loadingVinnarna: Kläddesigners poserar med sina vinnande bidrag i NTDTV:s 2008 Han Couture designtävling vid Prince George Ballroom på Manhattan den 19 oktober (Foton: Edward Dai/Epoch Times),
Vinnarna: Kläddesigners poserar med sina vinnande bidrag i NTDTV:s 2008 Han Couture designtävling vid Prince George Ballroom på Manhattan den 19 oktober (Foton: Edward Dai/Epoch Times),
Hälsa & Livsstil

Stor hantverksskicklighet på NTDTV:s första Han Couture-tävling

Epoch Times

Lotusblommor målade på sidentyg, långa släpande skärp och kejserliga brokader var några av de vackra detaljer som visades upp på den första internationella Han Couture designertävlingen som hölls vid Prince George Ballroom på Manhattan i New York den 19 oktober. 

Tävlingen är en del i New Tang Dynasty Television (NTDTV) globala kinesiska tävlingsserie 2008 som innefattar bland annat konst, musik, kampsport och kulinarisk talang.

Catwalken förflöt i lugnt tempo jämfört med en vanlig modevisning och innehöll iögonfallande kreationer. Där fanns allt ifrån den mer familjära designen man kan se på traditionella kinesiska målningar–enkla linjer, breda isättningar och luftiga tyger–till dräkter liknande de som finns i kampsportsböcker. Riktlinjerna för tävlingen var att ”låna mönster från kläder skapade under Tang-, Song- och Mingdynastin för att återskapa samtida plagg,” målsättningen var att öppna dörren på vid gavel för att lyfta fram varierade stilar och ge utrymme för inspiration.

När kombinationen öst-väst inte fungerade, återgick juryn till äkthet som sitt främsta bedömningskriteria.

-För att hjälpa till med att utveckla Han modet fullständigt har vi använt oss av den här uttagningsprocessen, säger jurymedlemmen Amy Li, som är en prisbelönt modesigner utbildad i Kina.

-Vi kommer att hålla tävlingen även i framtiden. Vi anser att det finns mycket att lyfta fram här eftersom den kinesiska kulturen med sin 5000-åriga modehistoria redan äger stor rikedom, och vi vill gärna se lite mer av det. Det finns några plagg som inte är särskilt asiatiska och vi ansåg att de integrerat sig med västerländska element. Även om de var vackra i vissa fall, passade de inte in och minskade helhetsbilden.

Varje tävlande fick lämna in flera plagg i de två kategorierna, ledig dräkt samt högtidsdräkt. Förutom en trofé och ett diplom, fick guldvinnaren en summa på 10 000 $, silver 5000 $ och brons 2000 $ i kontanter.

Liqing Chen från Taiwan, vann silver i kategorin ”ledig dräkt”. Kännetecknet för hennes konfektion var de skålformade ärmar och former som visuellt såg ut som om de kommit ut ur en målning

-Förhistoriskt kinesiskt mode var mycket elegant, enkelt men ändå djärvt, säger Chen. Även om inte min design var så fantastisk, kräver inte Han Couture stilen mycket för att det ska bli vackert.

Amy Li kommenterade plagget som tog guld i kategorin ”högtidsdräkt”. Med temat ”Ögonblick”.

-Med aftondräkten som vann guldet kände vi att den fångade upp tiden för den traditionella kinesiska sömnadskonsten, säger Li. Den var mycket vacker samtidigt som den också var väldigt äkta.

Några medlemmar från designindustrin fanns på plats i publiken. Modevisningsproducenten, Sandi Grant från New York fann showen imponerande.

-Jag älskade färgerna, paljetterna och brodyren som sytts på stygn efter stygn, de är verkligen begåvade, sade Sandi.

-Den var annorlunda från ordinarie modevisningar, sade Wright Lavera, före detta fotomodell och modekonsult, som idag undervisar unga modeller och håller modevisningar för blivande designers i New York.

-Modellerna stannade upp och gjorde pauser och de bar verkligen upp dräkterna- istället för att bara rusa tvärsöver scenen. De var eleganta och graciösa. Sådan gör jag också och så lär jag mina flickor att göra.

Det 5000 åriga Han-klädmodet grundar sig på ett gammalt talesätt, ”Ett med himlen och människan.” Couture reflekterar den tidens människors respekt och tillit till gud.

