loadingEuropa har runt 1 000 sociala livsmedelsbutiker. Storbritanniens första öppnade i måndags, den 9 december 2013. (Foto: Med tillstånd av Community Shop)
Europa har runt 1 000 sociala livsmedelsbutiker. Storbritanniens första öppnade i måndags, den 9 december 2013. (Foto: Med tillstånd av Community Shop)
Utrikes

Social livsmedelsbutik öppnar i England

Jane Gray

På måndagen slog Storbritanniens första ”sociala livsmedelsbutik” upp portarna i Barnsley i Yorkshire. Butikshyllorna är fyllda med överskottslivsmedel, varor som annars skulle gått till spillo säljs nu för en tredjedel av det normala priset.

Butiken är tillgänglig via medlemskort och endast för kunder som har förmåner som inkomstbaserat bidrag för arbetssökande eller behovsprövad pension. Runt 500 boende i området har erbjudits att delta.

Även fast det är den första butiken i Storbritannien är inte tanken bakom den ny. Omkring 1 000 liknande butiker finns redan i Europa, varav cirka 600 i Frankrike.

Organisationen bakom initiativet i Storbritannien, Community Shop, är redan expert på att lösa överskottsproblem för stormarknader. Förutom den här butiken vill de öppna butiker på fler platser i landet under 2014.

Sarah Dunwell, social entreprenör, som leder pilotprojektet på moderbolaget, Company Shop, sade att butikerna kommer att fungera som ”en bro mellan vanliga kunder och välgörenhetsorganisationer för livsmedel”.

”Den är utformad för att göra det lättare för människor som har en låg familjebudget”, sade hon.

Dunwell sade att sociala butiker kan ge en långsiktig lösning för människor som lever på existensminimum, medan soppkök kan ge stöd omgående.

Livsmedelskedjorna som Asda, Tesco, Morrisons, Tetley, Co-operative Foods, Ocado, Marks & Spencer och tillverkaren Youngs och Muller stöder systemet. Alla ger överskottslivsmedel till Community Shop.

Det globala snacksföretaget Mondelez International, som äger Cadbury, och de varumärken som tidigare ägdes av Kraft Food, deltar också.

Tony Bilsborough från Mondelez International sade att de vill hitta innovativa sätt att säkerställa att överskottsmaten ”når folks tallrikar”. De kommer att stödja programmet när det sprider sig till andra områden.

Dunwell sade att systemet ger en ”etisk lösning på matavfallsproblemet”. Bara Tesco producerade 28 500 ton matavfall under årets första sex månader.

Dunwell betonade att butiken har varor av god kvalitet som inte har gått ut i datum.

Det som skiljer sig är att det kommer att finnas färre valmöjligheter.

”Det kommer alltid att finnas ost, men en dag kanske det finns cheddar och en annan dag Red Leicester”, sade hon.

Dessutom finns det frysta livsmedelsprodukter med etiketter från konkurrerande livsmedelskedjor som normalt inte skulle säljas på samma ställe.

Det kan också vara testprodukter eller varor som är felmärkta. Butiken kommer inte att sälja alkohol eller tobak.

Dunwell sade att de sociala butikerna förväntas bli självförsörjande efter det första året.

Sex butiker är tänkta att öppna i London under 2014 och tjugo butiker förväntas ha öppnat i hela Storbritannien vid slutet av 2014.

Översatt från engelska

Mest lästa

Rekommenderat

loadingEuropa har runt 1 000 sociala livsmedelsbutiker. Storbritanniens första öppnade i måndags, den 9 december 2013. (Foto: Med tillstånd av Community Shop)
Europa har runt 1 000 sociala livsmedelsbutiker. Storbritanniens första öppnade i måndags, den 9 december 2013. (Foto: Med tillstånd av Community Shop)
Utrikes

Social livsmedelsbutik öppnar i England

Jane Gray

På måndagen slog Storbritanniens första ”sociala livsmedelsbutik” upp portarna i Barnsley i Yorkshire. Butikshyllorna är fyllda med överskottslivsmedel, varor som annars skulle gått till spillo säljs nu för en tredjedel av det normala priset.

