loadingHöghastighetståg i Kina. (Foto: STR /AFP/Getty Images)
Höghastighetståg i Kina. (Foto: STR /AFP/Getty Images)
Ekonomi & Näringsliv

Snabbtåg kan bli billigare än tänkt

TT

Höghastighetstågen kan bli billigare än tidigare beräknat. Trafikverkets nya beräkning stannar vid 230 miljarder kronor, med en felmarginal på 30 miljarder. Dock finns en brasklapp: siffrorna är fortfarande osäkra.

Trafikverket lämnade i december en kalkyl som landade i det breda spannet 190-320 miljarder kronor för höghastighetstågen.

– Det var motiverat beroende på sträckningen och att det fanns osäkerhet kring tekniska lösningar. Vi har bättre kunskap i dag, förklarade Trafikverkets generaldirektör Lena Erixon vid en presskonferens.

Den nya beräkningen för tågen mellan Stockholm och Göteborg/Malmö stannar på 230 miljarder kronor, plus eller minus 30 miljarder. Alltså mindre än beräkningen från december, men siffrorna är fortfarande osäkra, enligt verket.

Enligt Lena Erixon kommer det att dröja innan Trafikverket kan lämna säkrare prognoser för kostnaderna.

– På många platser har vi ännu inte kommit till den fysiska planeringen av järnvägsdragningen och vi vet att siffror gärna ”sätter” sig och därför kommer det att dröja.

På senare tid har politiska företrädare uttryckt stor tveksamhet över de höga kostnaderna och många politiker hade säkert hoppats att dagens prognos skulle landa på klart lägre kostnader än den för ett halvår sedan.

– För oss är det viktigt att vi kan lämna ett objektivt och fullödigt underlag, säger Lena Erixon.

Bibanor slopas

Enligt Trafikverket beror de minska kostnaderna dels på nya ställningstaganden om den teknik som ska användas och dels på resultaten från Sverigeförhandlingen som sköter diskussionerna med berörda kommuner. De har bland annat lett till att de planerade bibanorna slopas.

Tidigare har det lyfts fram att en stor kostnad är sättningen av spåren, en åtgärd som ska förhindra att marken sjunker, samt att banan inte får ha några ändringar i höjd- eller sidled. En större del av sträckan kommer också att gå på bro eller genom tunnel. Utöver det beräknas avskärmningarna av buller kosta mer än beräknat.

Forskare på KTH pekade nyligen i en rapport ut att banan inte alls behöver bli så dyr som tidigare beräknats. Samtidigt finns det forskare som menar att höghastighetstågen riskerar vara förbisprungna av annan teknik när spåren står färdiga 2030.

Olönsam affär

Regeringens egen expertmyndighet, Finanspolitiska rådet, dömde nyligen ut höghastighetstågen som en samhällsekonomiskt mycket olönsam affär.

Trafikverket har också på regeringens uppdrag räknat på hur mycket det skulle kosta att bygga ut de befintliga södra och västra stambanorna.

För att klara hastigheter på 250 kilometer i timmen blir kostnaden 115-130 miljarder, plus eller minus 20 miljarder kronor.

Om hastigheten sänks till 200 kilometer i timmen stannar kostnaden på 90 miljarder kronor, med en felmarginal på 15 miljarder.

Även dessa beräkningar är osäkra, enligt Trafikverket.

320 kilometer i timmen
Alliansregeringen lanserade 2014 en satsning på nya bostäder och höghastighetståg. Planen är att tågen ska börja rulla i början av 2030-talet.
Planerad hastighetsgräns på banan är 320 kilometer i timmen. Tåg ska gå från Stockholm till Göteborg på två timmar och från Stockholm till Malmö på mindre än tre timmar.
Tågen ska gå på helt nya banor och finansieras med lån. Tanken är att tiotusentals bostäder ska byggas längs banan.

Mest lästa

Rekommenderat

loadingHöghastighetståg i Kina. (Foto: STR /AFP/Getty Images)
Höghastighetståg i Kina. (Foto: STR /AFP/Getty Images)
Ekonomi & Näringsliv

Snabbtåg kan bli billigare än tänkt

TT

Höghastighetstågen kan bli billigare än tidigare beräknat. Trafikverkets nya beräkning stannar vid 230 miljarder kronor, med en felmarginal på 30 miljarder. Dock finns en brasklapp: siffrorna är fortfarande osäkra.

