loadingDarren Aronofsky, inför nomineringen på Beverly Hilton Hotel den 7 februari 2011 i Beverly Hills, Kalifornien. (Foto: AFP / Gabriel bojar)
Darren Aronofsky, inför nomineringen på Beverly Hilton Hotel den 7 februari 2011 i Beverly Hills, Kalifornien. (Foto: AFP / Gabriel bojar)
Kultur

Stor variation under årets Oscarsgala

Andreas Ziegler, för Epoch Times Sverige

Under natten mellan söndag och måndag går årets Oscarsgala av stapeln. Det är därför åter dags för mig att försöka förutse resultaten. Min personliga favorit i år är ”Black Swan” (Darren Aronofsky, USA, 2010), som jag hoppas tar hem några av de tyngsta statyetterna.

Colin Firth känns som ett ganska säkert kort i kategorin bästa manliga huvudroll, för sin roll som den stammande kungen i ”The King’s Speech” (Tom Hooper, Storbritannien/USA/Australien, 2010). Hans porträtterande av George VI:s kamp mot sitt stammande är verkligen rörande. Men man ska inte heller räkna bort Jesse Eisenberg, som spelar Facebooks grundare, Mark Zuckerberg, i ”The Social Network” (David Fincher, USA, 2010). Det kan diskuteras hur sanningsenlig filmen är, till vilket jag skulle vilja påpeka att det är en FILM, inte en dokumentär. Eisenberg är hur som helst riktigt bra i huvudrollen och är Firths största konkurrent. Och vinner Eisenberg kommer han att vara den yngsta skådespelare att vinna sin kategori. 


Skådespelerskan Natalie Portman också hon nominerad inför Oscarsgalan på söndag. (Foto: AFP / Gabriel bojar)

Skådespelerskan Natalie Portman också hon nominerad inför Oscarsgalan på söndag. (Foto: AFP / Gabriel bojar)

Natalie Portman känns som ett minst lika säkert kort i kategorin bästa kvinnliga huvudroll. ”Black Swan” är en film som lurar, lockar, äcklar och tänder sin åskådare. Och Portman står i centrum för allt detta. Det är en svår roll hon har fått att spela, men hon lyckas över förväntan och är den av årets skådespelorskor som förtjänar statyetten mest. Hade det inte varit för Portman hade det dock varit ett väldigt jämnt race i denna kategori; detta år har bjudit oss på en rad starka prestationer av kvinnor. Inte för att inte männen är bra, men hade det bara funnits en kategori för både män och kvinnor hade männen varit utklassade i år.

Den troligaste vinnaren i kategorin bästa manliga biroll är Christian Bale för sin roll som drogmissbrukaren Dicky Eklund i boxningsfilmen ”The Fighter” (David O. Russell, USA, 2010). Och han är en värdig vinnare, då han har gjort ett antal bra roller under åren. Han står dock inte utan konkurrens; Geoffrey Rush gjorde en stark insats som George VI:s talteraput, Lionel Logue i ”The King’s Speech”. Personligen hoppas jag att Jeremy Renner vinner för sin roll som rånaren James Coughlin i ”The Town” (Ben Affleck, USA, 2010). ”The Town” kanske inte är årets bästa film, men Renner är sannerligen en av mina favoritskådespelare i USA just nu.

Melissa Leo är en av storfavoriterna att vinna statyetten för bästa kvinnliga biroll i år för sin roll som den passionerade mamman i ”The Fighter”. Men jag tror även att Helena Bonham Carter har en chans att vinna för sin roll som George VI:s stöttande fru i ”The King’s Speech”.



