loading

Den svenska bensinskatten kan vara världens högsta inom några år, varnar Bil Sweden. (Foto: Leif R Jansson / TT-arkivbild)
Den svenska bensinskatten kan vara världens högsta inom några år, varnar Bil Sweden. (Foto: Leif R Jansson / TT-arkivbild)
Ekonomi & Näringsliv

Snart har vi världens högsta bensinskatt

Epoch Times

Vid årsskiftet höjs bensinskatten igen – och kommer att fortsätta att höjas automatiskt varje år. Inom några år kan Sverige ha världens högsta bensinskatt, varnar branschorganisationen Bil Sweden.

Trots det har det förmodligen aldrig varit billigare att köra bil.

Trots vallöften om att inte röra bensinskatten höjdes den i år. Och nästa år höjs den igen med 23,75 öre för privatpersoner. Nytt är också att bensinskatten i fortsättningen ska räknas upp automatiskt med inflationen plus två procent.

Regeringen motiverar höjningen med att staten har underskott i finanserna och att skatten är bra för miljön.

Det innebär att Sverige inom några år kan ha världens högsta bensinskatt, påpekar Bil Swedens vd Bertil Moldén kritiskt.

– Vi tänker framförallt på de som inte har alternativ till bilen. I Stockholm, Göteborg och Malmö kan man åtminstone stava till kollektiva transporter, men kommer du minsta utanför – vad är alternativet då? säger han till TT.

– Politikerna säger att vi ska hålla landsbygden levande, men det här är det värsta knivhugget du kan ge i det avseendet.

Regeringen kompenserar dock jord- och skogsbruket för skattehöjningen.

Lågt bensinpris

Ändå får man gå tillbaka till 2010 för att hitta ett lägre bensinpris vid pumpen än vad vi har i dag – trots att bensinskatten har höjts. Räknas dessutom inflationen in och det faktum att bilarna drar mindre än förr, så har det inte varit billigare att köra på väldigt, väldigt länge.

TT: Vad spelar det då för roll om skatten höjs, när priset ändå är jämförelsevis lågt?
– Det argumentet använder politikerna. Men vad händer om det blir en kris igen och oljepriset stiger, finns det då följsamhet åt andra hållet? Det kan ingen svara på, säger Bertil Moldén.

– Vi ska väl inte peka finger åt andra. Men är det skatteinkomster man letar efter så höj skatten för tobak och alkohol, som bara vållar en massa problem.

Morötter

Han efterlyser morötter snarare än piska för att ställa om den svenska fordonsflottan, som måste bli mer energieffektiv och använda alternativa bränslen. Den bästa lösningen för en enskild individ just nu är att byta bil och välja snålare och snålare, anser Moldén.

– Men det går ju inte att komma lägre än noll. Då är det elbil, tallolja eller vätgas som gäller, säger han.

(TT)

Bensinpriset i Sverige
Genomsnittligt bensinpris (blyfri 95) och vid bemannad station:
År Bensinpris Varav skatt (inkl moms)
2016 13,02 8,64
2015 13,36 8,25
2014 14,33 8,21
2013 14,53 8,25
2012 14,98 8,36
2011 14,09 8,04
2010 12,97 7,82
2009 12,06 7,66
2008 12,54 7,53
2007 11,65 7,14
2006 11,55 7,05
2005 11,13 7,19
Källa: Svenska petroleum- & biodrivmedelinstitutet
Bensinpriset i EU
Genomsnittligt bensinpris inklusive skatter (avrundat) i EU:s 28 medlemsländer, fallande:
Land Euro/liter
Nederländerna 1,50
Italien 1,45
Grekland 1,41
Danmark 1,41
Finland 1,38
Sverige 1,38
Portugal 1,38
Tyskland 1,32
Storbritannien 1,30
Frankrike 1,30
Irland 1,29
Malta 1,28
Belgien 1,26
Slovakien 1,24
Slovenien 1,21
Kroatien 1,20
Cypern 1,16
Spanien 1,16
Österrike 1,12
Luxemburg 1,10
Rumänien 1,10
Ungern 1,09
Litauen 1,08
Tjeckien 1,08
Estland 1,07
Lettland 1,06
Polen 1,03
Bulgarien 1,00
Källa: EU-kommissionen

 

Mest lästa

Rekommenderat

loading

Den svenska bensinskatten kan vara världens högsta inom några år, varnar Bil Sweden. (Foto: Leif R Jansson / TT-arkivbild)
Den svenska bensinskatten kan vara världens högsta inom några år, varnar Bil Sweden. (Foto: Leif R Jansson / TT-arkivbild)
Ekonomi & Näringsliv

Snart har vi världens högsta bensinskatt

Epoch Times

Vid årsskiftet höjs bensinskatten igen – och kommer att fortsätta att höjas automatiskt varje år. Inom några år kan Sverige ha världens högsta bensinskatt, varnar branschorganisationen Bil Sweden.

