loadingNu sätter världens största vikingaskepp, Draken Harald Hårfagre, segel och beger sig på en lång och utmanande resa med slutdestination New York. Färden går över Nordatlanten från norska Haugesund till Island, Grönland, Kanada och USA. (Foto: Peder Jacobsson)
Nu sätter världens största vikingaskepp, Draken Harald Hårfagre, segel och beger sig på en lång och utmanande resa med slutdestination New York. Färden går över Nordatlanten från norska Haugesund till Island, Grönland, Kanada och USA. (Foto: Peder Jacobsson)
Utrikes

Största vikingaskeppet lägger ut

TT

Världens största vikingaskepp i modern tid ger sig nu ut på sin riskfyllda resa över Nordatlanten.

– Vi har fått ligga stilla ett tag för att vänta in rätt tidpunkt mellan två lågtryck. Vilket är precis vad vikingarna hade gjort på sin tid, säger skeppets svenske kapten Björn Ahlander till TT.

Vikingaskeppet Draken Harald Hårfagre, döpt efter den kung som enade Norge på 900-talet, skulle ha avseglat från vikingabyn Avaldsnes i Haugesund på söndagen, men fick invänta bättre väder.

I vikingarnas spår

Skeppet ska färdas mot USA via Island, Grönland och Newfoundland, i spåren av Leif Eriksson och andra vikingar. Det är en resa med utmaningar. Enligt Björn Ahlander, som tidigare arbetat bland annat som riggchef på Ostindiefararen Götheborg, är en av resans kritiska punkter passagen över Nordatlanten. Och det är bråttom:

– Vi har en månad på oss, eftersom den enda glipan för att inte få stångas mot lågtryck och hårda vindar är i maj. Då har man en god chans att ta sig över.

Genom farliga vatten

Skeppet reser med en följebåt. Händer något med skeppet har följebåten enbart en livräddande funktion. Björn Ahlander säger att även om han och besättningen, sammanlagt 33 män och kvinnor, är väl rustade, kommer svåra förhållandena att råda.

– Vi ska ta oss genom världens farligaste vatten, bland annat runt Grönlands sydspets, med mycket is och kyla. Vi har inget skydd, det är ett öppet skepp. Händer det något så är det oerhört allvarligt.

Draken Harald Hårfagre har utrustats med moderna navigationsinstrument, men man har också med sig historiska hjälpmedel som släploggar och magnet- och solkompass.

– Vi är väldigt medvetna om att allt kan slås ut, elektronik och saltvatten är inte bästa kompisar. Så nu har vi navigeringsmetoder från vikingarna, från 1700-talet och 2016, säger Björn Ahlander.

Draken Harald Hårfagre är det största så kallade långskepp som byggts i modern tid. Båtbygget påbörjades 2010 och färdigställdes 2012. Bakom projektet ligger den norske affärsmannen Sigurd Aase, med rötter i Haugesund och ett stort intresse för historia och kultur.

Skeppet och rutten
Draken Harald Hårfagre, med ett skrov av ek, mäter 35 meter (115 fot) från för till akter. Bredden är 8 meter (26 fot), masthöjden 24 meter (78 fot) och seglet består av 260 kvadratmeter silkesduk.

Planerad rutt (ungefärliga datum):
24 april, Haugesund, Norge.
1 maj, Reykjavik, Island.
16 maj, Qaqortoq, Grönland.
1 juni, St Antony, Newfoundland, Kanada.
15 juni, Quebec City, Quebec, Kanada.
1 juli, Toronto, Ontario, Kanada.
8 juli, Fairport Harbor, Ohio, USA.
14 juli, Bay City, Michigan, USA.
27 juli, Chicago, Illinois, USA.
5 augusti, Green Bay, Wisconsin, USA.
18 augusti, Duluth, Minnesota, USA.
5 september, Oswego, NY Canals, New York.
15 september, New York City, New York, USA.
Oktober, Mystic Seaport, Connecticut, USA.

Mest lästa

Rekommenderat

loadingNu sätter världens största vikingaskepp, Draken Harald Hårfagre, segel och beger sig på en lång och utmanande resa med slutdestination New York. Färden går över Nordatlanten från norska Haugesund till Island, Grönland, Kanada och USA. (Foto: Peder Jacobsson)
Nu sätter världens största vikingaskepp, Draken Harald Hårfagre, segel och beger sig på en lång och utmanande resa med slutdestination New York. Färden går över Nordatlanten från norska Haugesund till Island, Grönland, Kanada och USA. (Foto: Peder Jacobsson)
Utrikes

Största vikingaskeppet lägger ut

TT

Världens största vikingaskepp i modern tid ger sig nu ut på sin riskfyllda resa över Nordatlanten.

