loadingShen Yun Performing Arts scenkläder smälter ihop med den färgmättade animerade bakgrunden. Färg är en viktig beståndsdel i den gamla kinesiska kulturen. (Med tillstånd av Shen Yun Performing Arts)
Shen Yun Performing Arts scenkläder smälter ihop med den färgmättade animerade bakgrunden. Färg är en viktig beståndsdel i den gamla kinesiska kulturen. (Med tillstånd av Shen Yun Performing Arts)
Shen Yun

Shen Yuns färgsprakande dräkter inspirerar designers

Epoch Times, Kati Vereshaka

Färger har alltid varit betydelsefulla i den gamla kinesiska kulturen. Många designers har genom åren inspirerats av de traditionella dräkterna med sina unika färgkombinationer i Shen Yuns föreställningar.

Allt började med den gula färgen. Platån runt Gula floden anses vara Kinas vagga, och den kinesiska kulturen sägs ha startat med den ”gule kejsaren”, Huang Di, som regerade mellan 2698 f. Kr och 2598 f. Kr. Sägnen säger att vid slutet av kejsarens liv kom en gul drake och förde honom till himlen.

Genom årtusendena har kineser alltid trott att deras kultur har skänkts dem av himlen. De har varit övertygade om att de fem elementen: vatten, eld, trä, metall och jord har skapat allt i naturen. Där ingår också alla färger och därför kan färger inte separeras från himlens lagar.

Färger hade stor symbolisk betydelse och användes klokt. Den store filosofen Konfucius  förknippade färgerna svart, rött, cyan, vitt och gult tillsammans med de traditionella värdena generositet, rättfärdighet, ritualer, visdom och tro. Under sina regeringstider använde olika kejsare dessa symboliska färger, baserade på de fem elementen och yin och yang. Färgerna valdes utifrån elementen, säsongen och deras symboliska mening.

Så här var det ända fram till att kommunistregimen tog makten och bytte ut tro mot ateism och klasskamp, och förstörde de urgamla värderingarna.

Röd är eldelementets färg. Den användes en gång i tiden sparsamt, med bara en liten röd prick för att skildra drakens öga. Nu är hela Kina indränkt i rött och det har uteslutit alla andra färger.

Färgernas återupprättelse i Shen Yuns föreställningar

Djupt azurblå kjolar förvandlas till en glittrande midnattsblå himmel när dansarna snurrar och rör sig, i dräkter som påminner om en himmelsk fenix. Strimmor av ljusgrönt, guld och orange blixtrar genom luften när Shen Yuns dansare rör sig på snabba fötter i en högtidlig folkdans från nordost.

Den animerade bakgrunden återskapar mytiska landskap i full prakt. Heliga tempel, kejserliga palats, naturtrogna kinesiska trädgårdar eller himmelska scener blir plötsligt levande när dansarna fyller scenen.

När Shen Yun Performing Arts inleder 2016 års turné för att återuppväcka Kinas gamla kultur genom klassisk dans och musik, är färgerna en levande och viktig del av föreställningen.

Designer inspireras

Ända sedan starten 2006 har artister och modeskapare i publiken fascinerats av de unika sceniska effekter som uppstår i kombinationen av klassisk kinesisk dans, färgsprakande dräkter och en rörlig animerad bakgrund. Över hela världen har publiken slagits av Shen Yuns unika och kraftfulla delar som sätts samman till en fantastisk helhetsupplevelse.

När modedesigners ser Shen Yun brukar de inspireras av färgrikedomen. Det är till exempel inte varje dag man ser grönt och magenta (rödlila) sättas ihop så det blir elegant och effektfullt.

Den tidigare modellen, numera handväskdesignern Yliana Yepez, såg Shen Yun på Lincoln Center i New York i januari 2014, när hon förberedde sig inför Mercedes Benz New York Fashion Week.

– De här färgerna är livgivande. Jag kanske borde ändra min färgpalett litegrann efter att ha sett den här föreställningen, sade hon då.

Hennes nuvarande kollektion har starka färger som saffransgult, smaragdgrönt, apelsinorange, blågrönt och scharlakansrött tillsammans med dovare färger.

Den italienska modedesignern Azzurra Itri såg en föreställning i Milano.

Shen Yun är alltid ”en stor källa till inspiration”, sade hon eftersom traditionella kinesiska dräkter visar ”förmågan att blanda klädernas färger och följsamhet på ett sätt som är väldigt innovativt för oss västerlänningar”, sade hon.

