loading
Interiör från en skobutik i Stockholm. (Foto: Hasse Holmberg/ TT)
Interiör från en skobutik i Stockholm. (Foto: Hasse Holmberg/ TT)
Ekonomi & Näringsliv

Snöfall gav rusning efter nya skor

Epoch Times

Klädförsäljningen steg med 5,6 procent i november jämfört med samma månad i fjol. Samtidigt ökade skoförsäljningen med 21,5 procent, enligt Stilindex från Svensk Handel-

”Black Friday, som fick sitt definitiva genombrott i år, gav modehandeln ett välkommet omsättningslyft. Helgen låg perfekt med den 25 november på fredagen då alla fått lön. Huruvida lönsamheten också ökade torde dock vara mycket osäkert”, säger Mikael Sandström branschordförande för Svensk Handel Stil, i ett pressmeddelande.

”Skohandeln, som är ännu mer väderberoende än klädhandeln, fick ordentlig fart på behovshandeln när snön kom i mitten av november. Det förklarar också den väldigt höga omsättningsökningen för skobranschen som till sin natur är väldigt slagig”, säger Mikael Sandström.

Tittar man på försäljningen totalt under årets första elva månader är siffrorna mer blygsamma. Försäljningen av kläder har gått upp med 0,5 procent. För skohandeln är ökningen 1,2 procent.

(TT)

Mest lästa

Rekommenderat

loading
Interiör från en skobutik i Stockholm. (Foto: Hasse Holmberg/ TT)
Interiör från en skobutik i Stockholm. (Foto: Hasse Holmberg/ TT)
Ekonomi & Näringsliv

Snöfall gav rusning efter nya skor

Epoch Times

Klädförsäljningen steg med 5,6 procent i november jämfört med samma månad i fjol. Samtidigt ökade skoförsäljningen med 21,5 procent, enligt Stilindex från Svensk Handel-

”Black Friday, som fick sitt definitiva genombrott i år, gav modehandeln ett välkommet omsättningslyft. Helgen låg perfekt med den 25 november på fredagen då alla fått lön. Huruvida lönsamheten också ökade torde dock vara mycket osäkert”, säger Mikael Sandström branschordförande för Svensk Handel Stil, i ett pressmeddelande.

”Skohandeln, som är ännu mer väderberoende än klädhandeln, fick ordentlig fart på behovshandeln när snön kom i mitten av november. Det förklarar också den väldigt höga omsättningsökningen för skobranschen som till sin natur är väldigt slagig”, säger Mikael Sandström.

Tittar man på försäljningen totalt under årets första elva månader är siffrorna mer blygsamma. Försäljningen av kläder har gått upp med 0,5 procent. För skohandeln är ökningen 1,2 procent.

(TT)

Rekommenderat

Svenska Epoch Times

Publisher
Vasilios Zoupounidis
Politisk chefredaktör
Daniel Sundqvist
Opinionschef
Lotta Gröning
Sportchef
Jonas Arnesen
Kulturchef
Einar Askestad

Svenska Epoch Times
DN-skrapan
Rålambsvägen 17
112 59 Stockholm

Epoch Times är en unik röst bland svenska medier. Vi är fristående och samtidigt en del av det stora globala medienätverket Epoch Media Group. Vi finns i 36 länder på 23 språk och är det snabbast växande nätverket av oberoende nyhetsmedier i världen. Svenska Epoch Times grundades år 2006 som webbtidning.

Epoch Times är en heltäckande nyhetstidning med främst riksnyheter och internationella nyheter.

Vi vill rapportera de viktiga händelserna i vår tid, inte för att de är sensationella utan för att de har betydelse i ett långsiktigt perspektiv.

Vi vill upprätthålla universella mänskliga värden, rättigheter och friheter i det vi publicerar. Svenska Epoch Times är medlem i Tidningsutgivarna (TU).

© Svenska Epoch Times 2024