Trots det har det förmodligen aldrig varit billigare att köra bil.

Trots vallöften om att inte röra bensinskatten höjdes den i år. Och nästa år höjs den igen med 23,75 öre för privatpersoner. Nytt är också att bensinskatten i fortsättningen ska räknas upp automatiskt med inflationen plus två procent.

Regeringen motiverar höjningen med att staten har underskott i finanserna och att skatten är bra för miljön.

Det innebär att Sverige inom några år kan ha världens högsta bensinskatt, påpekar Bil Swedens vd Bertil Moldén kritiskt.

– Vi tänker framförallt på de som inte har alternativ till bilen. I Stockholm, Göteborg och Malmö kan man åtminstone stava till kollektiva transporter, men kommer du minsta utanför – vad är alternativet då? säger han till TT.

– Politikerna säger att vi ska hålla landsbygden levande, men det här är det värsta knivhugget du kan ge i det avseendet.

Regeringen kompenserar dock jord- och skogsbruket för skattehöjningen.

Lågt bensinpris

Ändå får man gå tillbaka till 2010 för att hitta ett lägre bensinpris vid pumpen än vad vi har i dag – trots att bensinskatten har höjts. Räknas dessutom inflationen in och det faktum att bilarna drar mindre än förr, så har det inte varit billigare att köra på väldigt, väldigt länge.

TT: Vad spelar det då för roll om skatten höjs, när priset ändå är jämförelsevis lågt?
– Det argumentet använder politikerna. Men vad händer om det blir en kris igen och oljepriset stiger, finns det då följsamhet åt andra hållet? Det kan ingen svara på, säger Bertil Moldén.

– Vi ska väl inte peka finger åt andra. Men är det skatteinkomster man letar efter så höj skatten för tobak och alkohol, som bara vållar en massa problem.

Morötter

Han efterlyser morötter snarare än piska för att ställa om den svenska fordonsflottan, som måste bli mer energieffektiv och använda alternativa bränslen. Den bästa lösningen för en enskild individ just nu är att byta bil och välja snålare och snålare, anser Moldén.

– Men det går ju inte att komma lägre än noll. Då är det elbil, tallolja eller vätgas som gäller, säger han.

(TT)

Bensinpriset i Sverige
Genomsnittligt bensinpris (blyfri 95) och vid bemannad station:
År Bensinpris Varav skatt (inkl moms)
2016 13,02 8,64
2015 13,36 8,25
2014 14,33 8,21
2013 14,53 8,25
2012 14,98 8,36
2011 14,09 8,04
2010 12,97 7,82
2009 12,06 7,66
2008 12,54 7,53
2007 11,65 7,14
2006 11,55 7,05
2005 11,13 7,19
Källa: Svenska petroleum- & biodrivmedelinstitutet
Bensinpriset i EU
Genomsnittligt bensinpris inklusive skatter (avrundat) i EU:s 28 medlemsländer, fallande:
Land Euro/liter
Nederländerna 1,50
Italien 1,45
Grekland 1,41
Danmark 1,41
Finland 1,38
Sverige 1,38
Portugal 1,38
Tyskland 1,32
Storbritannien 1,30
Frankrike 1,30
Irland 1,29
Malta 1,28
Belgien 1,26
Slovakien 1,24
Slovenien 1,21
Kroatien 1,20
Cypern 1,16
Spanien 1,16
Österrike 1,12
Luxemburg 1,10
Rumänien 1,10
Ungern 1,09
Litauen 1,08
Tjeckien 1,08
Estland 1,07
Lettland 1,06
Polen 1,03
Bulgarien 1,00
Källa: EU-kommissionen

 

Rekommenderat

Svenska Epoch Times

Publisher
Vasilios Zoupounidis
Politisk chefredaktör
Daniel Sundqvist
Opinionschef
Lotta Gröning
Sportchef
Jonas Arnesen
Kulturchef
Einar Askestad (föräldraledig)

Svenska Epoch Times
DN-skrapan
Rålambsvägen 17
112 59 Stockholm

Epoch Times är en unik röst bland svenska medier. Vi är fristående och samtidigt en del av det stora globala medienätverket Epoch Media Group. Vi finns i 36 länder på 23 språk och är det snabbast växande nätverket av oberoende nyhetsmedier i världen. Svenska Epoch Times grundades år 2006 som webbtidning.

Epoch Times är en heltäckande nyhetstidning med främst riksnyheter och internationella nyheter.

Vi vill rapportera de viktiga händelserna i vår tid, inte för att de är sensationella utan för att de har betydelse i ett långsiktigt perspektiv.

Vi vill upprätthålla universella mänskliga värden, rättigheter och friheter i det vi publicerar. Svenska Epoch Times är medlem i Tidningsutgivarna (TU).

© Svenska Epoch Times 2024