Butiken är tillgänglig via medlemskort och endast för kunder som har förmåner som inkomstbaserat bidrag för arbetssökande eller behovsprövad pension. Runt 500 boende i området har erbjudits att delta.

Även fast det är den första butiken i Storbritannien är inte tanken bakom den ny. Omkring 1 000 liknande butiker finns redan i Europa, varav cirka 600 i Frankrike.

Organisationen bakom initiativet i Storbritannien, Community Shop, är redan expert på att lösa överskottsproblem för stormarknader. Förutom den här butiken vill de öppna butiker på fler platser i landet under 2014.

Sarah Dunwell, social entreprenör, som leder pilotprojektet på moderbolaget, Company Shop, sade att butikerna kommer att fungera som ”en bro mellan vanliga kunder och välgörenhetsorganisationer för livsmedel”.

”Den är utformad för att göra det lättare för människor som har en låg familjebudget”, sade hon.

Dunwell sade att sociala butiker kan ge en långsiktig lösning för människor som lever på existensminimum, medan soppkök kan ge stöd omgående.

Livsmedelskedjorna som Asda, Tesco, Morrisons, Tetley, Co-operative Foods, Ocado, Marks & Spencer och tillverkaren Youngs och Muller stöder systemet. Alla ger överskottslivsmedel till Community Shop.

Det globala snacksföretaget Mondelez International, som äger Cadbury, och de varumärken som tidigare ägdes av Kraft Food, deltar också.

Tony Bilsborough från Mondelez International sade att de vill hitta innovativa sätt att säkerställa att överskottsmaten ”når folks tallrikar”. De kommer att stödja programmet när det sprider sig till andra områden.

Dunwell sade att systemet ger en ”etisk lösning på matavfallsproblemet”. Bara Tesco producerade 28 500 ton matavfall under årets första sex månader.

Dunwell betonade att butiken har varor av god kvalitet som inte har gått ut i datum.

Det som skiljer sig är att det kommer att finnas färre valmöjligheter.

”Det kommer alltid att finnas ost, men en dag kanske det finns cheddar och en annan dag Red Leicester”, sade hon.

Dessutom finns det frysta livsmedelsprodukter med etiketter från konkurrerande livsmedelskedjor som normalt inte skulle säljas på samma ställe.

Det kan också vara testprodukter eller varor som är felmärkta. Butiken kommer inte att sälja alkohol eller tobak.

Dunwell sade att de sociala butikerna förväntas bli självförsörjande efter det första året.

Sex butiker är tänkta att öppna i London under 2014 och tjugo butiker förväntas ha öppnat i hela Storbritannien vid slutet av 2014.

Översatt från engelska

Rekommenderat

Svenska Epoch Times

Publisher
Vasilios Zoupounidis
Politisk chefredaktör
Daniel Sundqvist
Opinionschef
Lotta Gröning
Sportchef
Jonas Arnesen
Kulturchef
Einar Askestad (föräldraledig)

Svenska Epoch Times
DN-skrapan
Rålambsvägen 17
112 59 Stockholm

Epoch Times är en unik röst bland svenska medier. Vi är fristående och samtidigt en del av det stora globala medienätverket Epoch Media Group. Vi finns i 36 länder på 23 språk och är det snabbast växande nätverket av oberoende nyhetsmedier i världen. Svenska Epoch Times grundades år 2006 som webbtidning.

Epoch Times är en heltäckande nyhetstidning med främst riksnyheter och internationella nyheter.

Vi vill rapportera de viktiga händelserna i vår tid, inte för att de är sensationella utan för att de har betydelse i ett långsiktigt perspektiv.

Vi vill upprätthålla universella mänskliga värden, rättigheter och friheter i det vi publicerar. Svenska Epoch Times är medlem i Tidningsutgivarna (TU).

© Svenska Epoch Times 2024