Stephanie Burberry, scenmästare på Dramaten i Stockholm, uppskattade den känsla av oförstördhet som artisterna i Shen Yuns Chinese Spectacular förmedlade. Hon såg föreställningen med väninnan Pia Bogle, som tidigare arbetat på Cirkus, där föreställningen gavs.
– Det var något nästan lite naivt över det som jag tyckte mycket om, att de vågar hoppas på någonting och ha en framtidstro. Det ger föreställningen en slags ärlighet som man köper, sade hon.
Hon tyckte att föreställningen var av en ny typ som hon inte var van vid. Scenografin bestod huvudsakligen av en stor skärm i bakgrunden, där det visades rörliga bilder.
– Ja, det fungerade väldigt bra när man iscensatte dans där man inte använder vanliga scenerier som man gör på teater. Det var roligt att man jobbade så mycket mer med video än med ljus. Det blev väldigt rent.
Det gav henne också mycket att få en introduktion av värdparet inför varje nummer. Numret ”Havsnymfer” fascinerade henne:
– Hur de kunde göra så att det verkligen såg ut som böljande vatten och vågor och vattenyta, det var jättevackert, sade Stephanie Burberry.
Väninnan Pia Bogle arbetade tidigare med bokningar för Cirkus och sysslar numera med bokningar av kyrkor för exempelvis vigslar och begravningar. Trumnumren gillade hon mycket.
– De manliga dansnumren, de vill jag se igen, sade Pia Bogle.
Flera av numren bygger på traditionella kinesiska berättelser och Pia blev nyfiken på att få veta mer om dem nu.
Hon är halvjapan och sade att hon kände igen vissa saker ur ”Kvinnan på månen” från sin barndom.
– Jag ska läsa på lite mer om legenderna nu.
De båda väninnorna tyckte att de som inte sett föreställningen missade något, och att den gjorde dem på gott humör.
– Det vore svårt att komma ut härifrån och vara sur, sade Pia Bogle.