Det var andra året Azzurra Itri såg Shen Yun, och hennes förväntan på den nya showen var hög. Varje år ger Shen Yun en ny föreställning, vilket innebär att 400 nya dräkter ska skapas och Azzurra Itri tyckte att resultatet var enastående. Färgerna och rörelserna i de klassiska kinesiska danserna skapade en helt magisk effekt.

Modedesigner: Shen Yun ett “bidrag till mänskligheten”

Den ansedda designern Norma Kamali, som själv designar kläder för dans, sade att hon ”här såg det bästa exemplet på hur tyger, kläder och ärmar kan förstärka rörelsen och berättelsen”.

Shen Yuns scenkläder – exposé över den kinesiska klädkonsten

Bobbie Lovett, modell och producent för modeshower, sade att Shen Yun är den mest estetiska produktion hon någonsin sett.

– Jag tror inte att jag någonsin har sett en vackrare produktion, sade Bobbie Lovett efter föreställningen på Lincoln Center.

Donna Karan, chefsdesigner för DKNY, såg Shen Yun 2011. Hon sponsrade också VIP-mottagningen efter premiären på Lincoln Center i New York.

– Det jag älskade med föreställningen var äktheten. Den tog mig på en resa till många olika aspekter av Kina, sade Donna Karan, och upprepade därmed vad många andra i publiken tidigare sagt.

Klädedräkterna var gudomliga gåvor

Ett kinesiskt ordspråk säger, ”varje dynasti har sitt eget hov”. Med det menas att varje dynasti förde med sig nya konstnärliga uttryck som klädstil, arkitektur, hantverk och tekniska innovationer.

På Shen Yuns hemsida kan man läsa att människor förr i tiden trodde att det i himmelska paradis finns odödliga som återföds som människor på jorden under olika perioder. Några blev kejsare och ämbetsmän i olika dynastier, och formade landet och dess kultur. De tog med sig gudomliga gåvor till mänskligheten som formade landet och dess kultur.

Bland dessa gudomliga gåvor finns himmelska dräkter som avbildats i många målningar av gudomliga jungfrur, Buddhor, Bodhisattvor, Daos och andra gudar med sina respektive regalier.

Damerna i Tangdynastins hov visar upp gyllene kjolar och vida svepande ärmar. De manchuriska prinsessorna i Qingdynastin bär detaljrika huvudbonader och höga ”blomkruksskor” i en lekfull hovdans.

Scenkostymerna har anpassats för dans, men har behållit den traditionella elementen och färgerna.

Shen Yun hyllar också några av Kinas 50 etniska minoriteter i sina dansnummer. Den mongoliska dansen visar upp traditionella dräkter och detaljrika huvudbonader. Mongoliska kvinnor hade personligt dekorerade hattar som de bar med stolthet.

Miao- eller Hmongfolket är Kinas femte största etniska grupp och en av de äldsta. Broderade dräkter och utsirade silversmycken är karaktäristiskt och framträdande i Hmong-folkets etniska danser.

I Miaodansen rör sig dansarna ackompanjerade av trummor, och de stora mängderna smycken maximerar det pinglande ljudet som skapas.

– Det kommer att influera min nästa kollektion. Det är slående. Flödet, färgkombinationen och djärvheten i hur vissa färger har kombinerats är fantastisk, sade modedesignern Cristiane Belmonto, som såg föreställningen i Milano.

Influenserna till dräkterna är urgamla och varierande men för dagens artister och designers blir de nya och universella. Till varje säsong utformas en ny garderob med 400 nya minutiöst och noggrant utformade scendräkter, som blir en ny källa av färg och inspiration för publiken att ösa ur. Några har också påpekat att dessa färger har redan har börjat sippra in i modevärlden.

Mest lästa

Rekommenderat

loadingShen Yun Performing Arts scenkläder smälter ihop med den färgmättade animerade bakgrunden. Färg är en viktig beståndsdel i den gamla kinesiska kulturen. (Med tillstånd av Shen Yun Performing Arts)
Shen Yun Performing Arts scenkläder smälter ihop med den färgmättade animerade bakgrunden. Färg är en viktig beståndsdel i den gamla kinesiska kulturen. (Med tillstånd av Shen Yun Performing Arts)
Shen Yun

Shen Yuns färgsprakande dräkter inspirerar designers

Epoch Times, Kati Vereshaka

Färger har alltid varit betydelsefulla i den gamla kinesiska kulturen. Många designers har genom åren inspirerats av de traditionella dräkterna med sina unika färgkombinationer i Shen Yuns föreställningar.

