loadingFör fullsatt hus visades den sista föreställningen av nyårsföreställningen, Chinese New Year Splendor på Radio City Musik Hall i New York den 9 februari. (Dai Bing/The Epoch Times)
För fullsatt hus visades den sista föreställningen av nyårsföreställningen, Chinese New Year Splendor på Radio City Musik Hall i New York den 9 februari. (Dai Bing/The Epoch Times)
Shen Yun

Splendor inledde det nya kinesiska året i New York

John Nania, Epoch Times New York

Under elva dagar har 15 föreställningar presenterat, dans och musik enligt traditionell kinesisk kultur för en mångfaldig och uppskattande publik.

Jerry Ames, koreograf och steppdansmästare, gav sina synpunkter på föreställningen:

– Talangen är fantastisk och musiken och bakgrunden är väldigt praktfull, tyckte han.

– Den fina färgsättningen och sättet som kostymerna sammansmälte med bakgrunden var mycket imponerande. Det är mycket elegant, mycket lyckat. Vi är mycket glada över att vi kommit, sade Jerry Ames.

Showen visar den traditionella kinesiska kulturen på ett sätt du inte kan se någon annanstans – särskilt inte i Kina, där det kinesiska kommunistpartiet aktivt har förstört föremål och undertryckt ritualer från den traditionella kulturen.

– Kulturen är menad att föra fram fred och harmoni mellan grannar. Denna harmoni inkluderar sanning, medkänsla och tolerans, sade Daniel Lee, fastighetsinvesterare från New York.

Lee hänvisade till Falun Gongs principer, en traditionell kinesisk metod som innehåller meditation och stillsamma rörelser. Den kinesiska kommunistregimen har förföljt Falun Gong-utövare sedan 1999.

En mot showen
och mot Falun Gong kritisk artikel dök upp i välkända New York Times den 6 februari. Artikeln nämndes av många i publiken som intervjuades.

Mr O´Meara gav en av de vanligaste kommentarerna:
– Vi läste artikeln i New York Times igår som sade att den kinesiska regeringen inte ville att folk skulle gå på den här showen. Men vi är rebeller.

Vissa gav en mer ingående respons på artikeln, som bankmannen Ron Sablosky.

– Det fick verkligen
inte oss att låta bli att komma och jag tror inte att det skulle hindra någon, eftersom det verkligen är högst orättvist. Det kan till och med anses vara oetiskt.

Redovisningschef Penny Cohn hade läst New York Times artikel och påpekade:
– Faktum är att den gjorde mig nyfiken.

De två pjäserna som berörde förföljelsen mot Falun Gong, ”The Risen Lotus Flower” och ”The Power of Awareness” togs upp av många i publiken som deras favoriter.

Amerigo Fabbri, domprost på Pierson College och professor i modern litteratur på Yale University, pratade om ”The Risen Lotus Flower”.

– Det fanns tre kvinnor i ett fängelse och en av dem offrade livet för att hjälpa de andra två, detta är stora, stora element ur kulturen som utan tvivel överförs i showen, sade han.

– Showen är enastående, jag menar fantastisk. De gör ett enormt jobb med att föra samman den historiska kinesiska kulturen. Ljudeffekterna, synintrycken, specialeffekterna, sången och dansen är bara helt fantastisk, tyckte Fabbri.

Publik utanför Nordamerika kommer snart att få del av detta unika fönster till traditionell kinesisk kultur via dans och musik, men även genom berättelser från både forna och moderna tider. De två företagen Divine Performing Arts of New York och Divine Performing Arts on Tour samarbetade för att presentera showen i Radio City Music Hall i New York. Nu kommer de att ge sig ut på varsitt håll i övriga världen. Den ena gruppen åker till Asien och Oceanien medan den andra åker till Europa.

Divine Performing Arts internationella turné startar i Tyskland och Japan.

För information om alla kommande shower, besök: www.DivinePerformingArts.org

Epoch Times är stolt sponsor av Chinese New Year Splendor.

Översatt från engelsk version


Publiken gav stående ovationer vid Chinese New Year Splendors sista show på Radio City. (Foto: Dai Bing/The Epoch Times)

Publiken gav stående ovationer vid Chinese New Year Splendors sista show på Radio City. (Foto: Dai Bing/The Epoch Times)


Jerry Ames och kompanjonen, Adorama på Splendor på fredagskvällen. (Jan Jekielek/The Epoch Times)

Jerry Ames och kompanjonen, Adorama på Splendor på fredagskvällen. (Jan Jekielek/The Epoch Times)


Amerigo Fabbri vid Chinese New Year Splendors avskedsföreställning i Radio City Music Hall. (Foto: Jan Jekielek/The Epoch Times)

Amerigo Fabbri vid Chinese New Year Splendors avskedsföreställning i Radio City Music Hall. (Foto: Jan Jekielek/The Epoch Times)


Ronald A. Sablosky och Mary Ann Oklesson. (Foto: Ma Youzhi/The Epoch Times)

Ronald A. Sablosky och Mary Ann Oklesson. (Foto: Ma Youzhi/The Epoch Times)

Mest lästa

Rekommenderat

loadingFör fullsatt hus visades den sista föreställningen av nyårsföreställningen, Chinese New Year Splendor på Radio City Musik Hall i New York den 9 februari. (Dai Bing/The Epoch Times)
För fullsatt hus visades den sista föreställningen av nyårsföreställningen, Chinese New Year Splendor på Radio City Musik Hall i New York den 9 februari. (Dai Bing/The Epoch Times)
Shen Yun

Splendor inledde det nya kinesiska året i New York

John Nania, Epoch Times New York

Under elva dagar har 15 föreställningar presenterat, dans och musik enligt traditionell kinesisk kultur för en mångfaldig och uppskattande publik.

