Sveriges småföretag bryr sig allt mindre miljön när inköp ska göras till företaget.
För första gången under sex års tid pekar utvecklingen nedåt enligt Vismas affärsbarometer.
Enkätundersökningen som besvarats av 1 999 små och medelstora företag visar att mindre hälften, 49 procent, nu tar hänsyn till miljön. Det är en tillbakagång med tre procentenheter jämfört med i våras.
– Vi har pratat med olika aktörer men inte fått någon entydig bild. En orsak är att detta har fått mindre utrymme i medier den senaste tiden och man har tappat fokus på miljön. Det är inget stort trendbrott men likväl ett trendbrott, säger Henrik Salwén, vd för Visma till TT.
Henrik Salwén menar också miljöhänsyn också handlar om en prisfråga. 42 procent uppger i undersökningen att de skulle öka sin miljöhänsyn om priset på miljöprodukter var lägre.
Utvecklingen följer också samma mönster när gäller privata inköp. Där uppger 63 procent att de tar hänsyn till miljön, även det en minskning med ett par procentenheter.
– Man måste få upp det på agendan igen och inte ta miljön som självklar. Vi och andra aktörer måste se till att jobba med det här och kommunicera ut att det är en viktig fråga så den fina trenden vi haft tidigare år uppehålls, säger Henrik Salwén.
(TT)
Fakta: Det skulle få småföretagare att ta större miljöhänsyn |
Källa: Visma. |