– Vi har fått ligga stilla ett tag för att vänta in rätt tidpunkt mellan två lågtryck. Vilket är precis vad vikingarna hade gjort på sin tid, säger skeppets svenske kapten Björn Ahlander till TT.

Vikingaskeppet Draken Harald Hårfagre, döpt efter den kung som enade Norge på 900-talet, skulle ha avseglat från vikingabyn Avaldsnes i Haugesund på söndagen, men fick invänta bättre väder.

I vikingarnas spår

Skeppet ska färdas mot USA via Island, Grönland och Newfoundland, i spåren av Leif Eriksson och andra vikingar. Det är en resa med utmaningar. Enligt Björn Ahlander, som tidigare arbetat bland annat som riggchef på Ostindiefararen Götheborg, är en av resans kritiska punkter passagen över Nordatlanten. Och det är bråttom:

– Vi har en månad på oss, eftersom den enda glipan för att inte få stångas mot lågtryck och hårda vindar är i maj. Då har man en god chans att ta sig över.

Genom farliga vatten

Skeppet reser med en följebåt. Händer något med skeppet har följebåten enbart en livräddande funktion. Björn Ahlander säger att även om han och besättningen, sammanlagt 33 män och kvinnor, är väl rustade, kommer svåra förhållandena att råda.

– Vi ska ta oss genom världens farligaste vatten, bland annat runt Grönlands sydspets, med mycket is och kyla. Vi har inget skydd, det är ett öppet skepp. Händer det något så är det oerhört allvarligt.

Draken Harald Hårfagre har utrustats med moderna navigationsinstrument, men man har också med sig historiska hjälpmedel som släploggar och magnet- och solkompass.

– Vi är väldigt medvetna om att allt kan slås ut, elektronik och saltvatten är inte bästa kompisar. Så nu har vi navigeringsmetoder från vikingarna, från 1700-talet och 2016, säger Björn Ahlander.

Draken Harald Hårfagre är det största så kallade långskepp som byggts i modern tid. Båtbygget påbörjades 2010 och färdigställdes 2012. Bakom projektet ligger den norske affärsmannen Sigurd Aase, med rötter i Haugesund och ett stort intresse för historia och kultur.

Skeppet och rutten
Draken Harald Hårfagre, med ett skrov av ek, mäter 35 meter (115 fot) från för till akter. Bredden är 8 meter (26 fot), masthöjden 24 meter (78 fot) och seglet består av 260 kvadratmeter silkesduk.

Planerad rutt (ungefärliga datum):
24 april, Haugesund, Norge.
1 maj, Reykjavik, Island.
16 maj, Qaqortoq, Grönland.
1 juni, St Antony, Newfoundland, Kanada.
15 juni, Quebec City, Quebec, Kanada.
1 juli, Toronto, Ontario, Kanada.
8 juli, Fairport Harbor, Ohio, USA.
14 juli, Bay City, Michigan, USA.
27 juli, Chicago, Illinois, USA.
5 augusti, Green Bay, Wisconsin, USA.
18 augusti, Duluth, Minnesota, USA.
5 september, Oswego, NY Canals, New York.
15 september, New York City, New York, USA.
Oktober, Mystic Seaport, Connecticut, USA.

Rekommenderat

Svenska Epoch Times

Publisher
Vasilios Zoupounidis
Politisk chefredaktör
Daniel Sundqvist
Opinionschef
Lotta Gröning
Sportchef
Jonas Arnesen
Kulturchef
Einar Askestad

Svenska Epoch Times
DN-skrapan
Rålambsvägen 17
112 59 Stockholm

Epoch Times är en unik röst bland svenska medier. Vi är fristående och samtidigt en del av det stora globala medienätverket Epoch Media Group. Vi finns i 36 länder på 23 språk och är det snabbast växande nätverket av oberoende nyhetsmedier i världen. Svenska Epoch Times grundades år 2006 som webbtidning.

Epoch Times är en heltäckande nyhetstidning med främst riksnyheter och internationella nyheter.

Vi vill rapportera de viktiga händelserna i vår tid, inte för att de är sensationella utan för att de har betydelse i ett långsiktigt perspektiv.

Vi vill upprätthålla universella mänskliga värden, rättigheter och friheter i det vi publicerar. Svenska Epoch Times är medlem i Tidningsutgivarna (TU).

© Svenska Epoch Times 2024