Jerry Ames, koreograf och steppdansmästare, gav sina synpunkter på föreställningen:

– Talangen är fantastisk och musiken och bakgrunden är väldigt praktfull, tyckte han.

– Den fina färgsättningen och sättet som kostymerna sammansmälte med bakgrunden var mycket imponerande. Det är mycket elegant, mycket lyckat. Vi är mycket glada över att vi kommit, sade Jerry Ames.

Showen visar den traditionella kinesiska kulturen på ett sätt du inte kan se någon annanstans – särskilt inte i Kina, där det kinesiska kommunistpartiet aktivt har förstört föremål och undertryckt ritualer från den traditionella kulturen.

– Kulturen är menad att föra fram fred och harmoni mellan grannar. Denna harmoni inkluderar sanning, medkänsla och tolerans, sade Daniel Lee, fastighetsinvesterare från New York.

Lee hänvisade till Falun Gongs principer, en traditionell kinesisk metod som innehåller meditation och stillsamma rörelser. Den kinesiska kommunistregimen har förföljt Falun Gong-utövare sedan 1999.

En mot showen
och mot Falun Gong kritisk artikel dök upp i välkända New York Times den 6 februari. Artikeln nämndes av många i publiken som intervjuades.

Mr O´Meara gav en av de vanligaste kommentarerna:
– Vi läste artikeln i New York Times igår som sade att den kinesiska regeringen inte ville att folk skulle gå på den här showen. Men vi är rebeller.

Vissa gav en mer ingående respons på artikeln, som bankmannen Ron Sablosky.

– Det fick verkligen
inte oss att låta bli att komma och jag tror inte att det skulle hindra någon, eftersom det verkligen är högst orättvist. Det kan till och med anses vara oetiskt.

Redovisningschef Penny Cohn hade läst New York Times artikel och påpekade:
– Faktum är att den gjorde mig nyfiken.

De två pjäserna som berörde förföljelsen mot Falun Gong, ”The Risen Lotus Flower” och ”The Power of Awareness” togs upp av många i publiken som deras favoriter.

Amerigo Fabbri, domprost på Pierson College och professor i modern litteratur på Yale University, pratade om ”The Risen Lotus Flower”.

– Det fanns tre kvinnor i ett fängelse och en av dem offrade livet för att hjälpa de andra två, detta är stora, stora element ur kulturen som utan tvivel överförs i showen, sade han.

– Showen är enastående, jag menar fantastisk. De gör ett enormt jobb med att föra samman den historiska kinesiska kulturen. Ljudeffekterna, synintrycken, specialeffekterna, sången och dansen är bara helt fantastisk, tyckte Fabbri.

Publik utanför Nordamerika kommer snart att få del av detta unika fönster till traditionell kinesisk kultur via dans och musik, men även genom berättelser från både forna och moderna tider. De två företagen Divine Performing Arts of New York och Divine Performing Arts on Tour samarbetade för att presentera showen i Radio City Music Hall i New York. Nu kommer de att ge sig ut på varsitt håll i övriga världen. Den ena gruppen åker till Asien och Oceanien medan den andra åker till Europa.

Divine Performing Arts internationella turné startar i Tyskland och Japan.

För information om alla kommande shower, besök: www.DivinePerformingArts.org

Epoch Times är stolt sponsor av Chinese New Year Splendor.

Översatt från engelsk version


Publiken gav stående ovationer vid Chinese New Year Splendors sista show på Radio City. (Foto: Dai Bing/The Epoch Times)

Publiken gav stående ovationer vid Chinese New Year Splendors sista show på Radio City. (Foto: Dai Bing/The Epoch Times)


Jerry Ames och kompanjonen, Adorama på Splendor på fredagskvällen. (Jan Jekielek/The Epoch Times)

Jerry Ames och kompanjonen, Adorama på Splendor på fredagskvällen. (Jan Jekielek/The Epoch Times)


Amerigo Fabbri vid Chinese New Year Splendors avskedsföreställning i Radio City Music Hall. (Foto: Jan Jekielek/The Epoch Times)

Amerigo Fabbri vid Chinese New Year Splendors avskedsföreställning i Radio City Music Hall. (Foto: Jan Jekielek/The Epoch Times)


Ronald A. Sablosky och Mary Ann Oklesson. (Foto: Ma Youzhi/The Epoch Times)

Ronald A. Sablosky och Mary Ann Oklesson. (Foto: Ma Youzhi/The Epoch Times)

Rekommenderat

Svenska Epoch Times

Publisher
Vasilios Zoupounidis
Politisk chefredaktör
Daniel Sundqvist
Opinionschef
Lotta Gröning
Sportchef
Jonas Arnesen
Kulturchef
Einar Askestad (föräldraledig)

Svenska Epoch Times
DN-skrapan
Rålambsvägen 17
112 59 Stockholm

Epoch Times är en unik röst bland svenska medier. Vi är fristående och samtidigt en del av det stora globala medienätverket Epoch Media Group. Vi finns i 36 länder på 23 språk och är det snabbast växande nätverket av oberoende nyhetsmedier i världen. Svenska Epoch Times grundades år 2006 som webbtidning.

Epoch Times är en heltäckande nyhetstidning med främst riksnyheter och internationella nyheter.

Vi vill rapportera de viktiga händelserna i vår tid, inte för att de är sensationella utan för att de har betydelse i ett långsiktigt perspektiv.

Vi vill upprätthålla universella mänskliga värden, rättigheter och friheter i det vi publicerar. Svenska Epoch Times är medlem i Tidningsutgivarna (TU).

© Svenska Epoch Times 2024