loadingFacebook håller svenskarna i ett stadigt grepp, sju av tio är användare. (Foto: Janerik Henriksson/TT-arkivbild)
Facebook håller svenskarna i ett stadigt grepp, sju av tio är användare. (Foto: Janerik Henriksson/TT-arkivbild)
Inrikes

Snapchat ökar - Twitter backar

Epoch Times

Snapchat ökar mest bland sociala medier i Sverige, visar en rapport från Internetstiftelsen i Sverige (IIS).

25 procent av svenska internetanvändare använder Snapchat, jämfört med 21 procent i fjol. Bland gymnasietjejer är det 92 procent som använder Snapchat varje dag.

Användningen av Facebook är stabil medan Twitter minskar.

”Facebook har gått från att vara en social medietjänst till att vara mer eller mindre ett måste, en del av infrastrukturen för kommunikation på nätet”, skriver Pamela Davidsson på IIS i ett pressmeddelande.

71 procent (5,5 miljoner personer) använder Facebook, en procent fler än i fjol. Hälften av de svenska internetanvändarna är inne varje dag. Twitter har tappat från 22 procent till 18 procent.

De som är inne på sociala medier är det i genomsnitt 7,1 timmar i veckan – en ökning med 40 minuter sedan förra året. Unga kvinnor 16-25 år är flitigast, med omkring 12 timmar i veckan.

(TT)

Användning av sociala medier
Facebook: 71 procent
Instagram: 44 procent
Linkedin: 26 procent
Snapchat: 25 procent
Twitter: 18 procent
Kik: 10 procent
Reddit: 8 procent
IIS har intervjuat 3 000 svenskar från 12 år och uppåt februari-april 2016.
Källa: Internetstiftelsen i Sverige, rapporten ”Svenskarna och sociala medier 2016”

 

Mest lästa

Rekommenderat

loadingFacebook håller svenskarna i ett stadigt grepp, sju av tio är användare. (Foto: Janerik Henriksson/TT-arkivbild)
Facebook håller svenskarna i ett stadigt grepp, sju av tio är användare. (Foto: Janerik Henriksson/TT-arkivbild)
Inrikes

Snapchat ökar - Twitter backar

Epoch Times

Snapchat ökar mest bland sociala medier i Sverige, visar en rapport från Internetstiftelsen i Sverige (IIS).

25 procent av svenska internetanvändare använder Snapchat, jämfört med 21 procent i fjol. Bland gymnasietjejer är det 92 procent som använder Snapchat varje dag.

Användningen av Facebook är stabil medan Twitter minskar.

”Facebook har gått från att vara en social medietjänst till att vara mer eller mindre ett måste, en del av infrastrukturen för kommunikation på nätet”, skriver Pamela Davidsson på IIS i ett pressmeddelande.

71 procent (5,5 miljoner personer) använder Facebook, en procent fler än i fjol. Hälften av de svenska internetanvändarna är inne varje dag. Twitter har tappat från 22 procent till 18 procent.

De som är inne på sociala medier är det i genomsnitt 7,1 timmar i veckan – en ökning med 40 minuter sedan förra året. Unga kvinnor 16-25 år är flitigast, med omkring 12 timmar i veckan.

(TT)

Användning av sociala medier
Facebook: 71 procent
Instagram: 44 procent
Linkedin: 26 procent
Snapchat: 25 procent
Twitter: 18 procent
Kik: 10 procent
Reddit: 8 procent
IIS har intervjuat 3 000 svenskar från 12 år och uppåt februari-april 2016.
Källa: Internetstiftelsen i Sverige, rapporten ”Svenskarna och sociala medier 2016”

 

Rekommenderat

Svenska Epoch Times

Publisher
Vasilios Zoupounidis
Politisk chefredaktör
Daniel Sundqvist
Opinionschef
Lotta Gröning
Sportchef
Jonas Arnesen
Kulturchef
Einar Askestad (föräldraledig)

Svenska Epoch Times
DN-skrapan
Rålambsvägen 17
112 59 Stockholm

Epoch Times är en unik röst bland svenska medier. Vi är fristående och samtidigt en del av det stora globala medienätverket Epoch Media Group. Vi finns i 36 länder på 23 språk och är det snabbast växande nätverket av oberoende nyhetsmedier i världen. Svenska Epoch Times grundades år 2006 som webbtidning.

Epoch Times är en heltäckande nyhetstidning med främst riksnyheter och internationella nyheter.

Vi vill rapportera de viktiga händelserna i vår tid, inte för att de är sensationella utan för att de har betydelse i ett långsiktigt perspektiv.

Vi vill upprätthålla universella mänskliga värden, rättigheter och friheter i det vi publicerar. Svenska Epoch Times är medlem i Tidningsutgivarna (TU).

© Svenska Epoch Times 2024