Klockan tio i dag avslöjas resultaten i den internationella kunskapsmätningen Timss. Då kommer besked om de svenska eleverna förbättrat eller försämrat sina kunskaper i matematik och naturvetenskap, och hur Sverige klarar sig jämfört med andra länder.
Timss är jämte Pisa den största kunskapsmätningen som görs. Hela 580 000 grundskoleelever i 64 länder/regioner har deltagit i det senaste testet som genomfördes våren 2015. Ytterligare 60 000 gymnasieelever i nio länder deltog i Timss Advanced.
Medan Timss speglar hela grupperna fjärde- och åttondeklassare är Timss Advanced en mätning av en mindre grupp gymnasieelever: de som läser matematik och fysik på en avancerad nivå. I Sverige är det sistaårselever på natur- och teknikprogrammen som testats.
Viktiga besked
Mätningarna fyller en viktig funktion eftersom de visar utveckling över tid. I Sverige finns inga motsvarande tester – de nationella proven har olika betoning från gång till gång så resultaten går inte att jämföra från ett år till ett annat. Och betygen är inte heller stabila mätare. Det har visat sig i Sverige att betygssnittet stigit samtidigt som resultaten i internationella tester generellt sjunkit.
Efter chocken
Med tanke på den Pisachock som drabbade Sverige 2013, med dramatiskt försämrade resultat, kan man säga att det nu är upp till bevis. Har insikten om svensk skolas svagheter, och alla politiska initiativ som tagits både förr och senare för att förbättra skolan, möjligen lett till förbättringar? Eller dröjer de ytterligare ett antal år?
Läget är detta: Förra gången fjärde- och åttondeklassarna testades, 2011, gick det bra för fjärdeklassarna i naturvetenskap. I övrigt hamnade resultaten under snittet för de närmast jämförbara länderna i EU/OECD.
I Timss Advanced, som genomfördes 2008, gjorde de svenska gymnasieeleverna en svag prestation i matematik och en internationellt sett medelmåttig prestation i fysik. Sett över tid har de svenska resultaten backat påtagligt.
(TT)
Timss och Timss Advanced |
Timss är en förkortning för Trends in International Mathematics and Science Study. Timss undersöker elevers kunskaper i matematik och naturvetenskap i årskurs 4 och 8. Ansvarig är organisationen The International Association for the Evaluation of Educational Achievement (IEA). I Sverige: Skolverket i samarbete med forskare. Timss genomförs vart fjärde år. I Timss 2015 deltog 580 000 elever från 64 länder eller regioner. I Sverige deltog 4 100 svenska elever i årskurs 4 och 4 100 elever årskurs 8. IEA genomför också undersökningar bland gymnasieelever: Timss Advanced. Timss Advanced mäter gymnasieelevers kunskaper i avancerad matematik och fysik. I Timss Advanced 2015 deltog cirka 60 000 gymnasieelever från nio länder. I Sverige deltog 3 900 elever i matematikprovet och 3 700 elever i fysikprovet. Eleverna gick vid provtillfället sista året på natur- eller teknikprogrammet. Källor: IEA och Skolverket |
Resultaten förra gången |
Timss 2011 redovisades 2012 och visade för svensk del: Årskurs 4, matematik: 504 poäng. Det är strax över det internationella medelvärdet som alltid ligger på 500 poäng men under snittet bland de deltagande EU/OECD-länderna. Årskurs 4, naturvetenskap: 533 poäng, vilket var över EU/OECD-snittet. Årskurs 8, matematik: 484 poäng, under såväl hela det internationella medelvärdet som EU/OECD-snittet. Årskurs 8, naturvetenskap: 509 poäng, under EU/OECD-snittet. Timss Advanced redovisades 2008 redovisades 2009 och visade för svensk del: Matematik: 412 poäng, ett svagt resultat internationellt. Fysik: 497 poäng, en genomsnittlig nivå jämfört med de andra deltagande länderna. Källa: IEA, Skolverket och IVA |