Allt började med den gula färgen. Platån runt Gula floden anses vara Kinas vagga, och den kinesiska kulturen sägs ha startat med den ”gule kejsaren”, Huang Di, som regerade mellan 2698 f. Kr och 2598 f. Kr. Sägnen säger att vid slutet av kejsarens liv kom en gul drake och förde honom till himlen.

Genom årtusendena har kineser alltid trott att deras kultur har skänkts dem av himlen. De har varit övertygade om att de fem elementen: vatten, eld, trä, metall och jord har skapat allt i naturen. Där ingår också alla färger och därför kan färger inte separeras från himlens lagar.

Färger hade stor symbolisk betydelse och användes klokt. Den store filosofen Konfucius  förknippade färgerna svart, rött, cyan, vitt och gult tillsammans med de traditionella värdena generositet, rättfärdighet, ritualer, visdom och tro. Under sina regeringstider använde olika kejsare dessa symboliska färger, baserade på de fem elementen och yin och yang. Färgerna valdes utifrån elementen, säsongen och deras symboliska mening.

Så här var det ända fram till att kommunistregimen tog makten och bytte ut tro mot ateism och klasskamp, och förstörde de urgamla värderingarna.

Röd är eldelementets färg. Den användes en gång i tiden sparsamt, med bara en liten röd prick för att skildra drakens öga. Nu är hela Kina indränkt i rött och det har uteslutit alla andra färger.

Färgernas återupprättelse i Shen Yuns föreställningar

Djupt azurblå kjolar förvandlas till en glittrande midnattsblå himmel när dansarna snurrar och rör sig, i dräkter som påminner om en himmelsk fenix. Strimmor av ljusgrönt, guld och orange blixtrar genom luften när Shen Yuns dansare rör sig på snabba fötter i en högtidlig folkdans från nordost.

Den animerade bakgrunden återskapar mytiska landskap i full prakt. Heliga tempel, kejserliga palats, naturtrogna kinesiska trädgårdar eller himmelska scener blir plötsligt levande när dansarna fyller scenen.

När Shen Yun Performing Arts inleder 2016 års turné för att återuppväcka Kinas gamla kultur genom klassisk dans och musik, är färgerna en levande och viktig del av föreställningen.

Designer inspireras

Ända sedan starten 2006 har artister och modeskapare i publiken fascinerats av de unika sceniska effekter som uppstår i kombinationen av klassisk kinesisk dans, färgsprakande dräkter och en rörlig animerad bakgrund. Över hela världen har publiken slagits av Shen Yuns unika och kraftfulla delar som sätts samman till en fantastisk helhetsupplevelse.

När modedesigners ser Shen Yun brukar de inspireras av färgrikedomen. Det är till exempel inte varje dag man ser grönt och magenta (rödlila) sättas ihop så det blir elegant och effektfullt.

Den tidigare modellen, numera handväskdesignern Yliana Yepez, såg Shen Yun på Lincoln Center i New York i januari 2014, när hon förberedde sig inför Mercedes Benz New York Fashion Week.

– De här färgerna är livgivande. Jag kanske borde ändra min färgpalett litegrann efter att ha sett den här föreställningen, sade hon då.

Hennes nuvarande kollektion har starka färger som saffransgult, smaragdgrönt, apelsinorange, blågrönt och scharlakansrött tillsammans med dovare färger.

Den italienska modedesignern Azzurra Itri såg en föreställning i Milano.

Shen Yun är alltid ”en stor källa till inspiration”, sade hon eftersom traditionella kinesiska dräkter visar ”förmågan att blanda klädernas färger och följsamhet på ett sätt som är väldigt innovativt för oss västerlänningar”, sade hon.

Det var andra året Azzurra Itri såg Shen Yun, och hennes förväntan på den nya showen var hög. Varje år ger Shen Yun en ny föreställning, vilket innebär att 400 nya dräkter ska skapas och Azzurra Itri tyckte att resultatet var enastående. Färgerna och rörelserna i de klassiska kinesiska danserna skapade en helt magisk effekt.