Producenterna för ”The Social Network”; Kevin Spacey, Cean Chaffin, Dana Brunetti, Scott Rudin och Michael De Luca, efter att ha vunnit pris för Bästa film (drama), under den 68 årliga Golden Globe Awards, 16 januari 2011. (Foto: AFP / Valerie Macon)

I kategorin bästa manus baserat på tidigare material är ”The Social Network” den enda vinnaren jag kan se. Denna films manus är rappt, intelligent och intressant, vilket är väldigt ovanligt för en film som baseras på verkliga händelser; vanligtvis har filmer av detta slag väldigt mallartade och förutsägbara manus. Men denna films manus är alltså riktigt bra. Främsta anledningen till att jag säger att det är den enda vinnaren jag kan se är att den tävlar mot en tecknad film, ”Toy Story 3” (Lee Unkrich, USA, 2010), en nyinspelning, ”True Grit” (Joel & Ethan Cohen, USA, 2010) och en ganska så trött film om en kille som sitter fast under en stenbumling i form av ”127 Hours” (Danny Boyle, USA/Storbritannien, 2010). ”Winter’s Bone” (Debra Granik, USA, 2010) är i och för sig en riktigt bra film, men ”The Social Network” har ett manus som är ett strå vassare.

Den kategori jag har svårast att förutse resultatet i i år är bästa originalmanus. Varken manuset till ”The Fighter” eller ”The King’s Speech” känns tillräckligt starka för att vinna. Jag hoppas att ”Inception” (Christopher Nolan, USA/Storbritannien, 2010) vinner; det är en av de bästa science fiction-filmerna jag sett de senaste tio åren. Men till skillnad från övriga filmer, kan ”Inception” knappast räknas som finkulturell, vilket är anledningen till att jag tror att den kommer att förlora. Men man kan ju alltid hoppas. Istället tror jag att ”The Kids Are All Right” (Lisa Cholodenko, USA, 2010) vinner. Men det är en ganska vild gissning.

Årets regissörsoscar går troligtvis till David Fincher, som regisserade ”The Social Network”. Denna gissning baserar jag på det faktum att han vann en Golden Globe i samma kategori, och resultaten skiljer sig inte mycket mellan de två galorna. Visst tycker jag att Fincher är en värdig vinnare. Inte bara för denna film, utan även för att han gjort andra bra filmer. Jag tänker då främst på ”Seven” (USA, 1995) och ”Fight Club” (USA/Tyskland, 1999). Egentligen är det kanske lite fel att titta på filmer som inte är med på årets gala, men ibland kan man inte låta bli att tycka att en person som gjort mycket bra tidigare i sin karriär förtjänar lite erkännande. Samtidigt känns det dock som att Darren Aronofsky är den värdigaste vinnaren för ”Black Swan”, som är en av årets starkaste filmupplevelser.

I kategorin Årets bästa film är det i år tio filmer som är nominerade. Återigen hoppas jag på att ”Inception” vinner, eftersom jag, som sagt, tycker att det är en av det senaste decenniets bästa science fiction-filmer. Men det känns dock inte troligt att den vinner, eftersom den, som sagt, inte är lika finkulturell som övriga filmer. ”The Social Network” känns som den troligaste vinnaren, eftersom den både är lite finkulturell, samtidigt som den tilltalar den nutida publiken i och med att den handlar om Facebook, som stora delar av västvärlden använder dagligen. Men om inte ”Inception” vinner, ser jag helst att ”Black Swan”, en av mina favoritfilmer detta året, vinner.

Jag kommer ihåg år 2001 då det stod mellan tre filmer i många kategorier. Det var ”Crouching Tiger, Hidden Dragon” (Ang Lee, Taiwan/Honh Kong/USA/Kina, 2000), ”Gladiator” (Ridley Scott, USA/Storbritannien, 2000) och ”Traffic” (Steven Soderbergh, Tyskland/USA, 2000). Visst är detta tre väldigt bra filmer, men det var ju inte särskilt spännande när varje kategori handlade om samma tre filmer. I år är det dock mer variation, vilket gör att jag tror att det kommer att bli en väldigt spännande afton för de av oss som tänker sitta uppe hela natten med popcorn, läsk och hinkvis med starkt kaffe.

Mest lästa

Rekommenderat

loadingDarren Aronofsky, inför nomineringen på Beverly Hilton Hotel den 7 februari 2011 i Beverly Hills, Kalifornien. (Foto: AFP / Gabriel bojar)
Darren Aronofsky, inför nomineringen på Beverly Hilton Hotel den 7 februari 2011 i Beverly Hills, Kalifornien. (Foto: AFP / Gabriel bojar)
Kultur

Stor variation under årets Oscarsgala

Andreas Ziegler, för Epoch Times Sverige

Under natten mellan söndag och måndag går årets Oscarsgala av stapeln. Det är därför åter dags för mig att försöka förutse resultaten. Min personliga favorit i år är ”Black Swan” (Darren Aronofsky, USA, 2010), som jag hoppas tar hem några av de tyngsta statyetterna.