Trafikverket lämnade i december en kalkyl som landade i det breda spannet 190-320 miljarder kronor för höghastighetstågen.

– Det var motiverat beroende på sträckningen och att det fanns osäkerhet kring tekniska lösningar. Vi har bättre kunskap i dag, förklarade Trafikverkets generaldirektör Lena Erixon vid en presskonferens.

Den nya beräkningen för tågen mellan Stockholm och Göteborg/Malmö stannar på 230 miljarder kronor, plus eller minus 30 miljarder. Alltså mindre än beräkningen från december, men siffrorna är fortfarande osäkra, enligt verket.

Enligt Lena Erixon kommer det att dröja innan Trafikverket kan lämna säkrare prognoser för kostnaderna.

– På många platser har vi ännu inte kommit till den fysiska planeringen av järnvägsdragningen och vi vet att siffror gärna ”sätter” sig och därför kommer det att dröja.

På senare tid har politiska företrädare uttryckt stor tveksamhet över de höga kostnaderna och många politiker hade säkert hoppats att dagens prognos skulle landa på klart lägre kostnader än den för ett halvår sedan.

– För oss är det viktigt att vi kan lämna ett objektivt och fullödigt underlag, säger Lena Erixon.

Bibanor slopas

Enligt Trafikverket beror de minska kostnaderna dels på nya ställningstaganden om den teknik som ska användas och dels på resultaten från Sverigeförhandlingen som sköter diskussionerna med berörda kommuner. De har bland annat lett till att de planerade bibanorna slopas.

Tidigare har det lyfts fram att en stor kostnad är sättningen av spåren, en åtgärd som ska förhindra att marken sjunker, samt att banan inte får ha några ändringar i höjd- eller sidled. En större del av sträckan kommer också att gå på bro eller genom tunnel. Utöver det beräknas avskärmningarna av buller kosta mer än beräknat.

Forskare på KTH pekade nyligen i en rapport ut att banan inte alls behöver bli så dyr som tidigare beräknats. Samtidigt finns det forskare som menar att höghastighetstågen riskerar vara förbisprungna av annan teknik när spåren står färdiga 2030.

Olönsam affär

Regeringens egen expertmyndighet, Finanspolitiska rådet, dömde nyligen ut höghastighetstågen som en samhällsekonomiskt mycket olönsam affär.

Trafikverket har också på regeringens uppdrag räknat på hur mycket det skulle kosta att bygga ut de befintliga södra och västra stambanorna.

För att klara hastigheter på 250 kilometer i timmen blir kostnaden 115-130 miljarder, plus eller minus 20 miljarder kronor.

Om hastigheten sänks till 200 kilometer i timmen stannar kostnaden på 90 miljarder kronor, med en felmarginal på 15 miljarder.

Även dessa beräkningar är osäkra, enligt Trafikverket.

320 kilometer i timmen
Alliansregeringen lanserade 2014 en satsning på nya bostäder och höghastighetståg. Planen är att tågen ska börja rulla i början av 2030-talet.
Planerad hastighetsgräns på banan är 320 kilometer i timmen. Tåg ska gå från Stockholm till Göteborg på två timmar och från Stockholm till Malmö på mindre än tre timmar.
Tågen ska gå på helt nya banor och finansieras med lån. Tanken är att tiotusentals bostäder ska byggas längs banan.

Rekommenderat

Svenska Epoch Times

Publisher
Vasilios Zoupounidis
Politisk chefredaktör
Daniel Sundqvist
Opinionschef
Lotta Gröning
Sportchef
Jonas Arnesen
Kulturchef
Einar Askestad (föräldraledig)

Svenska Epoch Times
DN-skrapan
Rålambsvägen 17
112 59 Stockholm

Epoch Times är en unik röst bland svenska medier. Vi är fristående och samtidigt en del av det stora globala medienätverket Epoch Media Group. Vi finns i 36 länder på 23 språk och är det snabbast växande nätverket av oberoende nyhetsmedier i världen. Svenska Epoch Times grundades år 2006 som webbtidning.

Epoch Times är en heltäckande nyhetstidning med främst riksnyheter och internationella nyheter.

Vi vill rapportera de viktiga händelserna i vår tid, inte för att de är sensationella utan för att de har betydelse i ett långsiktigt perspektiv.

Vi vill upprätthålla universella mänskliga värden, rättigheter och friheter i det vi publicerar. Svenska Epoch Times är medlem i Tidningsutgivarna (TU).

© Svenska Epoch Times 2024