loadingDet blir en västlig sträckning genom Småland för den nya höghastighetsjärnvägen, enligt förslaget som presenterades på måndagen. (Foto: Mikael Fritzon /arkivbild)
Det blir en västlig sträckning genom Småland för den nya höghastighetsjärnvägen, enligt förslaget som presenterades på måndagen. (Foto: Mikael Fritzon /arkivbild)
Inrikes

Snabbtågens sträckning presenterad

TT

De nya höghastighetstågen ska gå genom västra Småland, enligt förhandlarnas förslag. Sträckningen och stationsvalet får dock hård kritik av bland annat Växjö, som inte får någon station på den nya järnvägen.

Just Småland har varit ett frågetecken när sträckningen av de nya höghastighetstågen diskuterats. Till slut föll valet på en västlig sträckning.

– Vi har valt den kortaste, rakaste och därmed billigaste vägen genom Småland, sade HG Wessberg, en av de två så kallade förhandlingspersonerna, när förslaget presenterades från scenen på Oscarsteatern i Stockholm.

Stationsorterna som finns med i en första förhandlingsvända är Stockholm, Vagnhärad, Skavsta, Nyköping, Norrköping, Linköping, Tranås och Jönköping. Västerut fortsätter sträckningen sedan med Borås, Landvetter, Mölnlycke och Göteborg. Söderut från Jönköping följer Värnamo, Hässleholm, Lund och Malmö.

”Utan infrastruktur”

Beskedet möts av kritik från bland annat Växjö.

”Vi kan konstatera att man valt att endast knyta samman storstäderna och inte få till ett bygge som gynnar hela Sverige”, säger Bo Frank (M), kommunstyrelsens ordförande i Växjö, i ett pressmeddelande.

”Nu blir det en fråga för regering och riksdag om hela sydöstra Sverige skall stå utan infrastruktur.”

Desto nöjdare är av förklarliga skäl Hässleholm, som sedan tidigare hade fått besked om att det blir en station i kommunen.

FAKTA: Höghastighetsjärnväg
Ett antal mål har satts upp för de nya höghastighetsbanorna:
Resan Stockholm-Göteborg ska gå på högst två timmar, Stockholm-Malmö på högst 2 timmar 30 minuter.
Tåg ska kunna nå även: Uppsala, Kastrup, Köpenhamn, Hamburg.
Tillväxt ska kunna sprida sig till fler orter än till storstäderna.
Minst 98 procent av tågen ska gå i tid på de nybyggda sträckorna.

”Det kommer att skapa stora tillväxtmöjligheter i hela regionen i form av bättre arbetsmarknad genom regionala snabbtåg, bostadsbyggande och ökad inflyttning”, säger kommunalrådet Lena Wallentheim (S), i ett pressmeddelande.

Mycket har stått på spel för kommunerna. Att bli stationsort längs den nya järnvägen väntas medföra ökad befolkning, ökat bostadsbyggande och möjligheter att utveckla nya miljöer.

Enligt HG Wessberg föreslår Sverigeförhandlingen dock att ytterligare tågsträckor ska byggas för att förbinda höghastighetsjärnvägen med andra orter.

– Vi kommer och har redan pratat med regeringen och kommer att peka ut ett antal anslutande banor som vi anser måste prioriteras, sade han.

– Det handlar om städer som Helsingborg, Kristianstad, Växjö och Kalmar, som inte får stationer på höghastighetsbanan.

”Fort och fel”

Tanken är att höghastighetstågen, som ska kunna köra i upp till 320 kilometer i timmen, ska kunna åka mellan Stockholm och Göteborg på två timmar och Stockholm och Malmö på två och en halv.

Enligt Trafikverket kommer järnvägen att kosta mellan 190 och 330 miljarder kronor.

– Om man kan åka på två timmar mellan Stockholm och Göteborg, då kan man åka på en timme från ungefär halvvägs åt båda hållen. Då har man plötsligt skapat en arbetsmarknadsregion som är hela Götaland, det tror jag att Sverige behöver, sade HG Wessberg.

Med dagens förhandlingsstart, som går under namnet Sverigeförhandlingen, går planeringen för den nya järnvägen in i ett nytt skede. I diskussionerna med de berörda kommunerna ingår bland annat bostadsbyggande, samt finansieringen. Större delen ska finansieras av statliga lån, men upp till 10 procent ska medfinansieras av kommuner och regioner via exempelvis banavgifter och tillfälliga infrastrukturskatter.

Förhandlingarna ska vara klara senast i december 2017.

Men även förhandlingsprocessen som sådan får kritik. Fort och fel, är omdömen som ges.

– Jag tycker nog att den går för fort för att vi ska kunna ha en behövlig dialog också med våra medborgare, säger Anneli Hulthén (S), kommunstyrelsens ordförande i Göteborg, till P4 Göteborg.

 

Mest lästa

Rekommenderat

loadingDet blir en västlig sträckning genom Småland för den nya höghastighetsjärnvägen, enligt förslaget som presenterades på måndagen. (Foto: Mikael Fritzon /arkivbild)
Det blir en västlig sträckning genom Småland för den nya höghastighetsjärnvägen, enligt förslaget som presenterades på måndagen. (Foto: Mikael Fritzon /arkivbild)
Inrikes

Snabbtågens sträckning presenterad

TT

De nya höghastighetstågen ska gå genom västra Småland, enligt förhandlarnas förslag. Sträckningen och stationsvalet får dock hård kritik av bland annat Växjö, som inte får någon station på den nya järnvägen.

