I öst är Kinas uråldriga kultur så gott som försvunnen, men i väst får dess essensen nytt fäste. Det här är del 2 i en serie på nio delar som utforskar traditionell kinesisk kultur för att ge en djupare förståelse av det unika med det New York-baserade danskompaniet Shen Yun Performing Arts.
Shen Yuns orkestrar
De vitt skilda ljuden från traditionella kinesiska instrument och västerländsk klassisk musik har sina respektive distinkta ursprung, egenskaper och timing, vilket gör dem nästan omöjligt att förena. Sedan 2007 har emellertid de banbrytande orkestrarna från New York-baserade Shen Yun Performing Arts, framgångsrikt lyckats med just detta.
Genom att på ett harmoniskt sätt kombinera en klassisk västerländsk orkester med klassiska kinesiska instrument har Shen Yun-orkestrarna presenterat en ny musikalisk dimension, uppskattad av otaliga teaterbesökare som har upplevt deras live-framträdande. Det finns tre kompletta Shen Yun-orkestrar som turnerar tillsammans med lika många Shen Yun-danskompanier.
Östs och västs musiktraditioner väcker hos var och en, en rad olika känslor och förnimmelser. Medan den västerländska orkestern kan bygga upp energi och skildra storslagenhet, bär de österländska instrumenten en intrikat röst som är karaktäristisk för den unika kinesiska musiktraditionen.
”Att få fram själva kärnan hos båda dessa stora musiktraditioner, samtidigt som man presenterar ett enhetligt tema, är en av de distinkta egenskaperna i Shen Yuns kompositioner” sade Junyi Tan, kompositör för Shen Yun Performing Arts, i en intervju för Shen Yun Performing Arts hemsida.
Öst och väst – gammalt och nytt
Den kinesiska musiktraditionen går tusentals år tillbaka, medan den västerländska klassiska musiken i jämförelse är relativt ny. Kinas rika filosofiska och andliga traditioner är naturligtvis i musikens centrum. Detta gäller inte bara själva kvalitén på orkesterljudet och dess sammansättning utan de är djupt rotad och styr till och med den mekaniska processen vid byggandet av varje instrument.
”Ta pipa som exempel. Den är tre fot lång och fem tum hög, vilket representerar himlen, jorden och människan, där fem symboliserar de fem elementen i kinesisk filosofi – metall, trä, vatten, eld och jord. Den har också fyra strängar som symboliserar de fyra årstiderna”, sade Jing Xuan, kompositör och pipaspelare för Shen Yun Performing Arts i en intervju för deras hemsida.
”Ett annat exempel är att para ihop flöjt med pipa vilka ofta spelas tillsammans – bakom detta finns idén är att den lyckosamma draken och fenixen utgör ett par. Flöjten symboliserar draken och pipa symboliserar fenixen, förklarar hon.
Den här rika symboliken har varit en del av Kinas kultur i årtusenden. Det innefattar varje del av livet men med speciell genklang i konsten som länge betraktats som en gåva från det gudomliga.
”Kinesiska instruments tonala kvalité är också nära knutet till kinesisk filosofi. Traditionell kinesisk kultur betonar att alla ting har en själ. När det återspeglat i musik betyder det att varje ton är levande”, säger Jing Xuan.
Detta liv blir tydligt i Shen Yuns musikstycken som utnyttjar styrkan i de båda musiktraditionerna för att skapa en exceptionell dramatik, uttrycksfullhet och djup.
– När dansberättelsen kräver en storslagen stil lägger vi tonvikten på västerländska instrument. Om det finns behov av att skildra orientaliska känslor eller scener, använder vi kinesiska instrument så som erhu, bambuflöjt och pipa som bäst beskriver djupare känslor, berättar Chia-Chi Lin, dirigent för Shen Yun Performing Arts, för Epoch Times.
Dans och musik: Oöverträffad synkronisering
Medan Shen Yuns dansare har förundrat dansvärlden med sin skickliga koordination och synkronisering, har de tre orkestrarna också mottagit otaligt lovord. Det är Shen Yun-dirigenterna som är länken mellan dansen och musiken som ackompanjerar den.
– Jag tyckte orkestern var extraordinär, sade Colin Clarke, känd dirigent från Ontario, till Epoch Times efter förra årets föreställning.
– Du har en organisk aktivitet med musikerna som följer dirigenten, som i sin tur tittar på föreställningen på scenen. Så att få en orkester på 30-40 man att tajma sitt framförande med dansarna, som rör sig vid olika tillfällen, är en svår uppgift, sade han.
Bortom teknik – Bortom konst
Publik världen över och musikeliten har prisat Shen Yuns orkestrarna för deras förmåga att gå bortom musiken och uppfylla sinnena.
– Jag höll andan, jag vågade inte ens andas. Det var väldigt, väldigt vackert. Jag upptäckte i kväll att alla gester, musikens noter, ja allting, hade en mening. Vi bjuds in att upptäcka andligheten, sade Touve Ratovondrahety, pianist på Opéra de Paris, efter att ha sett Shen Yun framträda.
Att uppnå en sådan effekt är inte bara en fråga om teknik. Trots att musikerna i Shen Yun-orkestrarna kommer från världsberömda symfoniorkestrar och musikkonservatorier, är det en enkel övertygelse som vägleder dem till att uppnå dessa utomordentliga resultat.
Enligt en video på Shen Yuns hemsida har kineser länge trott att för att skapa genuin konst måste man först ha ett vackert och rent inre. Artister, poeter och människor i alla slags yrken, värderade dygder, studier och meditation. Alla artister som är deltar i Shen Yun Performing Arts håller sig till denna princip.
Resultatet blir en föreställning värdig sitt namn, då Shen Yun, översatt från kinesiska betyder ”gudomlig skönhet”.
Epoch Times är mediepartner till Shen Yun Performing Arts.
För att läsa mer om Shen Yun Performing Arts och kinesisk kultur, se hemsidan www.shenyun2012.com
Översatt från engelska.