Mas har blivit måltavla för miljögruppen. Tidigare i år anklagade Greenpeace PT. SMART, ett av Sinar Mas dotterbolag, för att omvandla förbjudna skogsområden till palmoljeplantager. På grund av Greenpeaces upptäckter slutade Unilever att köpa produkter från Sinar Mas i december 2009.

För att avvärja PR-förluster anslöt sig USA-baserade livsmedelsproducenten Nestlé till trenden i april genom att stoppa upphandlingen av palmolja från Sinar Mas. Det rapporterades att Tescos stormarknader i Storbritannien också skulle följa trenden i slutet av året.

Carrefours beslut är det senaste i serien av bedrövelser för Sinar Mas sedan Greenpeace lade fram sin rapport i juni. I början av juli avslutade också Kraft sitt kontrakt med APP.

Greenpeace har också uppmanat övriga internationella företag med APP som leverantör, såsom Walmart, KFC, Burger King, Dunkin Donuts, HP, Staples och Australiens PaperlinX, att hitta andra leverantörer.

Skenande avskogning, dålig reglering och korruption på hög nivå inom regeringen har länge ansetts vara den avgörande faktorn bakom att Indonesien blev den tredje största spridaren av växthusgaser efter Kina och USA.

Sinar Mas Group, som grundades av den indonesiska entreprenören Wijaya families, äger för närvarande ett stort antal aktiebolag inklusive APP och PT.SMART, med totalt 150 000 anställda spridda över Asien, Nordamerika, Europa och Australien.

Översatt från engelska: http://www.theepochtimes.com/n2/content/view/38721/

Mest lästa

Rekommenderat

loadingFranska stormarknaden Carrefour, världens näst största återförsäljare – här i Jakarta, Indonesien den 11 januari 2009. Carrefour säger att man kommer att sluta köpa papper från Asia Pulp & Paper (APP), som reaktion på en rapport från Greenpeace. (Foto: Bay Ismoyo / Getty Images)
Franska stormarknaden Carrefour, världens näst största återförsäljare – här i Jakarta, Indonesien den 11 januari 2009. Carrefour säger att man kommer att sluta köpa papper från Asia Pulp & Paper (APP), som reaktion på en rapport från Greenpeace. (Foto: Bay Ismoyo / Getty Images)
Utrikes

Supermarketjätte bojkottar pappersleverantör efter rapport om Indonesiens avskogning

Eva Chen, Epoch Times

Den franska stormarknadsjätten Carrefour säger att man kommer sluta köpa papper från Asia Pulp & Paper (APP), som reaktion på en rapport från Greenpeace som offentliggjordes den 6 juli, där man hävdar att företaget förstör regnskogar som är hemvist för hotade arter.

Greenpeace säger att de undersökt två regnskogsområden på den indonesiska ön Sumatra och drar slutsatsen att APP är ansvarigt för förstörande av regnskogar och kolrika torvmarker.

Enligt den icke-statliga organisationen är Bukit Tigapuluhskogen en av de sista tillflyktsorterna för Sumatras tigrar och orangutanger.

APP, som ägs av det indonesiska konglomeratet Sinar Mas Group, är ett av världens största pappersföretag.

”Detta är bara två av många viktiga regnskogar som decimerats av Sinar Mas,” sade Bustar Maitar, skogsaktivist vid Greenpeace Sydostasien, i ett pressmeddelande den 6 juli.

Carrefours indonesiske informationschef Hendri Satrio bekräftade i ett brev till Jakarta Post att man kommer att sluta köpa in från APP för sina egna varumärken från och med årets mitt.

Rapporten från Greenpeace med titeln ”Hur Sinar Mas krossar planeten till trämassa” (How Sinar Mas is Pulping the Planet) gör gällande att APP i hemlighet planerade att öka kapaciteten i sin verksamhet från 2,6 miljoner ton per år till 17 miljoner ton per år.

– Dess ”åtaganden när det gäller uthållighet” är inte värda pappret de är skrivna på och ändå driver vissa större internationella varumärken också på förstörelsen av Indonesiens regnskogar genom att köpa deras produkter, säger Bustar.

APP har förnekat alla anklagelserna och avböjt att kommentera. Enligt Post sade APP att Greenpeace har onda avsikter bakom sin kampanj och bad gruppen göra ordentliga undersökningar innan man fäller ytterligare kommentarer.

– De utgör en del av den globala konkurrensen. Vi misstänker att Sinar Mas bara är ett delmål, sade Sinar Mas vd Gandhi Sulistiyanto till Jakarta Post på telefon.

Detta är inte första gången som Sinar Mas har blivit måltavla för miljögruppen. Tidigare i år anklagade Greenpeace PT. SMART, ett av Sinar Mas dotterbolag, för att omvandla förbjudna skogsområden till palmoljeplantager. På grund av Greenpeaces upptäckter slutade Unilever att köpa produkter från Sinar Mas i december 2009.

För att avvärja PR-förluster anslöt sig USA-baserade livsmedelsproducenten Nestlé till trenden i april genom att stoppa upphandlingen av palmolja från Sinar Mas. Det rapporterades att Tescos stormarknader i Storbritannien också skulle följa trenden i slutet av året.

Carrefours beslut är det senaste i serien av bedrövelser för Sinar Mas sedan Greenpeace lade fram sin rapport i juni. I början av juli avslutade också Kraft sitt kontrakt med APP.

Greenpeace har också uppmanat övriga internationella företag med APP som leverantör, såsom Walmart, KFC, Burger King, Dunkin Donuts, HP, Staples och Australiens PaperlinX, att hitta andra leverantörer.

Skenande avskogning, dålig reglering och korruption på hög nivå inom regeringen har länge ansetts vara den avgörande faktorn bakom att Indonesien blev den tredje största spridaren av växthusgaser efter Kina och USA.

Sinar Mas Group, som grundades av den indonesiska entreprenören Wijaya families, äger för närvarande ett stort antal aktiebolag inklusive APP och PT.SMART, med totalt 150 000 anställda spridda över Asien, Nordamerika, Europa och Australien.

Översatt från engelska: http://www.theepochtimes.com/n2/content/view/38721/

Rekommenderat

Svenska Epoch Times

Publisher
Vasilios Zoupounidis
Politisk chefredaktör
Daniel Sundqvist
Opinionschef
Lotta Gröning
Sportchef
Jonas Arnesen
Kulturchef
Einar Askestad

Svenska Epoch Times
DN-skrapan
Rålambsvägen 17
112 59 Stockholm

Epoch Times är en unik röst bland svenska medier. Vi är fristående och samtidigt en del av det stora globala medienätverket Epoch Media Group. Vi finns i 36 länder på 23 språk och är det snabbast växande nätverket av oberoende nyhetsmedier i världen. Svenska Epoch Times grundades år 2006 som webbtidning.

Epoch Times är en heltäckande nyhetstidning med främst riksnyheter och internationella nyheter.

Vi vill rapportera de viktiga händelserna i vår tid, inte för att de är sensationella utan för att de har betydelse i ett långsiktigt perspektiv.

Vi vill upprätthålla universella mänskliga värden, rättigheter och friheter i det vi publicerar. Svenska Epoch Times är medlem i Tidningsutgivarna (TU).

© Svenska Epoch Times 2024