Just Småland har varit ett frågetecken när sträckningen av de nya höghastighetstågen diskuterats. Till slut föll valet på en västlig sträckning.

– Vi har valt den kortaste, rakaste och därmed billigaste vägen genom Småland, sade HG Wessberg, en av de två så kallade förhandlingspersonerna, när förslaget presenterades från scenen på Oscarsteatern i Stockholm.

Stationsorterna som finns med i en första förhandlingsvända är Stockholm, Vagnhärad, Skavsta, Nyköping, Norrköping, Linköping, Tranås och Jönköping. Västerut fortsätter sträckningen sedan med Borås, Landvetter, Mölnlycke och Göteborg. Söderut från Jönköping följer Värnamo, Hässleholm, Lund och Malmö.

”Utan infrastruktur”

Beskedet möts av kritik från bland annat Växjö.

”Vi kan konstatera att man valt att endast knyta samman storstäderna och inte få till ett bygge som gynnar hela Sverige”, säger Bo Frank (M), kommunstyrelsens ordförande i Växjö, i ett pressmeddelande.

”Nu blir det en fråga för regering och riksdag om hela sydöstra Sverige skall stå utan infrastruktur.”

Desto nöjdare är av förklarliga skäl Hässleholm, som sedan tidigare hade fått besked om att det blir en station i kommunen.

FAKTA: Höghastighetsjärnväg
Ett antal mål har satts upp för de nya höghastighetsbanorna:
Resan Stockholm-Göteborg ska gå på högst två timmar, Stockholm-Malmö på högst 2 timmar 30 minuter.
Tåg ska kunna nå även: Uppsala, Kastrup, Köpenhamn, Hamburg.
Tillväxt ska kunna sprida sig till fler orter än till storstäderna.
Minst 98 procent av tågen ska gå i tid på de nybyggda sträckorna.

”Det kommer att skapa stora tillväxtmöjligheter i hela regionen i form av bättre arbetsmarknad genom regionala snabbtåg, bostadsbyggande och ökad inflyttning”, säger kommunalrådet Lena Wallentheim (S), i ett pressmeddelande.

Mycket har stått på spel för kommunerna. Att bli stationsort längs den nya järnvägen väntas medföra ökad befolkning, ökat bostadsbyggande och möjligheter att utveckla nya miljöer.

Enligt HG Wessberg föreslår Sverigeförhandlingen dock att ytterligare tågsträckor ska byggas för att förbinda höghastighetsjärnvägen med andra orter.

– Vi kommer och har redan pratat med regeringen och kommer att peka ut ett antal anslutande banor som vi anser måste prioriteras, sade han.

– Det handlar om städer som Helsingborg, Kristianstad, Växjö och Kalmar, som inte får stationer på höghastighetsbanan.

”Fort och fel”

Tanken är att höghastighetstågen, som ska kunna köra i upp till 320 kilometer i timmen, ska kunna åka mellan Stockholm och Göteborg på två timmar och Stockholm och Malmö på två och en halv.

Enligt Trafikverket kommer järnvägen att kosta mellan 190 och 330 miljarder kronor.

– Om man kan åka på två timmar mellan Stockholm och Göteborg, då kan man åka på en timme från ungefär halvvägs åt båda hållen. Då har man plötsligt skapat en arbetsmarknadsregion som är hela Götaland, det tror jag att Sverige behöver, sade HG Wessberg.

Med dagens förhandlingsstart, som går under namnet Sverigeförhandlingen, går planeringen för den nya järnvägen in i ett nytt skede. I diskussionerna med de berörda kommunerna ingår bland annat bostadsbyggande, samt finansieringen. Större delen ska finansieras av statliga lån, men upp till 10 procent ska medfinansieras av kommuner och regioner via exempelvis banavgifter och tillfälliga infrastrukturskatter.

Förhandlingarna ska vara klara senast i december 2017.

Men även förhandlingsprocessen som sådan får kritik. Fort och fel, är omdömen som ges.

– Jag tycker nog att den går för fort för att vi ska kunna ha en behövlig dialog också med våra medborgare, säger Anneli Hulthén (S), kommunstyrelsens ordförande i Göteborg, till P4 Göteborg.

 

Rekommenderat

Svenska Epoch Times

Publisher
Vasilios Zoupounidis
Politisk chefredaktör
Daniel Sundqvist
Opinionschef
Lotta Gröning
Sportchef
Jonas Arnesen
Kulturchef
Einar Askestad (föräldraledig)

Svenska Epoch Times
DN-skrapan
Rålambsvägen 17
112 59 Stockholm

Epoch Times är en unik röst bland svenska medier. Vi är fristående och samtidigt en del av det stora globala medienätverket Epoch Media Group. Vi finns i 36 länder på 23 språk och är det snabbast växande nätverket av oberoende nyhetsmedier i världen. Svenska Epoch Times grundades år 2006 som webbtidning.

Epoch Times är en heltäckande nyhetstidning med främst riksnyheter och internationella nyheter.

Vi vill rapportera de viktiga händelserna i vår tid, inte för att de är sensationella utan för att de har betydelse i ett långsiktigt perspektiv.

Vi vill upprätthålla universella mänskliga värden, rättigheter och friheter i det vi publicerar. Svenska Epoch Times är medlem i Tidningsutgivarna (TU).

© Svenska Epoch Times 2024