loading
Shen Yun

Shen Yuns rekvisita: Hur en dansare förvandlas till en historisk karaktär

Christine Lin, Epoch Times

Nästintill förlorad i öst reser sig essensen av en svunnen kultur åter i väst. Detta är del sju av nio i en serie som utforskar traditionell kinesisk kultur och avslöjar en djupare förståelse av det geniala hos det New York-baserade klassiska kinesiska danskompaniet Shen Yun Performing Arts.

En presentation av Shen Yuns rekvisita

Shen Yuns dansare använder armrörelser, snurrteknik och handklappningar för att skapa olika sinnrika effekter, och för att visuellt och ljudmässigt förstärka sina berättelser. Varje år ger Shen Yun Performing Arts ett helt nytt program på scener världen över och varje dansnummer är en glimt från den kinesiska kulturhistorien. Vi kommer att ta upp några av de sätt som används för att förvandla en dansare till en karaktär från Kinas forntid.

Vad är utmärkande för en dam

I det kejserliga hovet utmärkte sig en kvinna genom sin eleganta klädsel. Under Qingdynastin bar en dam från Manchurien höga platåskor och en avancerad huvudbonad, som gav henne en ädel hållning och en jämn och stilig gång. För att markera sin skönhet bar kvinnan prydliga sidennäsdukar, som sveptes med i varje steg och framhävde deras eleganta rörelser.

Långa draperade ärmar på damernas kläder var typiska för Tangdynastins mode och fungerar också som rekvisita. Då kvinnorna svänger med armarna under dansen, ger de färgglada ärmarna en tavel-liknande effekt på scenen som porträtterar hovets lyxliv.

Tillsammans skapar dansare och näsdukar bilden av blommor som blommar på landsbygden.

I vissa stycken porträtterar kvinnliga dansare hovets elegans och i andra stycken föreställer de glada folkdansare. I ett stycke som heter Forsythia under våren, snurrar dansarna smyckade, med orangea näsdukar på fingertopparna som de sedan kastar upp i luften. På det viset skapar de bilden av blommor som blommar på landsbygden.

Solfjädrar är ett annat populärt hjälpmedel i klassisk kinesisk dans. De kan vara av siden, fjädrar eller försedda med långa tygremsor. När dansarna förvandlas till vattenälvor har de dunkelt blå solfjädrar i siden som skimrar som ett vattenfall när de för händerna upp och ner. I en dans som heter Plum Blossoms har dansarna rosa solfjädrar som plötsligt öppnar sig i slutet av föreställningen, som blomknopparna på ett plommonträd öppnar sig mitt i vintern.

Vad utmärker en munk

Kinesiska legender skildrar ofta figurer som bär på kalebasser – gudomliga läkare använde dem för att behandla patienter. Tieguai Li, en av de åtta odödliga i Daoismen, hade alltid en gyllene kalebass slängd över över axeln och den exentriske munken Ji Gong hade alltid sin vinkalebass med sig. Den berusade munken Lu Zhishen, i en föreställning som Shen Yun framförde 2011, hade en kalebass fastspänd på höften. Chang’e, som framfördes i Shen Yun 2007, drack en trolldryck från en kalebass och som följd av det flög hon till månen.

Kalebassen är en sorts klätterväxt från familjen gurkväxter, som även omfattar squash och melon. Forntida människor tillverkade snusdosor och blomvaser av kalebass. De användes även som behållare för vatten, medicin och sprit. Kalebasserflaskor har förmågan att bevara vinsmaken under en mycket lång tid.

En daoistisk vippa är en annan vanlig rekvisita som man använder för att framställa en andlig manlig person. Många Shen Yun-danser skildrar en äldre daoist med vitt hår och långt skägg som undervisar sina lärjungar samtidigt som han svingar en vippa gjord av hampa och djurhår, som man bundit fast på ett trähandtag. Daoistiska präster och munkar bär vipporna under sina andliga vandringar. Zenbuddhistiska abbottar svingar dem också under ceremonier. Vippan symboliserar därmed ära och högtidlighet i andlig undervisning.

I daoistisk kultur tros vippor ha förmågan att sopa bort världsliga begär och världsliga tankar, förmedla en känsla av att övervinna de dödligas rike. En annan tolkning skildrar demoner och onda andar som smuts och de daoistiska vipporna är magiska instrument med makt att driva ut smutsen.

