loadingArlandas avgångshallar kommer att stå tomma även på måndagen, då SAS kabinpersonal fortsätter strejken för bättre arbetsvillkor. (Foto: AFP/Jan Erik Henriksson)
Arlandas avgångshallar kommer att stå tomma även på måndagen, då SAS kabinpersonal fortsätter strejken för bättre arbetsvillkor. (Foto: AFP/Jan Erik Henriksson)
Inrikes

SAS-flyg fortsatt inställda

Epoch Times Sverige

SAS meddelade igår att även måndagens trafik ställs in på grund av att HTF strejken fortsätter sedan förhandlingarna mellan HTF/kabinfacket och SAS/Flygarbetsgivarna inte resulterat i någon överenskommelse.

– HTF:s strejk handlar om vem som ska leda SAS Sveriges verksamhet. HTF har lagt över ansvaret för förhandlingarna till den lokala kabinklubben som inte har förmåga att prioritera bland sina 38 krav, säger Anders Ehrling, VD i SAS Sverige, i ett pressmeddelande i går.

Ehrling sade att HTF:s förbundsledning omgående måste ta sitt ansvar för att inte riskera jobben för ”långt fler än de kabinanställda”.

HTF avvisade beskyllningarna och anklagade SAS för medveten eller oavsiktlig desinformation. Konflikten handlar om SAS:s vägran att ”förbättra kabinanställdas arbetsmiljö genom att förbättra möjligheten till matrast, vila och återhämtning”, enligt HTF.
Dessutom har förbundets jurist och förhandlingschef deltagit i överläggningarna och prioriteringen av de 38 kraven överlämnades i torsdags.

Klockan ett natten mellan söndag och måndag startade förhandlingarna på nytt efter att i sort sett legat nere hela söndagen, meddelade HTF sent på söndagskvällen.

Mest lästa

Rekommenderat

loadingArlandas avgångshallar kommer att stå tomma även på måndagen, då SAS kabinpersonal fortsätter strejken för bättre arbetsvillkor. (Foto: AFP/Jan Erik Henriksson)
Arlandas avgångshallar kommer att stå tomma även på måndagen, då SAS kabinpersonal fortsätter strejken för bättre arbetsvillkor. (Foto: AFP/Jan Erik Henriksson)
Inrikes

SAS-flyg fortsatt inställda

Epoch Times Sverige

SAS meddelade igår att även måndagens trafik ställs in på grund av att HTF strejken fortsätter sedan förhandlingarna mellan HTF/kabinfacket och SAS/Flygarbetsgivarna inte resulterat i någon överenskommelse.

– HTF:s strejk handlar om vem som ska leda SAS Sveriges verksamhet. HTF har lagt över ansvaret för förhandlingarna till den lokala kabinklubben som inte har förmåga att prioritera bland sina 38 krav, säger Anders Ehrling, VD i SAS Sverige, i ett pressmeddelande i går.

Ehrling sade att HTF:s förbundsledning omgående måste ta sitt ansvar för att inte riskera jobben för ”långt fler än de kabinanställda”.

HTF avvisade beskyllningarna och anklagade SAS för medveten eller oavsiktlig desinformation. Konflikten handlar om SAS:s vägran att ”förbättra kabinanställdas arbetsmiljö genom att förbättra möjligheten till matrast, vila och återhämtning”, enligt HTF.
Dessutom har förbundets jurist och förhandlingschef deltagit i överläggningarna och prioriteringen av de 38 kraven överlämnades i torsdags.

Klockan ett natten mellan söndag och måndag startade förhandlingarna på nytt efter att i sort sett legat nere hela söndagen, meddelade HTF sent på söndagskvällen.

Rekommenderat

Svenska Epoch Times

Publisher
Vasilios Zoupounidis
Politisk chefredaktör
Daniel Sundqvist
Opinionschef
Lotta Gröning
Sportchef
Jonas Arnesen
Kulturchef
Einar Askestad

Svenska Epoch Times
DN-skrapan
Rålambsvägen 17
112 59 Stockholm

Epoch Times är en unik röst bland svenska medier. Vi är fristående och samtidigt en del av det stora globala medienätverket Epoch Media Group. Vi finns i 36 länder på 23 språk och är det snabbast växande nätverket av oberoende nyhetsmedier i världen. Svenska Epoch Times grundades år 2006 som webbtidning.

Epoch Times är en heltäckande nyhetstidning med främst riksnyheter och internationella nyheter.

Vi vill rapportera de viktiga händelserna i vår tid, inte för att de är sensationella utan för att de har betydelse i ett långsiktigt perspektiv.

Vi vill upprätthålla universella mänskliga värden, rättigheter och friheter i det vi publicerar. Svenska Epoch Times är medlem i Tidningsutgivarna (TU).

© Svenska Epoch Times 2024