Klädesplagg började framträda runt 2000 f.Kr i Kina och därmed avslutade det förhistoriska stadiet då människor svepte in sig i djurskinn. Människorna började observera sin omgivning och införlivade naturelementen i sina kläder. Till exempel, himlen var blå, därför var överdelen på plagget svartfärgad för att symbolisera himlen. Jorden var gul, och för att få det nedre klädesplagget att likna jorden färgade man den gul. Ett skärp som knöts runt midjan symboliserade balansen man behöver för att leva mellan mellan himmel och jord.

Med sin krångliga utstyrsel, visade det kinesiska folket tydligt sin djupa tillit till himmel och jord. Forntidsfolk i Kina trodde att om de uppvisade ett vänligt sinne, skulle gudarna avslöja universums djupaste sanning och människorna kunde uppnå visdom och därmed en blomstrande framtid.

Översatt från:
http://www.ntdtv.com/xtr/b5/2008/10/21/a211644.html



Elsie He vinnare i guldkategorin ”ledig klädsel” med sin dräkt ”Minnen av vänskap” i NTDTV:s Han Couture tävling vid Prince George Ballroom på Manhattan den 19 oktober.



Guldet i kategorin högtidsdräkt gick till Zhaoqing Wang, för hennes konfektion ”Ögonblick”



Minghua Cheng tog bronsmedaljen med sin ”Tang Lady” i kategorin ”ledig stil”. (Foto: Seth Holehouse/The Epoch Times)

Mest lästa

Rekommenderat

loadingVinnarna: Kläddesigners poserar med sina vinnande bidrag i NTDTV:s 2008 Han Couture designtävling vid Prince George Ballroom på Manhattan den 19 oktober (Foton: Edward Dai/Epoch Times),
Vinnarna: Kläddesigners poserar med sina vinnande bidrag i NTDTV:s 2008 Han Couture designtävling vid Prince George Ballroom på Manhattan den 19 oktober (Foton: Edward Dai/Epoch Times),
Hälsa & Livsstil

Stor hantverksskicklighet på NTDTV:s första Han Couture-tävling

Epoch Times

Lotusblommor målade på sidentyg, långa släpande skärp och kejserliga brokader var några av de vackra detaljer som visades upp på den första internationella Han Couture designertävlingen som hölls vid Prince George Ballroom på Manhattan i New York den 19 oktober. 

Tävlingen är en del i New Tang Dynasty Television (NTDTV) globala kinesiska tävlingsserie 2008 som innefattar bland annat konst, musik, kampsport och kulinarisk talang.

Catwalken förflöt i lugnt tempo jämfört med en vanlig modevisning och innehöll iögonfallande kreationer. Där fanns allt ifrån den mer familjära designen man kan se på traditionella kinesiska målningar–enkla linjer, breda isättningar och luftiga tyger–till dräkter liknande de som finns i kampsportsböcker. Riktlinjerna för tävlingen var att ”låna mönster från kläder skapade under Tang-, Song- och Mingdynastin för att återskapa samtida plagg,” målsättningen var att öppna dörren på vid gavel för att lyfta fram varierade stilar och ge utrymme för inspiration.

När kombinationen öst-väst inte fungerade, återgick juryn till äkthet som sitt främsta bedömningskriteria.

-För att hjälpa till med att utveckla Han modet fullständigt har vi använt oss av den här uttagningsprocessen, säger jurymedlemmen Amy Li, som är en prisbelönt modesigner utbildad i Kina.

-Vi kommer att hålla tävlingen även i framtiden. Vi anser att det finns mycket att lyfta fram här eftersom den kinesiska kulturen med sin 5000-åriga modehistoria redan äger stor rikedom, och vi vill gärna se lite mer av det. Det finns några plagg som inte är särskilt asiatiska och vi ansåg att de integrerat sig med västerländska element. Även om de var vackra i vissa fall, passade de inte in och minskade helhetsbilden.

Varje tävlande fick lämna in flera plagg i de två kategorierna, ledig dräkt samt högtidsdräkt. Förutom en trofé och ett diplom, fick guldvinnaren en summa på 10 000 $, silver 5000 $ och brons 2000 $ i kontanter.