Vad är utmärkande för en krigare

Ingenting framhäver makt och majestät i den kejserliga armén, såsom ljudet av en krigstrumma. Med ett sådant majestätiskt ljud som hördes på avstånd blev krigstrummorna avgörande för att sporra arméns moral. Olika slag vägledde soldaterna i olika formationer, med en rytm för ”attack” och en annan för ”reträtt” till exempel.

Då trummorna inte längre är ett redskap i krig har de istället blivit en folkkonst, deras kraftfulla, rungande slag väcker fortfarande en spännande heroisk anda. Dessa kinesiska trummor spelas med enkla rytmer och klart definierad dynamik. De används huvudsakligen för att uttrycka det kinesiska folkets anda.

De kinesiska trummorna är ofta gjorda av trä och läder. Generellt gäller att ju större diameter trumman har, desto lägre tonhöjd. Man uppnår olika ljudeffekter av att trumslagaren slår på de olika delarna av trumman, såsom kanten där skinn möter trä, trummans sidor och vid metallnitarna som används för att hålla lädret på plats.

Andra trummor som inte är begränsade till slagfältet är midjetrumman och den åttakantiga handtrumman.

Midjetrumman som är timglasformad, är fastspänd vid midjan och har färgglada sidenband, vilket gör att trumslagarna har stor rörlighet när de dansar. Dessa kinesiska trummor används för att spela optimistiska rytmer, särskilt runt skördetiden

De åtta sidorna på den åttakantiga handtrumman representerar de åtta flaggorna som användes av de härskande Manchuerna under Qingdynastin och är särskilt populära i nordöstra Kina.

Bortsett från trummorna så är det naturligtvis deras vapen som utmärker krigaren. Kinesiska militära vapen är en stor kategori med hundratals olika vapen, som saknar motsvarighet  i väst. I Shen Yuns föreställningar har historiska och mytologiska berättelser ibland traditionella vapen och berömda hjältar bär ofta ett kraftfullt vapen som oftast förknippas med magiska krafter.

Till exempel har Apkungen (från Färden till västern) en påk med den magiska förmågan att kunna förvandlas från en liten sticka till ett enormt rör. The Green Dragon Cresent Blade of Guan Yu (Från romanen om de tre kungadömena) kan slå ned vad som helst och hjälpa den mäktiga generalen att vinna oräkneliga strider.

Vanligt folk och krigare har mer ordinära vapen, så som sablar, raka svärd, bågar, spjut och stavar.

Shen Yun har otalig rekvisita för att kunna levandegöra den kinesiska kulturen och varje framträdande bygger på de rika traditionerna hos hanfolket. Men Shen Yun visar även danser som kommer från etniska minoritetsgrupper i Kina.

Till exempel visar den mongoliska skåldansen (2007) hur mongoliska kvinnor välkomnar gäster genom att balansera skålar på huvudet medan de dansar.

Chopsticks Zest (2008) förvandlar buntar av vanliga ätpinnar till rytmiska instrument och följer den mongoliska traditionen att slå med ätpinnarna mot kroppen, vilket ger ett distinkt, kraftfullt slag.

Epoch Times är mediepartner till Shen Yun Performing Arts, som har börjat en helt ny världsturné 2012. Showen kommer till Cirkus i Stockholm den 4, 5 och 6 april 2012.

För mer info om Shen Yun Performing Arts och kinesisk kultur, om världsturnén 2012, biljetter och kalendern: sv.shenyunperformingarts.org

Översatt från engelska

Mest lästa

Rekommenderat

loading
Shen Yun

Shen Yuns rekvisita: Hur en dansare förvandlas till en historisk karaktär

Christine Lin, Epoch Times

Nästintill förlorad i öst reser sig essensen av en svunnen kultur åter i väst. Detta är del sju av nio i en serie som utforskar traditionell kinesisk kultur och avslöjar en djupare förståelse av det geniala hos det New York-baserade klassiska kinesiska danskompaniet Shen Yun Performing Arts.

