Bernardo Kliksbergs enkla framtoning passar bra ihop med hans lärosatser. Grundaren till disciplinen ”social förvaltning” talade med Epoch Times om sociala och kulturella frågor och återkomsten av begreppet ”hänsyn till andra”.
Han har fem universitetsexamen, är författare till 63 böcker och hundratals artiklar. Doktor Bernardo Kliksberg är global mentor inom Corporate Social Responsibility, CSR, (Företagens samhällsansvar) och grundare av den nya disciplinen ”social förvaltning”. Detta har fört honom världen runt för att ge rådgivning till olika organ, bland annat FN och Unicef. Där berättar han om den nya disciplinen som lägger tonvikt på det etiska för att förbättra sociala förhållanden.
Ta på sig skulden kan rädda företaget
Epoch Times: Vilka värderingar är socialt ansvarstagande baserat på?
Kliksberg: För mig härrör det från berättelsen om Kain och Abel. Kain dräpte sin bror Abel på grund av avundsjuka och elakhet, eftersom Abel stod närmare Gud. Det är ren själviskhet: ”jag bryr mig inte alls om andra”. Om någon står i vägen för min lycka så förintar jag honom eller henne.
Men det finns också andra saker som går i motsatt riktning. I min tv-show finns många samtida figurer och händelser som visar att människan har en stor potential för solidaritet som vi behöver stimulera och mobilisera.
Jag väljer att mobilisera solidaritetsalternativet istället för det egoistiska.
Epoch Times: Kommer det att gå bra för ett företag som tar socialt ansvar?
Kliksberg: CSR är en vinst sett från båda håll. Företaget går väldigt bra eftersom CSR:s goda anseende ger förtroende, och arbetarna presterar bättre och ger mer av sig själva – det har verifierats.
Framförallt kommer en entreprenör med CSR att leva ett rikare liv med bättre inre harmoni och vara ett gott exempel för sin familj och sina barn. Jag skulle säga att ’socialt ansvarstagande’ är en livsstil.
Epoch Times: Är begreppet ”hänsyn till andra” en uppåtgående trend?
Kliksberg: Det finns två trender för närvarande. Dels Kain-trenden med finansiell spekulation, som inte har någon respekt för andra, och utarmar nationer och folk.
Men det finns också 140 miljoner människor som gör volontärarbete, som frivilligt hjälper andra utan betalning, bara för att de vill hjälpa till. Detta företagsfenomen har stor betydelse för samhället.
Många områden i världen vill hitta sätt att bli bättre. Det finns massor av människor som blir inspirerade av solidaritet och socialt ansvarstagande.
Epoch Times: Vilken roll spelar det civila samhället för att få dessa organisationer att fullgöra sitt sociala ansvarstagande?
Kliksberg: En central roll. Korruption behandlas vanligtvis ur ett juridiskt perspektiv, vilket är rätt. Stränga lagar måste införas (ingen straffrihet) och så vidare, men jag skulle vilja lägga till en sak. De nordiska länderna har minst korruption i världen. Där ses det korrupta beteendet som något skamligt. Samhället utesluter de som är korrumperade, de betraktas som föraktliga. Det här är inte något som bara kommer av sig självt och det kan inte lagstiftas fram. Det har att göra med värderingar och utbildning.
Mediterande chefer fattar bättre beslut
Till exempel om man lyckas förstärka idén om volontärarbete bland ungdomar så dödar det korruptionen. Alla slags hinder och kontroll måste sättas upp emot korruption men vi måste också jobba med kultur och utbildning för att ändra attityden i motsatt riktning. Framgången för dessa samhällen i deras kamp mot korruption ligger inte i dess rättsliga framgång utan snarare i dess etiska framgång.
Epoch Times: Tror du att man kan relatera ateism med sådan respektlöshet mot andra?
Kliksberg: Min far hade en huvudtes: ”De som tror att de inte tror, de tror verkligen att de inte tror”. Det kan finnas olika situationer men människan har en djup andlig bakgrund.
I grundskolan kan man ingjuta värden som solidaritet, samarbete, närhet med andra och att älska dem. Då är chansen stor att dessa barn, med andliga och etiska värderingar, kommer att bli goda människor på alla sätt. Bra undervisning om andliga värden är något av de mest värdefulla tillgångar en människa kan få.