Colin Firth känns som ett ganska säkert kort i kategorin bästa manliga huvudroll, för sin roll som den stammande kungen i ”The King’s Speech” (Tom Hooper, Storbritannien/USA/Australien, 2010). Hans porträtterande av George VI:s kamp mot sitt stammande är verkligen rörande. Men man ska inte heller räkna bort Jesse Eisenberg, som spelar Facebooks grundare, Mark Zuckerberg, i ”The Social Network” (David Fincher, USA, 2010). Det kan diskuteras hur sanningsenlig filmen är, till vilket jag skulle vilja påpeka att det är en FILM, inte en dokumentär. Eisenberg är hur som helst riktigt bra i huvudrollen och är Firths största konkurrent. Och vinner Eisenberg kommer han att vara den yngsta skådespelare att vinna sin kategori. 


Skådespelerskan Natalie Portman också hon nominerad inför Oscarsgalan på söndag. (Foto: AFP / Gabriel bojar)

Skådespelerskan Natalie Portman också hon nominerad inför Oscarsgalan på söndag. (Foto: AFP / Gabriel bojar)

Natalie Portman känns som ett minst lika säkert kort i kategorin bästa kvinnliga huvudroll. ”Black Swan” är en film som lurar, lockar, äcklar och tänder sin åskådare. Och Portman står i centrum för allt detta. Det är en svår roll hon har fått att spela, men hon lyckas över förväntan och är den av årets skådespelorskor som förtjänar statyetten mest. Hade det inte varit för Portman hade det dock varit ett väldigt jämnt race i denna kategori; detta år har bjudit oss på en rad starka prestationer av kvinnor. Inte för att inte männen är bra, men hade det bara funnits en kategori för både män och kvinnor hade männen varit utklassade i år.

Den troligaste vinnaren i kategorin bästa manliga biroll är Christian Bale för sin roll som drogmissbrukaren Dicky Eklund i boxningsfilmen ”The Fighter” (David O. Russell, USA, 2010). Och han är en värdig vinnare, då han har gjort ett antal bra roller under åren. Han står dock inte utan konkurrens; Geoffrey Rush gjorde en stark insats som George VI:s talteraput, Lionel Logue i ”The King’s Speech”. Personligen hoppas jag att Jeremy Renner vinner för sin roll som rånaren James Coughlin i ”The Town” (Ben Affleck, USA, 2010). ”The Town” kanske inte är årets bästa film, men Renner är sannerligen en av mina favoritskådespelare i USA just nu.

Melissa Leo är en av storfavoriterna att vinna statyetten för bästa kvinnliga biroll i år för sin roll som den passionerade mamman i ”The Fighter”. Men jag tror även att Helena Bonham Carter har en chans att vinna för sin roll som George VI:s stöttande fru i ”The King’s Speech”.



Producenterna för ”The Social Network”; Kevin Spacey, Cean Chaffin, Dana Brunetti, Scott Rudin och Michael De Luca, efter att ha vunnit pris för Bästa film (drama), under den 68 årliga Golden Globe Awards, 16 januari 2011. (Foto: AFP / Valerie Macon)

I kategorin bästa manus baserat på tidigare material är ”The Social Network” den enda vinnaren jag kan se. Denna films manus är rappt, intelligent och intressant, vilket är väldigt ovanligt för en film som baseras på verkliga händelser; vanligtvis har filmer av detta slag väldigt mallartade och förutsägbara manus. Men denna films manus är alltså riktigt bra. Främsta anledningen till att jag säger att det är den enda vinnaren jag kan se är att den tävlar mot en tecknad film, ”Toy Story 3” (Lee Unkrich, USA, 2010), en nyinspelning, ”True Grit” (Joel & Ethan Cohen, USA, 2010) och en ganska så trött film om en kille som sitter fast under en stenbumling i form av ”127 Hours” (Danny Boyle, USA/Storbritannien, 2010). ”Winter’s Bone” (Debra Granik, USA, 2010) är i och för sig en riktigt bra film, men ”The Social Network” har ett manus som är ett strå vassare.