En presentation av Shen Yuns rekvisita

Shen Yuns dansare använder armrörelser, snurrteknik och handklappningar för att skapa olika sinnrika effekter, och för att visuellt och ljudmässigt förstärka sina berättelser. Varje år ger Shen Yun Performing Arts ett helt nytt program på scener världen över och varje dansnummer är en glimt från den kinesiska kulturhistorien. Vi kommer att ta upp några av de sätt som används för att förvandla en dansare till en karaktär från Kinas forntid.

Vad är utmärkande för en dam

I det kejserliga hovet utmärkte sig en kvinna genom sin eleganta klädsel. Under Qingdynastin bar en dam från Manchurien höga platåskor och en avancerad huvudbonad, som gav henne en ädel hållning och en jämn och stilig gång. För att markera sin skönhet bar kvinnan prydliga sidennäsdukar, som sveptes med i varje steg och framhävde deras eleganta rörelser.

Långa draperade ärmar på damernas kläder var typiska för Tangdynastins mode och fungerar också som rekvisita. Då kvinnorna svänger med armarna under dansen, ger de färgglada ärmarna en tavel-liknande effekt på scenen som porträtterar hovets lyxliv.

Tillsammans skapar dansare och näsdukar bilden av blommor som blommar på landsbygden.

I vissa stycken porträtterar kvinnliga dansare hovets elegans och i andra stycken föreställer de glada folkdansare. I ett stycke som heter Forsythia under våren, snurrar dansarna smyckade, med orangea näsdukar på fingertopparna som de sedan kastar upp i luften. På det viset skapar de bilden av blommor som blommar på landsbygden.

Solfjädrar är ett annat populärt hjälpmedel i klassisk kinesisk dans. De kan vara av siden, fjädrar eller försedda med långa tygremsor. När dansarna förvandlas till vattenälvor har de dunkelt blå solfjädrar i siden som skimrar som ett vattenfall när de för händerna upp och ner. I en dans som heter Plum Blossoms har dansarna rosa solfjädrar som plötsligt öppnar sig i slutet av föreställningen, som blomknopparna på ett plommonträd öppnar sig mitt i vintern.

Vad utmärker en munk

Kinesiska legender skildrar ofta figurer som bär på kalebasser – gudomliga läkare använde dem för att behandla patienter. Tieguai Li, en av de åtta odödliga i Daoismen, hade alltid en gyllene kalebass slängd över över axeln och den exentriske munken Ji Gong hade alltid sin vinkalebass med sig. Den berusade munken Lu Zhishen, i en föreställning som Shen Yun framförde 2011, hade en kalebass fastspänd på höften. Chang’e, som framfördes i Shen Yun 2007, drack en trolldryck från en kalebass och som följd av det flög hon till månen.

Kalebassen är en sorts klätterväxt från familjen gurkväxter, som även omfattar squash och melon. Forntida människor tillverkade snusdosor och blomvaser av kalebass. De användes även som behållare för vatten, medicin och sprit. Kalebasserflaskor har förmågan att bevara vinsmaken under en mycket lång tid.

En daoistisk vippa är en annan vanlig rekvisita som man använder för att framställa en andlig manlig person. Många Shen Yun-danser skildrar en äldre daoist med vitt hår och långt skägg som undervisar sina lärjungar samtidigt som han svingar en vippa gjord av hampa och djurhår, som man bundit fast på ett trähandtag. Daoistiska präster och munkar bär vipporna under sina andliga vandringar. Zenbuddhistiska abbottar svingar dem också under ceremonier. Vippan symboliserar därmed ära och högtidlighet i andlig undervisning.

I daoistisk kultur tros vippor ha förmågan att sopa bort världsliga begär och världsliga tankar, förmedla en känsla av att övervinna de dödligas rike. En annan tolkning skildrar demoner och onda andar som smuts och de daoistiska vipporna är magiska instrument med makt att driva ut smutsen.

Vad är utmärkande för en krigare

Ingenting framhäver makt och majestät i den kejserliga armén, såsom ljudet av en krigstrumma. Med ett sådant majestätiskt ljud som hördes på avstånd blev krigstrummorna avgörande för att sporra arméns moral. Olika slag vägledde soldaterna i olika formationer, med en rytm för ”attack” och en annan för ”reträtt” till exempel.

