Bilproduktionen hos Saab ligger nere då underleverantörer håller inne leveranser tills skulderna reglerats. För att få likviditet förhandlar Saab om att sälja fastigheterna för att sedan hyra tillbaka dem.
Bygga bilar kräver mycket kapital något Saab har ont om innan de får hjulen att snurra på alla nybyggda bilar som kunder förväntas köpa. Det dröjer innan pengarna kommer in på kontot men företagets leverantörer vill ha betalt för sina produkter inom angiven tid.
Fordonskomponentgruppen, som är underleverantörernas branschorganisation, uppger till SR att de uppskattar beloppet till 100 miljoner i obetalda fakturor vilket Saab inte vill kommentera.
Om det är något som måste betalas i ett företag så är det personalens skatter och arbetsgivaravgifter, därtill kommer momsen. Det kan dock vara så i nuvarande skede att Saab ska ha tillbaka mer moms än de ska betala in.
Saab ska få lån från Europeiska Investeringsbanken (EIB) på 3,6 miljarder kronor och för detta måste den svenska Riksgälden teckna säkerheter för den statliga garantin. Riksgälden är fortfarande inne i den processen, meddelar Marja Lång på Riksgälden enligt flera källor.
Den ryske finansmannen Vladimir Antonov ska också gå in med pengar men inte heller är det klart.
Förra vecka meddelade Saab att hela produktionen skulle stoppas tills vidare. Arbetet med att skaffa fram pengar är avgörande. Den 12 april ska arbetsgivaravgifter och skatter betalas och leverantörerna väntar inte i evighet utan kan försätta företaget i konkurs.
På måndagsmorgonen kom en pressrelease som sade att Saab har ambitionen att sälja fastigheterna för att sedan hyra dem tillbaka.
Problemet är att dessa ingår som säkerheter för lånegarantier hos EIB.
– Men vi ger oss inte in och kommenterar olika uppgifter som dyker upp, säger Riksgäldens kommunikationschef Unni Jerndal till GP.
När konkursvärdet räknades fram 2009 sattes fastigheternas värde till 270 miljoner kronor men marknadsvärdet bedömdes då till 915 miljoner.
Spyker Cars, Saab Automobiles ägare, bekräftar enligt GP att de för diskussioner med en finansiell institution om att sälja och hyra tillbaka Saabs fastigheter i Trollhättan.
GP uppger att en stor grupp tjänstebilsföretag vände sig till kunskapsföretaget Ynnor för en riskanalys. Beskedet blev att det är ingen fara med att köpa en Saab.