Den kategori jag har svårast att förutse resultatet i i år är bästa originalmanus. Varken manuset till ”The Fighter” eller ”The King’s Speech” känns tillräckligt starka för att vinna. Jag hoppas att ”Inception” (Christopher Nolan, USA/Storbritannien, 2010) vinner; det är en av de bästa science fiction-filmerna jag sett de senaste tio åren. Men till skillnad från övriga filmer, kan ”Inception” knappast räknas som finkulturell, vilket är anledningen till att jag tror att den kommer att förlora. Men man kan ju alltid hoppas. Istället tror jag att ”The Kids Are All Right” (Lisa Cholodenko, USA, 2010) vinner. Men det är en ganska vild gissning.

Årets regissörsoscar går troligtvis till David Fincher, som regisserade ”The Social Network”. Denna gissning baserar jag på det faktum att han vann en Golden Globe i samma kategori, och resultaten skiljer sig inte mycket mellan de två galorna. Visst tycker jag att Fincher är en värdig vinnare. Inte bara för denna film, utan även för att han gjort andra bra filmer. Jag tänker då främst på ”Seven” (USA, 1995) och ”Fight Club” (USA/Tyskland, 1999). Egentligen är det kanske lite fel att titta på filmer som inte är med på årets gala, men ibland kan man inte låta bli att tycka att en person som gjort mycket bra tidigare i sin karriär förtjänar lite erkännande. Samtidigt känns det dock som att Darren Aronofsky är den värdigaste vinnaren för ”Black Swan”, som är en av årets starkaste filmupplevelser.

I kategorin Årets bästa film är det i år tio filmer som är nominerade. Återigen hoppas jag på att ”Inception” vinner, eftersom jag, som sagt, tycker att det är en av det senaste decenniets bästa science fiction-filmer. Men det känns dock inte troligt att den vinner, eftersom den, som sagt, inte är lika finkulturell som övriga filmer. ”The Social Network” känns som den troligaste vinnaren, eftersom den både är lite finkulturell, samtidigt som den tilltalar den nutida publiken i och med att den handlar om Facebook, som stora delar av västvärlden använder dagligen. Men om inte ”Inception” vinner, ser jag helst att ”Black Swan”, en av mina favoritfilmer detta året, vinner.

Jag kommer ihåg år 2001 då det stod mellan tre filmer i många kategorier. Det var ”Crouching Tiger, Hidden Dragon” (Ang Lee, Taiwan/Honh Kong/USA/Kina, 2000), ”Gladiator” (Ridley Scott, USA/Storbritannien, 2000) och ”Traffic” (Steven Soderbergh, Tyskland/USA, 2000). Visst är detta tre väldigt bra filmer, men det var ju inte särskilt spännande när varje kategori handlade om samma tre filmer. I år är det dock mer variation, vilket gör att jag tror att det kommer att bli en väldigt spännande afton för de av oss som tänker sitta uppe hela natten med popcorn, läsk och hinkvis med starkt kaffe.

Rekommenderat

Svenska Epoch Times

Publisher
Vasilios Zoupounidis
Politisk chefredaktör
Daniel Sundqvist
Opinionschef
Lotta Gröning
Sportchef
Jonas Arnesen
Kulturchef
Einar Askestad

Svenska Epoch Times
DN-skrapan
Rålambsvägen 17
112 59 Stockholm

Epoch Times är en unik röst bland svenska medier. Vi är fristående och samtidigt en del av det stora globala medienätverket Epoch Media Group. Vi finns i 36 länder på 23 språk och är det snabbast växande nätverket av oberoende nyhetsmedier i världen. Svenska Epoch Times grundades år 2006 som webbtidning.

Epoch Times är en heltäckande nyhetstidning med främst riksnyheter och internationella nyheter.

Vi vill rapportera de viktiga händelserna i vår tid, inte för att de är sensationella utan för att de har betydelse i ett långsiktigt perspektiv.

Vi vill upprätthålla universella mänskliga värden, rättigheter och friheter i det vi publicerar. Svenska Epoch Times är medlem i Tidningsutgivarna (TU).

© Svenska Epoch Times 2024