Då trummorna inte längre är ett redskap i krig har de istället blivit en folkkonst, deras kraftfulla, rungande slag väcker fortfarande en spännande heroisk anda. Dessa kinesiska trummor spelas med enkla rytmer och klart definierad dynamik. De används huvudsakligen för att uttrycka det kinesiska folkets anda.

De kinesiska trummorna är ofta gjorda av trä och läder. Generellt gäller att ju större diameter trumman har, desto lägre tonhöjd. Man uppnår olika ljudeffekter av att trumslagaren slår på de olika delarna av trumman, såsom kanten där skinn möter trä, trummans sidor och vid metallnitarna som används för att hålla lädret på plats.

Andra trummor som inte är begränsade till slagfältet är midjetrumman och den åttakantiga handtrumman.

Midjetrumman som är timglasformad, är fastspänd vid midjan och har färgglada sidenband, vilket gör att trumslagarna har stor rörlighet när de dansar. Dessa kinesiska trummor används för att spela optimistiska rytmer, särskilt runt skördetiden

De åtta sidorna på den åttakantiga handtrumman representerar de åtta flaggorna som användes av de härskande Manchuerna under Qingdynastin och är särskilt populära i nordöstra Kina.

Bortsett från trummorna så är det naturligtvis deras vapen som utmärker krigaren. Kinesiska militära vapen är en stor kategori med hundratals olika vapen, som saknar motsvarighet  i väst. I Shen Yuns föreställningar har historiska och mytologiska berättelser ibland traditionella vapen och berömda hjältar bär ofta ett kraftfullt vapen som oftast förknippas med magiska krafter.

Till exempel har Apkungen (från Färden till västern) en påk med den magiska förmågan att kunna förvandlas från en liten sticka till ett enormt rör. The Green Dragon Cresent Blade of Guan Yu (Från romanen om de tre kungadömena) kan slå ned vad som helst och hjälpa den mäktiga generalen att vinna oräkneliga strider.

Vanligt folk och krigare har mer ordinära vapen, så som sablar, raka svärd, bågar, spjut och stavar.

Shen Yun har otalig rekvisita för att kunna levandegöra den kinesiska kulturen och varje framträdande bygger på de rika traditionerna hos hanfolket. Men Shen Yun visar även danser som kommer från etniska minoritetsgrupper i Kina.

Till exempel visar den mongoliska skåldansen (2007) hur mongoliska kvinnor välkomnar gäster genom att balansera skålar på huvudet medan de dansar.

Chopsticks Zest (2008) förvandlar buntar av vanliga ätpinnar till rytmiska instrument och följer den mongoliska traditionen att slå med ätpinnarna mot kroppen, vilket ger ett distinkt, kraftfullt slag.

Epoch Times är mediepartner till Shen Yun Performing Arts, som har börjat en helt ny världsturné 2012. Showen kommer till Cirkus i Stockholm den 4, 5 och 6 april 2012.

För mer info om Shen Yun Performing Arts och kinesisk kultur, om världsturnén 2012, biljetter och kalendern: sv.shenyunperformingarts.org

Översatt från engelska

Rekommenderat

Svenska Epoch Times

Publisher
Vasilios Zoupounidis
Politisk chefredaktör
Daniel Sundqvist
Opinionschef
Lotta Gröning
Sportchef
Jonas Arnesen
Kulturchef
Einar Askestad

Svenska Epoch Times
DN-skrapan
Rålambsvägen 17
112 59 Stockholm

Epoch Times är en unik röst bland svenska medier. Vi är fristående och samtidigt en del av det stora globala medienätverket Epoch Media Group. Vi finns i 36 länder på 23 språk och är det snabbast växande nätverket av oberoende nyhetsmedier i världen. Svenska Epoch Times grundades år 2006 som webbtidning.

Epoch Times är en heltäckande nyhetstidning med främst riksnyheter och internationella nyheter.

Vi vill rapportera de viktiga händelserna i vår tid, inte för att de är sensationella utan för att de har betydelse i ett långsiktigt perspektiv.

Vi vill upprätthålla universella mänskliga värden, rättigheter och friheter i det vi publicerar. Svenska Epoch Times är medlem i Tidningsutgivarna (TU).

© Svenska Epoch Times 2024