loadingPeter Danielsson, kommunstyrelsens ordförande i Helsingborg (M), skriver under avtalet. Bredvid honom: Catharina Håkansson Boman och HG Wessberg, förhandlare vid Sverigeförhandlingen.
Foto: Emil Langvad/TT
Peter Danielsson, kommunstyrelsens ordförande i Helsingborg (M), skriver under avtalet. Bredvid honom: Catharina Håkansson Boman och HG Wessberg, förhandlare vid Sverigeförhandlingen. Foto: Emil Langvad/TT
Inrikes

Skåne skriver avtal om räls och bostäder

Epoch Times

Statens förhandlare i den så kallade Sverigeförhandlingen skriver i dag avtal om spårvägar, busslinjer, cykeltrafik och över 18 000 nya bostäder med Region Skåne, Lund och Helsingborg.

Det är de första avtalen i sitt slag som signeras inom Sverigeförhandlingen, som har regeringens uppdrag att förhandla fram avtal om stora infrastrukturprojekt med betydelse för storstadsregionerna, hela eller delar av landet. Staten skjuter till pengar i utbyte mot att kommunerna och andra aktörer lovar bygga bostäder men också bidra på andra sätt.

Projekten handlar bland annat om en ny förbindelse till Danmark, höghastighetsjärnväg mellan de tre storstäderna, järnväg i norr, kollektivtrafik och trafik i storstäderna samt åtgärder som förbättrar för cykeltrafik.

Cyklar och bussar

Avtalet innebär för Lunds del 74,5 miljoner kronor till ett spårvägsbygge och nästan 41 miljoner kronor till olika cykelprojekt, som cykelbanor och cykelgarage.

Helsingborg får 176,5 miljoner kronor till två olika bussexpresslinjer inom staden och cykelprojekt för nästan 73 miljoner kronor.

I gengäld lovar Lund att bygga 15 000 nya bostäder och Helsingborg 3 500 bostäder. Dessa ska vara färdigbyggda senast två år efter det att infrastrukturinvesteringarna är genomförda.

Trögt i andra delar

Förhandlingarna inleddes för ett år sedan och politikerna i Skåne är de som blivit klara att skriva på först.

Det går lite mer trögt för den kanske mest uppmärksammade delen i Sverigeförhandlingen, den om höghastighetsjärnvägar. Flera riksdagspartier – Moderaterna, Liberalerna och Sverigedemokraterna – har sagt att de anser att det blir för dyrt att bygga nya stambanor för höghastighetstågen.

Ett förslag från statens förhandlare HG Wessberg och Catharina Håkansson Boman om att staten ska sälja sitt aktieinnehav i Telia för att delbetala järnvägen har hittills inte gett effekt.

(TT)

Mest lästa

Rekommenderat

loadingPeter Danielsson, kommunstyrelsens ordförande i Helsingborg (M), skriver under avtalet. Bredvid honom: Catharina Håkansson Boman och HG Wessberg, förhandlare vid Sverigeförhandlingen.
Foto: Emil Langvad/TT
Peter Danielsson, kommunstyrelsens ordförande i Helsingborg (M), skriver under avtalet. Bredvid honom: Catharina Håkansson Boman och HG Wessberg, förhandlare vid Sverigeförhandlingen. Foto: Emil Langvad/TT
Inrikes

Skåne skriver avtal om räls och bostäder

Epoch Times

Statens förhandlare i den så kallade Sverigeförhandlingen skriver i dag avtal om spårvägar, busslinjer, cykeltrafik och över 18 000 nya bostäder med Region Skåne, Lund och Helsingborg.

Det är de första avtalen i sitt slag som signeras inom Sverigeförhandlingen, som har regeringens uppdrag att förhandla fram avtal om stora infrastrukturprojekt med betydelse för storstadsregionerna, hela eller delar av landet. Staten skjuter till pengar i utbyte mot att kommunerna och andra aktörer lovar bygga bostäder men också bidra på andra sätt.

Projekten handlar bland annat om en ny förbindelse till Danmark, höghastighetsjärnväg mellan de tre storstäderna, järnväg i norr, kollektivtrafik och trafik i storstäderna samt åtgärder som förbättrar för cykeltrafik.

Cyklar och bussar

Avtalet innebär för Lunds del 74,5 miljoner kronor till ett spårvägsbygge och nästan 41 miljoner kronor till olika cykelprojekt, som cykelbanor och cykelgarage.

Helsingborg får 176,5 miljoner kronor till två olika bussexpresslinjer inom staden och cykelprojekt för nästan 73 miljoner kronor.

I gengäld lovar Lund att bygga 15 000 nya bostäder och Helsingborg 3 500 bostäder. Dessa ska vara färdigbyggda senast två år efter det att infrastrukturinvesteringarna är genomförda.

Trögt i andra delar

Förhandlingarna inleddes för ett år sedan och politikerna i Skåne är de som blivit klara att skriva på först.

Det går lite mer trögt för den kanske mest uppmärksammade delen i Sverigeförhandlingen, den om höghastighetsjärnvägar. Flera riksdagspartier – Moderaterna, Liberalerna och Sverigedemokraterna – har sagt att de anser att det blir för dyrt att bygga nya stambanor för höghastighetstågen.

Ett förslag från statens förhandlare HG Wessberg och Catharina Håkansson Boman om att staten ska sälja sitt aktieinnehav i Telia för att delbetala järnvägen har hittills inte gett effekt.

(TT)

Rekommenderat

Svenska Epoch Times

Publisher
Vasilios Zoupounidis
Politisk chefredaktör
Daniel Sundqvist
Opinionschef
Lotta Gröning
Sportchef
Jonas Arnesen
Kulturchef
Einar Askestad

Svenska Epoch Times
DN-skrapan
Rålambsvägen 17
112 59 Stockholm

Epoch Times är en unik röst bland svenska medier. Vi är fristående och samtidigt en del av det stora globala medienätverket Epoch Media Group. Vi finns i 36 länder på 23 språk och är det snabbast växande nätverket av oberoende nyhetsmedier i världen. Svenska Epoch Times grundades år 2006 som webbtidning.

Epoch Times är en heltäckande nyhetstidning med främst riksnyheter och internationella nyheter.

Vi vill rapportera de viktiga händelserna i vår tid, inte för att de är sensationella utan för att de har betydelse i ett långsiktigt perspektiv.

Vi vill upprätthålla universella mänskliga värden, rättigheter och friheter i det vi publicerar. Svenska Epoch Times är medlem i Tidningsutgivarna (TU).

© Svenska Epoch Times 2024