loadingVäxel och spår vid lokstallarna i Sundbyberg. (Foto: Fredrik Sandberg/TT-arkivbild)
Växel och spår vid lokstallarna i Sundbyberg. (Foto: Fredrik Sandberg/TT-arkivbild)
Inrikes

Smart räls järnvägens framtid

Epoch Times

Järnvägsräls med inbyggda sensorer som varnar för rälsbrott och annat oönskat. Svenska forskare är drivande i utvecklingen av ”smarta metaller”. Men när blir visionen verklighet?

Forskningsinstitutet Swerea, samägt av svenska staten och industrin, har fått en ansökan beviljad hos innovationsmyndigheten Vinnova för att ta fram prototyper och fortsätta forskningen inom området.

Enkelt beskrivet handlar det om sensorer i form av en slags trådar som gjuts in i metallen. De kan detektera fysikaliska storheter som temperatur, vibrationer, spänningar och tryck – och därmed varna när risken för rälsbrott och andra skador blivit för stor.

Laga tidigare

Raul Carlsson, forskare och projektledare vid Swereas gjuteriinstitut i Jönköping, berättar att första prototypen med sensorsignal är testad. Arbetet pågår med en andra prototypversion.

– Det verkar lovande, säger han till TT.

Tanken är att framtidens ”intelligenta räls” ska kunna kopplas till IT-system för övervakning och riskbedömning, med målet att upptäcka när sprickbildning är på gång. Då kan ansvariga myndigheter och operatörer reparera förebyggande och undvika trafikstopp.

Malmbanan i närheten av Kiruna. (Foto: Fredrik Sandberg/TT-arkivbild)

Malmbanan i närheten av Kiruna. (Foto: Fredrik Sandberg/TT-arkivbild)

Inom tio år

Tack vare en mycket potent 3D-sandprinter har den här forskningen tagit rejäl fart hos Swerea. Gjutningsprototyper kan enkelt bli klara över natten.

– Det har ökat hastigheten att utveckla vår kunskap och våra idéer, säger Raul Carlsson.

Inom två år hoppas han kunna visa att de eftersökta egenskaperna verkligen fungerar i en bit metall.

Desto längre tid tar det för tågindustrin att introducera ny teknik. Säkerhetskrav och standarder ska uppfyllas och materialtesterna måste garantera att hållfastheten i rälsen inte försämras.

TT: Bedömer du att det kommer att finnas en teststräcka inom tio år?
– Ja, definitivt, det är jag helt övertygad om, svarar Raul Carlsson som nämner elbilsvägar som ett annat exempel på användningsområde för ”smart metall”.

(TT)

Mest lästa

Rekommenderat

loadingVäxel och spår vid lokstallarna i Sundbyberg. (Foto: Fredrik Sandberg/TT-arkivbild)
Växel och spår vid lokstallarna i Sundbyberg. (Foto: Fredrik Sandberg/TT-arkivbild)
Inrikes

Smart räls järnvägens framtid

Epoch Times

Järnvägsräls med inbyggda sensorer som varnar för rälsbrott och annat oönskat. Svenska forskare är drivande i utvecklingen av ”smarta metaller”. Men när blir visionen verklighet?

Forskningsinstitutet Swerea, samägt av svenska staten och industrin, har fått en ansökan beviljad hos innovationsmyndigheten Vinnova för att ta fram prototyper och fortsätta forskningen inom området.

Enkelt beskrivet handlar det om sensorer i form av en slags trådar som gjuts in i metallen. De kan detektera fysikaliska storheter som temperatur, vibrationer, spänningar och tryck – och därmed varna när risken för rälsbrott och andra skador blivit för stor.

Laga tidigare

Raul Carlsson, forskare och projektledare vid Swereas gjuteriinstitut i Jönköping, berättar att första prototypen med sensorsignal är testad. Arbetet pågår med en andra prototypversion.

– Det verkar lovande, säger han till TT.

Tanken är att framtidens ”intelligenta räls” ska kunna kopplas till IT-system för övervakning och riskbedömning, med målet att upptäcka när sprickbildning är på gång. Då kan ansvariga myndigheter och operatörer reparera förebyggande och undvika trafikstopp.

Malmbanan i närheten av Kiruna. (Foto: Fredrik Sandberg/TT-arkivbild)

Malmbanan i närheten av Kiruna. (Foto: Fredrik Sandberg/TT-arkivbild)

Inom tio år

Tack vare en mycket potent 3D-sandprinter har den här forskningen tagit rejäl fart hos Swerea. Gjutningsprototyper kan enkelt bli klara över natten.

– Det har ökat hastigheten att utveckla vår kunskap och våra idéer, säger Raul Carlsson.

Inom två år hoppas han kunna visa att de eftersökta egenskaperna verkligen fungerar i en bit metall.

Desto längre tid tar det för tågindustrin att introducera ny teknik. Säkerhetskrav och standarder ska uppfyllas och materialtesterna måste garantera att hållfastheten i rälsen inte försämras.

TT: Bedömer du att det kommer att finnas en teststräcka inom tio år?
– Ja, definitivt, det är jag helt övertygad om, svarar Raul Carlsson som nämner elbilsvägar som ett annat exempel på användningsområde för ”smart metall”.

(TT)

Rekommenderat

Svenska Epoch Times

Publisher
Vasilios Zoupounidis
Politisk chefredaktör
Daniel Sundqvist
Opinionschef
Lotta Gröning
Sportchef
Jonas Arnesen
Kulturchef
Einar Askestad (föräldraledig)

Svenska Epoch Times
DN-skrapan
Rålambsvägen 17
112 59 Stockholm

Epoch Times är en unik röst bland svenska medier. Vi är fristående och samtidigt en del av det stora globala medienätverket Epoch Media Group. Vi finns i 36 länder på 23 språk och är det snabbast växande nätverket av oberoende nyhetsmedier i världen. Svenska Epoch Times grundades år 2006 som webbtidning.

Epoch Times är en heltäckande nyhetstidning med främst riksnyheter och internationella nyheter.

Vi vill rapportera de viktiga händelserna i vår tid, inte för att de är sensationella utan för att de har betydelse i ett långsiktigt perspektiv.

Vi vill upprätthålla universella mänskliga värden, rättigheter och friheter i det vi publicerar. Svenska Epoch Times är medlem i Tidningsutgivarna (TU).

© Svenska Epoch Times 2024