Modedesigner: Shen Yun ett “bidrag till mänskligheten”

Den ansedda designern Norma Kamali, som själv designar kläder för dans, sade att hon ”här såg det bästa exemplet på hur tyger, kläder och ärmar kan förstärka rörelsen och berättelsen”.

Shen Yuns scenkläder – exposé över den kinesiska klädkonsten

Bobbie Lovett, modell och producent för modeshower, sade att Shen Yun är den mest estetiska produktion hon någonsin sett.

– Jag tror inte att jag någonsin har sett en vackrare produktion, sade Bobbie Lovett efter föreställningen på Lincoln Center.

Donna Karan, chefsdesigner för DKNY, såg Shen Yun 2011. Hon sponsrade också VIP-mottagningen efter premiären på Lincoln Center i New York.

– Det jag älskade med föreställningen var äktheten. Den tog mig på en resa till många olika aspekter av Kina, sade Donna Karan, och upprepade därmed vad många andra i publiken tidigare sagt.

Klädedräkterna var gudomliga gåvor

Ett kinesiskt ordspråk säger, ”varje dynasti har sitt eget hov”. Med det menas att varje dynasti förde med sig nya konstnärliga uttryck som klädstil, arkitektur, hantverk och tekniska innovationer.

På Shen Yuns hemsida kan man läsa att människor förr i tiden trodde att det i himmelska paradis finns odödliga som återföds som människor på jorden under olika perioder. Några blev kejsare och ämbetsmän i olika dynastier, och formade landet och dess kultur. De tog med sig gudomliga gåvor till mänskligheten som formade landet och dess kultur.

Bland dessa gudomliga gåvor finns himmelska dräkter som avbildats i många målningar av gudomliga jungfrur, Buddhor, Bodhisattvor, Daos och andra gudar med sina respektive regalier.

Damerna i Tangdynastins hov visar upp gyllene kjolar och vida svepande ärmar. De manchuriska prinsessorna i Qingdynastin bär detaljrika huvudbonader och höga ”blomkruksskor” i en lekfull hovdans.

Scenkostymerna har anpassats för dans, men har behållit den traditionella elementen och färgerna.

Shen Yun hyllar också några av Kinas 50 etniska minoriteter i sina dansnummer. Den mongoliska dansen visar upp traditionella dräkter och detaljrika huvudbonader. Mongoliska kvinnor hade personligt dekorerade hattar som de bar med stolthet.

Miao- eller Hmongfolket är Kinas femte största etniska grupp och en av de äldsta. Broderade dräkter och utsirade silversmycken är karaktäristiskt och framträdande i Hmong-folkets etniska danser.

I Miaodansen rör sig dansarna ackompanjerade av trummor, och de stora mängderna smycken maximerar det pinglande ljudet som skapas.

– Det kommer att influera min nästa kollektion. Det är slående. Flödet, färgkombinationen och djärvheten i hur vissa färger har kombinerats är fantastisk, sade modedesignern Cristiane Belmonto, som såg föreställningen i Milano.

Influenserna till dräkterna är urgamla och varierande men för dagens artister och designers blir de nya och universella. Till varje säsong utformas en ny garderob med 400 nya minutiöst och noggrant utformade scendräkter, som blir en ny källa av färg och inspiration för publiken att ösa ur. Några har också påpekat att dessa färger har redan har börjat sippra in i modevärlden.

Rekommenderat

Svenska Epoch Times

Publisher
Vasilios Zoupounidis
Politisk chefredaktör
Daniel Sundqvist
Opinionschef
Lotta Gröning
Sportchef
Jonas Arnesen
Kulturchef
Einar Askestad

Svenska Epoch Times
DN-skrapan
Rålambsvägen 17
112 59 Stockholm

Epoch Times är en unik röst bland svenska medier. Vi är fristående och samtidigt en del av det stora globala medienätverket Epoch Media Group. Vi finns i 36 länder på 23 språk och är det snabbast växande nätverket av oberoende nyhetsmedier i världen. Svenska Epoch Times grundades år 2006 som webbtidning.

Epoch Times är en heltäckande nyhetstidning med främst riksnyheter och internationella nyheter.

Vi vill rapportera de viktiga händelserna i vår tid, inte för att de är sensationella utan för att de har betydelse i ett långsiktigt perspektiv.

Vi vill upprätthålla universella mänskliga värden, rättigheter och friheter i det vi publicerar. Svenska Epoch Times är medlem i Tidningsutgivarna (TU).

© Svenska Epoch Times 2024