Liqing Chen från Taiwan, vann silver i kategorin ”ledig dräkt”. Kännetecknet för hennes konfektion var de skålformade ärmar och former som visuellt såg ut som om de kommit ut ur en målning

-Förhistoriskt kinesiskt mode var mycket elegant, enkelt men ändå djärvt, säger Chen. Även om inte min design var så fantastisk, kräver inte Han Couture stilen mycket för att det ska bli vackert.

Amy Li kommenterade plagget som tog guld i kategorin ”högtidsdräkt”. Med temat ”Ögonblick”.

-Med aftondräkten som vann guldet kände vi att den fångade upp tiden för den traditionella kinesiska sömnadskonsten, säger Li. Den var mycket vacker samtidigt som den också var väldigt äkta.

Några medlemmar från designindustrin fanns på plats i publiken. Modevisningsproducenten, Sandi Grant från New York fann showen imponerande.

-Jag älskade färgerna, paljetterna och brodyren som sytts på stygn efter stygn, de är verkligen begåvade, sade Sandi.

-Den var annorlunda från ordinarie modevisningar, sade Wright Lavera, före detta fotomodell och modekonsult, som idag undervisar unga modeller och håller modevisningar för blivande designers i New York.

-Modellerna stannade upp och gjorde pauser och de bar verkligen upp dräkterna- istället för att bara rusa tvärsöver scenen. De var eleganta och graciösa. Sådan gör jag också och så lär jag mina flickor att göra.

Det 5000 åriga Han-klädmodet grundar sig på ett gammalt talesätt, ”Ett med himlen och människan.” Couture reflekterar den tidens människors respekt och tillit till gud.

Klädesplagg började framträda runt 2000 f.Kr i Kina och därmed avslutade det förhistoriska stadiet då människor svepte in sig i djurskinn. Människorna började observera sin omgivning och införlivade naturelementen i sina kläder. Till exempel, himlen var blå, därför var överdelen på plagget svartfärgad för att symbolisera himlen. Jorden var gul, och för att få det nedre klädesplagget att likna jorden färgade man den gul. Ett skärp som knöts runt midjan symboliserade balansen man behöver för att leva mellan mellan himmel och jord.

Med sin krångliga utstyrsel, visade det kinesiska folket tydligt sin djupa tillit till himmel och jord. Forntidsfolk i Kina trodde att om de uppvisade ett vänligt sinne, skulle gudarna avslöja universums djupaste sanning och människorna kunde uppnå visdom och därmed en blomstrande framtid.

Översatt från:
http://www.ntdtv.com/xtr/b5/2008/10/21/a211644.html



Elsie He vinnare i guldkategorin ”ledig klädsel” med sin dräkt ”Minnen av vänskap” i NTDTV:s Han Couture tävling vid Prince George Ballroom på Manhattan den 19 oktober.



Guldet i kategorin högtidsdräkt gick till Zhaoqing Wang, för hennes konfektion ”Ögonblick”



Minghua Cheng tog bronsmedaljen med sin ”Tang Lady” i kategorin ”ledig stil”. (Foto: Seth Holehouse/The Epoch Times)

Rekommenderat

Svenska Epoch Times

Publisher
Vasilios Zoupounidis
Politisk chefredaktör
Daniel Sundqvist
Opinionschef
Lotta Gröning
Sportchef
Jonas Arnesen
Kulturchef
Einar Askestad (föräldraledig)

Svenska Epoch Times
DN-skrapan
Rålambsvägen 17
112 59 Stockholm

Epoch Times är en unik röst bland svenska medier. Vi är fristående och samtidigt en del av det stora globala medienätverket Epoch Media Group. Vi finns i 36 länder på 23 språk och är det snabbast växande nätverket av oberoende nyhetsmedier i världen. Svenska Epoch Times grundades år 2006 som webbtidning.

Epoch Times är en heltäckande nyhetstidning med främst riksnyheter och internationella nyheter.

Vi vill rapportera de viktiga händelserna i vår tid, inte för att de är sensationella utan för att de har betydelse i ett långsiktigt perspektiv.

Vi vill upprätthålla universella mänskliga värden, rättigheter och friheter i det vi publicerar. Svenska Epoch Times är medlem i Tidningsutgivarna (TU).

© Svenska Epoch Times 2024